Rautatieläisten liitto liittyy Julkisten ja hyvinvointialojen liittoon JHL:ään kasvattaakseen raideliikenteen joukkovoimaa ja varautumista kilpailuttamistilanteisiin.
Puolitoista vuotta hiljaisuudessa valmisteltu yhdentyminen sinetöityi maanantaina, jolloin JHL:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori ja Rautatieläisten Liiton puheenjohtaja Vesa Mauriala allekirjoittivat liittoyhdentymisen perustamissopimuksen Helsingissä.
Yhdentyminen tapahtuu perustamalla JHL:n sisälle Raideammattilaisten yhteisjärjestö JHL ry. Siihen voivat jatkossa rautatieläisten lisäksi liittyä JHL:n metro- ja raitioliikenteen ammattiosastot.
HKL:n korjaamoiden pääluottamusmiehen Kari Uusikummun mukaan hanke on luonnollinen, koska raideliikenteessä työ on samanlaista ja pääkaupunkiseudulla tilaaja on yhteinen eli HSL. Sopimukset tehdään kuitenkin eri työnantajien kanssa.
Kilpailuttaminen ongelma
Yhdentymisen taustalla on tarve yhtenäistää ja vahvistaa raidealan työntekijöiden edunvalvontaa voimakkaasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Näitä muutoksia ovat muun muassa lisääntyvä kilpailuttaminen ja alihankinta, VR:n muutosohjelma, työnantajapuolen järjestörakenteen ja edunvalvonnan tiivistyminen sekä EU:n kilpailupolitiikan haasteet.
Rautatieläisten liiton puheenjohtajan Vesa Maurialan mukaan tarkoitus on nyt koota kaikki kiskoilla toimivat työntekijät samaan liittoon. Ulkopuolelle tosin jäävät vielä Veturimiesten liitto ja Rautatievirkamiesten liitto, mutta ne ovat tervetulleita mukaan. Rautatieläisten liitto oli mukana TEAM-hankkeessa, mutta ei mennyt mukaan AKT-johtoiseen Logistiikka-alan unionin perustamispuuhaan.
JHL:n ja Rautatieläisten liiton valtuustot ovat hyväksyneet hankkeen. Rautatieläisten liiton valtuustossa tosin yksi valtuutettu olisi halunnut katsoa logistiikka-unionin ensin.
Valmiina 2012
Yhdentyminen saatetaan loppuun 31.12.2011 mennessä. Rautatieläisten liitosta tulevat jäsenet osallistuvat täysin oikeuksin JHL:n seuraaviin edustajistovaaleihin. Ne pidetään alkuvuonna 2012.
Rautatieläisten Liiton koko henkilökunta siirtyy niin sanottuina vanhoina työntekijöinä liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti JHL:n palvelukseen.
JHL:n sopimuksellinen edunvalvonta tapahtuu sektoreittain. Raideliikenteen edunvalvonta kuuluu yksityiseen sektoriin. Joukkoliikenteessä JHL edustaa raideammattilaisten lisäksi myös julkisen bussiliikenteen kuljettajia.
JHL:ssä on yli 220 000 jäsentä ja Rautatieläisten Liitossa yli 14 000 jäsentä. Yhdentymisen jälkeen JHL:ssä on noin 234 000 jäsentä, jolloin se on Suomen suurin ammattiliitto, mikäli tällä hetkellä suurimman liiton titteliä kantava Palvelualajoen ammattiliitto ei mene ohi.






