Greenpeace vastustaa hallituksen esitystä, jonka toteutuessa tavanomaisen kestävyyskriteerit täyttävän etanolin tai biopohjaisen dieselin hiilidioksidivero puolitettaisiin. Sen sijaan Greenpeace kannattaa hallituksen esitystä, että jätteistä tai tähteistä taikka ruokatuotantoon soveltumattomasta selluloosasta tai lignoselluloosasta tuotetulta etanolilta tai biopohjaiselta dieseliltä hiilidioksidiveroa ei kannettaisi lainkaan.
Greenpeace vaatii, ettei ruokapolttoaineita tule tukea. Ruokaöljyjen kysynnän lisäys johtaa tuotantokustannuksiltaan edullisten trooppisten kasviöljyjen tuotannon lisäämiseen sademetsien ja ilmaston kustannuksella.
Suurin osa hallituksen esittämästä hiilidioksidiveron puolittamisesta ensimmäisen sukupolven biopolttoaineille kohdistuisi palmuöljydieseliin.
Palmuöljyn tuotanto tuhoaa sademetsiä ja ilmastoa. Palmuöljyn viljely suosademetsään raivatulla plantaasilla aiheuttaa 3-10-kertaiset päästöt fossiiliseen öljyyn verrattuna, ja puolet uusista palmuöljyplantaaseista perustetaan suosademetsiin.
Greenpeace korostaa palmuöljyn käytön autojen moottoreissa lisäävän entisestään paineita sademetsien raivaukseen ja kiihdyttävän sademetsien tuhoa – riippumatta siitä, mistä yksittäinen tuottaja käyttämänsä palmuöljyn hankkii.
Biokaasu on sähköautojen rinnalla ympäristövaikutuksiltaan lupaavimpia vaihtoehtoja autoliikenteen energiaratkaisuiksi. Energiaverotuksen tulisi tukea biokaasun laajamittaista käyttöönottoa niin henkilöautoissa kuin raskaassa liikenteessä. Greenpeace kannattaakin biokaasun säilyttämistä valmisteverottomana ja vastustaa käyttövoimaveron käyttöönottoa biokaasuautoille.
Greenpeace esittää myös, että maakaasun verotuksen muutos tapahtuisi viiden vuoden siirtymäkauden jälkeen, jotta ehditään luoda riittävä infrastruktuuri biokaasun valmistukselle ja jakelulle.
Greenpeacen mielestä turvetta on kohdeltava verotuksessa fossiilisena raaka-aineena, ja puu-turvedieselin hiilidioksidiveroa pitäisi alentaa vain siltä osalta, joka on valmistettu uusiutuvasta raaka-aineesta. Myös energiantuotannossa turpeen verokohtelu on suhteettoman kevyttä.
Kaupallisen lentoliikenteen polttoaineiden verottomuus on ilmastopoliittisesti täysin perusteetonta, ja Greenpeace esittää, että lentoliikenteen polttoaineita verotetaan vähintäänkin samoin kuin tieliikenteen polttoaineita.