Vaikka irtisanomiset ja lomautukset ovat vähentyneet Suomessa viime vuodessa, Turun telakalla mennään yhä alas päin.
SAK kertoi kartoituksensa pohjalta maanantaina, että viime vuodesta irtisanomisten ja pakkolomien määrät ovat puolittuneet. Silti ollaan yhä kolminkertaisella tasolla kahden vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna.
Pääluottamusmies Jari Aalto laivoja Turun telakalla rakentavalta STX Finlandilta arvioi, että telakka tyhjenee marras – joulukuussa. Vuosi sitten telakalla työskenteli väkeä kaikkiaan 5 500 henkeä, nyt vielä noin 1 500, kun lasketaan kaikki siellä toimivat yhtiöt.
– Pudotus on roima. Kaikki joutuvat pois, Aalto sanoo.
Ei valoa ilman tilausta
Turkuun tai telakkateollisuuteen parempaan kääntynyt tilanne ei heijastu.
– Muutama metallifirma Turun alueella on ruvennut saamaan töitä ja ottanut miehiä pois lomautuksesta, mutta kokonaisuus näyttää vielä hyvin synkältä, Aalto toteaa.
Eikä vain Turussa. Aalto muistuttaa, että telakkateollisuuden koko maassa työllistämistä 14 000 hengestä valtaosa on ilman työtä.
– Valoa ei näy. Tilausta ei ole, hän sanoo.
Jos laivatilaus saataisiin, vie 6 – 8 kuukautta, ennen kuin tuotanto alkaa.
– Telakka tyhjenee joka tapauksessa syksyllä, vaikka tilaus saataisiinkin.
Silti tilaus olisi loistava uutinen.
– Väki lähtisi paremmalla mielellä pakkolomalle, kun tietäisi, että pääsee takaisin. Nekin olisivat paremmalla mielellä, jotka ovat jo pakkolomalla, olleet enimmillään jo yli vuoden.
Tilaus pelastaisi laivateollisuuden
Viking Lineen pantiin keväällä paljon toivoa, mutta se ilmoitti kesäkuun alussa, että se luopuu tällä erää aikeestaan tilata uusi laiva.
– Me emme ole kuitenkaan heittäneet kirvestä kaivoon Viikkarin osalta, Aalto sanoo ja arvioi, että tilaus olisi laivaa suurempi asia.
– Viikkari saisi toiminnalleen mahtavan mainosarvon, jos se tilaisi ja pelastaisi Suomen laivanrakennusteollisuuden.
Turun kaupunkikin olisi hyvällä mielellä. Metalliväen laskelmien mukaan pelkästään telakan tyhjeneminen merkitsee Turulle 21,5 miljoonan euron ansioverotulojen ja kulutuksen laskusta johtuvaa menetystä. Lisäksi yhteisöveroissa hävitään, kun tavallisesti jopa 600 yritystä on mukana laivanrakentamisessa.
Samoin kärsivät naapurikunnat, kuten Naantali, Raisio ja Masku.