Aivokuvantamisella saatu tieto ennustaa lukivaikeuksista kärsivien lasten oppimiskykyä jopa tehokkaammin kuin perinteiset lukutaidon saavuttamista ennustavat testit.
Kansainväliseltä tutkijaryhmä, jossa on mukana professori Heikki Lyytinen Jyväskylän yliopistosta, on saavuttanut tärkeän edistysaskeleen lukivaikeuden voittamisessa.
On yleisesti tiedossa, että joka viides vakavaa dysleksiaa eli lukivaikeutta poteva lapsi kehittyy merkittävästi lukutaidossaan aikuisikään tullessaan. Tiedossa ei kuitenkaan ole ollut varmaa menetelmää, joka varoittaisi, keille tavanomaiset keinot eivät riitä avaamaan lukutaidon saavuttamisen lukkoja.
Ajoissa oikeaa apua
Parhaan tuloksen saavuttamiseksi on tärkeätä, että tehokkaimmin harjoittavia menetelmiä osattaisiin käyttää mahdollisimman oikea-aikaisesti. Perinteiset testit eivät onnistuneet ennustamaan tulevaa lukemisen oppimista.
Aivokuvantamisella puolestaan pystyttiin rakentamaan lukutaidon edistymisen ennuste, kun käytettiin tavanomaisia harjoittamisen keinoja. Dysleksialapsilla suurempi aivojen oikean puoliskon aktiivisuus ja rakenteellinen neuroverkkojen liitettävyys tietyillä aivojen alueilla auttoivat tunnistamaan lapset, joilla käytetyt keinot tepsivät.
Lisäksi aivojen yleinen aktiivisuus ennusti lukemisen edistymistä enemmän kuin kumpikaan mainittu aivotoiminto yksinään.
Tutkijoiden mukaan aivokuvauksesta voi kehittyä tärkeä menetelmä valittaessa lukutaitoa vahvistavia keinoja lapsilla, joilla lukutaidon saavuttaminen on poikkeuksellisen vaikeata.