Laivanrakennusteollisuus käy läpi historiansa pahinta kriisiä Suomessa ja koko Euroopassa. Laivojen tilaaminen loppui äkillisesti 2008 koko maailmassa. Sen jälkeen on Euroopassa hävinnyt alalta noin 40 000 työpaikkaa.
Tuhansia meriteollisuudessa työskenteleviä saattaa joutua vielä tänä vuonna työttömäksi. Alan ammattiliittojen mielestä valtiovallan on käytettävä kaikki mahdolliset keinot, jotta Suomessa voidaan turvata työpaikat ja laivanrakentamisen jatkuvuus.
Metallityöväen liitto, Toimihenkilöunioni, Uusi Insinööriliitto ja Tekniikan Akateemisten Liitto TEK vetoavatkin yhdessä laivanrakennusteollisuuden turvaamiseksi.
Liitot muistuttavat, että suomalainen laivanrakennusosaaminen on aivan maailman huippuluokkaa ja käsillä oleva kriisi on syvä, mutta väliaikainen häiriö.
– Jos osaavat laivanrakentajat joutuvat hakeutumaan muille aloille, osaamisen saaminen takaisin meriteollisuuteen on erittäin vaikeaa, kun telakoilla jälleen saadaan työtä.
Varustamojen ja valtio kannettava vastuunsa
Työpaikkojen turvaamiseksi tarvitaan liittojen mukaan nyt valtion tuen lisäksi telakan omistajien sitoutumista korkealaatuiseen laivanrakentamiseen Suomessa. Ammattiliitot edellyttävätkin, että suomalaiset varustamot kantavat vastuunsa suomalaisista työpaikoista ja niiden säilymisestä.
– Valtiolla tulee olla valmius laajan tukipakettiin, jotta uusia tilauksia saadaan ylimenokauden ajalle. Kaikki EU:n hyväksymät tuet on otettava käyttöön, tavoitteena se, etteivät suomalaiset telakat joudu muita maita huonompaan kilpailuasemaan.
Valtion on liittojen mielestä pidettävä yllä telakoiden toimintaa myös tilaamalla uusia aluksia ja aikaistamalla alustensa huoltoja ja korjauksia.
– Uuden monitoimimurtajan tilaamisesta pitää päättää nopeasti. Ammattiliitot edellyttävät myös puolustusvoimien hankintojen uudelleen arvioimista ja jo suunnitelmissa olevien hankintojen aikaistamista.