Valtion tuottavuusohjelma edellyttää Rikosseuraamuslaitokselta 80 henkilötyövuoden säästöjä vuonna 2011. Saman vuoden aikana on kuitenkin tarkoitus ottaa käyttöön valvontarangaistus. Lisäksi pyritään tehostamaan valvotussa koevapaudessa olevien, ja osin hyvin heikosti valvottujen, vankien valvontaa ja tukea. Näiden ohella resursseja vaaditaan sähköiseen valvontaan sekä vapauttamisyksiköiden perustamiseen.
Vankilavirkailijain liiton VVL:n mukaan näitä resursseja voidaan ottaa vain muiden vankiloiden henkilöstöä vähentämällä tai hankkimalla palveluja yhä enemmän yksityiseltä palveluntuottajalta. Jälkimmäisellä toimenpiteellä ei kuitenkaan, tehtyjen selvitysten mukaan, ole saatavissa säästöjä, vaan yksityistäminen edellyttää useimmissa tapauksissa lisärahoitusta.
– Resurssien vähentyessä ja tehtäväkirjon edelleen laajentuessa on tulevan kehityksen uhkana Rikosseuraamuslaitoksen turvallisuusviranomaisluonteen heikkeneminen. Sinänsä ymmärrettävä tavoite siirtää lisää vankeja avoseuraamuksiin johtaa siihen, että vapaudessa suoritettaviin seuraamusmuotoihin sijoittuu yhä moniongelmaisempia vankeja. Pelkkä sähköinen valvonta ei tuota sellaista turvallisuustasoa, mitä Rikosseuraamuslaitokselta voidaan edellyttää, sanotaan liiton torstaina julkaistussa kannanotossa.
Yksityistäminen virhe
Tällä hetkellä on myös valmisteltavana laki koskien vanginkuljetuksen yksityistämistä. Tehdyt selvitykset kuitenkin osoittavat, että vanginkuljetuksen yksityistämisellä ei päästä kustannussäästöihin, vaan kustannukset päinvastoin nousisivat. Lisäksi menetettäisiin kuljetusten turvallisuusosaaminen sekä virkamiesaseman tuottamat toimivaltuudet, jotka Rikosseuraamuslaitoksen virkamiehillä nyt ovat. VVL ei hyväksy tällaista itsetarkoituksellista toiminnan yksityistämistä.
Vankilavirkailijain liitto vaatii, että uusia toimintamuotoja ei käynnistetä ja toteuteta työturvallisuuden kustannuksella tai olemassa olevien yksiköiden resursseja vähentämällä. Rikosseuraamuslaitoksen johdon tehtävä vastuullisena työnantajana on tuoda esiin huoli siitä, miten uudet tehtävät voidaan hoitaa henkilöstön ja yhteiskunnan kannalta turvallisesti. Mikäli resurssit eivät riitä kaiken toteuttamiseen edellä mainitulla tavalla, on Rikosseuraamuslaitoksen johdon uskallettava vaikuttaa myös virastolle asetettuihin tulostavoitteisiin.






