Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Martti Korhonen (vas.) on tyrmistynyt VR-Radan ilmoituksesta vähentää työvoimaansa sadoilla henkilötyövuosilla ensi vuoden aikana. Korhosen mukaan yt-neuvottelut ovat suoraa seurausta perusradanpitoon varatun rahoituksen alimitoitetusta tasosta. Hän vaatii valtion budjettia välittömästi korjattavaksi ratarahoituksen osalta.
– Jo nyt radat ruostuvat ja rapistuvat käsiin. Jatkuva rahoituksen riittämättömyys on johtanut mahdottomaan tilanteeseen. Töiden alituinen keskeyttäminen lomautuksineen ja työväen vähentämisineen tulee pitkässä juoksussa huomattavasti kalliimmaksi kuin sitoutuminen systemaattiseen rataverkon kehittämiseen.
Korhonen muistuttaa siitä, että pitkän tähtäimen suunnitelmat rataverkon kehittämisen osalta on haudattu kuuden jalan syvyyteen varsinkin kuluneella vaalikaudella.
Jo nyt radat ruostuvat ja rapistuvat käsiin.
– Käytännössä tämä näkyy esimerkiksi siten, että radanpidossa joudutaan tinkimään päällysrakenteen uusimistöistä. Tämä johtaa routavaurioihin kaikilla rataosuuksilla. On turhaa haukkua VR:ää junien myöhästelystä, kun ongelmat johtuvat pääosin lyhytnäköisistä rahoitusjärjestelyistä.
Mikäli tarvittavaa korjausliikettä ei tehdä nopeasti, nopeus- ja painorajoitukset tulevat Korhosen mukaan entisestään lisääntymään rautateillä.
– Tilanne on jo nyt sietämätön.