Suuria tie- ja ratahankkeita rahoittamaan tarkoitettu Infra Oy:n perustaminen nousee taatusti pöydälle seuraavissa hallitusneuvotteluissa, ennustaa liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.).
Vehviläinen yritti ajaa väylähankkeiden pitkäjänteistä rahoitusta turvaavan rahoitusyhtiön perustamista jo ensi vuoden budjettiin, mutta hanke kaatui lähinnä kokoomuksen vastustukseen. Kokoomuksellakaan ei ole periaatteessa infra-hankkeiden suunnitelmallista rahoitusta vastaa, mutta valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mielestä aika ei ollut kypsä asiasta päättämiseen.
Tarkoitus on, että Infra Oy lainaisi väylähankkeisiin rahaa Valtiokonttorilta pienellä korolla ja maksaisi velkaa vähitellen takaisin.
Asia nousi ajankohtaiseksi budjettiriihessä, jossa piti päättää Seinäjoki–Oulu-radan kunnostustöiden jatkosta. Valtiovarainministeriön pohjaehdotus olisi merkinnyt maan merkittävimmän ratahankkeen töiden keskeytymistä.
Budjettiriihessä hankkeeseen kaavittiin rahaa kuitenkin liikenneministeriön ehdottamat 40 miljoonaa euroa, joka takaa töiden jatkumisen ensi vuonna. Rahat revittiin liikenneministeriön muista hankkeista. Suurin leikkaus kohdistui pääkaupunkiseudun kehärataan, jolta niistettiin seitsemän miljoonaa euroa.
Nyt budjettiriihessä päätetty 40 miljoonaa euroa ei kata koko Seinäjoki–Oulu-ratahankkeen kustannuksia. Vehviläisen mukaan rahaa puuttuu vielä 310 miljoonaa euroa.
Säästöt rassaavat väylähankkeita
Vehviläisen mielessä on pieni pelko siitä, kuinka rahoituksen kanssa käy jatkossa, kun säästötoimet julkisen talouden tasapainottamiseksi muodostuvat ensi vaalikaudella ankariksi.
Ratahankkeen toisen vaiheen toteuttaminen nielee arviolta 200 miljoonaa euroa, joka liikenneministeriön laskelmissa olisi voitu toteuttaa rahoitusyhtiön avulla jälkirahoitusmallilla. Perustettavaksi suunniteltu Infra Oy olisi lainannut rahat Valtiokonttorilta ja maksanut velkaa takaisin 15 miljoonaa euroa vuodessa 15 vuoden ajan.