KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ruuhkamaksu katkaisisi liikenteen kasvun

Liikenne kasvaa Helsingin seudulla kymmenessä vuodessa 25 prosentilla, jos ruuhkille ei tehdä mitään.

Liikenne kasvaa Helsingin seudulla kymmenessä vuodessa 25 prosentilla, jos ruuhkille ei tehdä mitään. Kuva: Lehtikuva/ Vesa Moilanen

Liikenneministeriössä on selvitetty kolme ruuhkamaksumallia pääkaupunkiseudulle. Kahdella niistä saataisiin ruuhka-aikojen liikenteen kasvu hidastumaan ja yhdellä ruuhkat jopa pienenemään.

HANNU HURME
5.3.2009 6.00

Jo päätetyistä joukkoliikenneliikennettä lisäämään tarkoitetuista investoinneista (Kehä III, Länsimetro, ym.) huolimatta ruuhkat Helsingin seudulla ovat 10 vuoden kuluttua suuremmat kuin tänään. Aamuruuhkien kasvuksi arvioidaan 25 prosenttia.

Liikenneministeriössä on teetetty selvitys, miten kasvua voidaan rajoittaa ottamalla käyttöön ruuhkamaksu. Ministeriön ylijohtaja Juhani Tervala korostaa, että selvityksellä halutaan tutkia, voidaanko ruuhkamaksulla edistää seudun liikennepoliittisia tavoitteita.

Selvityksen tarkoituksena ei ole valita toteutettavaa ruuhkamaksumallia, vaan luoda tietopohja keskustelulle malleista ja niiden vaikutuksista. Se on alustava kartoitus ruuhkamaksun liikenteellisistä vaikutuksista.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kolme
mallia

Selvityksessä on mukana kolme mallia, kehämalli, linjamalli ja vyöhykemalli. Selvitettävänä on myös mitä tapahtuu, jos käytössä ei ole ruuhkamaksuja.

Kaksi ensin mainittua hiljentäisi liikenneruuhkan kasvuvauhtia. Viimeksi mainitun mallin toteutus johtaisi selvityksen mukaan liikenteen vähenemiseen ruuhka-aikoina.

Kaikkien mallien toteutuksesta seuraisi joukkoliikenteen käytön lisääntyminen niin ruuhka-aikoina kuin muutenkin. Suurin kasvu olisi vyöhykemallissa.

Ministeriön valmistelussa on Tervalan mukaan lähdetty siitä, että ruuhkamaksuilla ei olla keräämässä rahaa valtiolle, vaan vaikuttamassa käyttäytymiseen,

Tervalan mukaan jotain on pakko tehdä, jotta 25 prosentin kasvu ei toteudu.

– Tilanteen voi sanoa olevan joten kuten hallinnassa nyt, mutta edessä on iso muutos, kertoo neuvotteleva virkamies Tuomo Suvanto. Hänen mukaansa ruuhkat tulevat kasvamaan varsinkin sisääntuloväylillä.

Vielä paljon
selvitettävää

Ruuhkamaksuissa ei voi edetä ennen kuin selvitystyö kattaa maksujen vaikutukset myös yhteiskuntaan laajemmin: talouteen, ympäristöön, ihmisten liikkumismahdollisuuksiin, yhdyskuntarakenteeseen ja elinkeinoelämään.

Selvitettäväksi tulee myös se, voidaanko jollakin muulla keinolla saavuttaa samat tai paremmat vaikutukset.

Alustavan ja karkean arvion mukaan ruuhkamaksujen bruttotuotto olisi suurinta vyöhykemallissa. Maksun voimassaoloajasta ja suuruudesta riippuu paljon, mutta ministeriön laskelmien mukaan bruttotuotoksi tulisi tässä liikennettä jopa vähentävässä mallissa lähes 300 miljoonaa euroa, linjamallissa 150 ja kehämallissa noin 130 miljoonaa euroa.

Bruttotuottolaskelmien oheen selvitetään jatkovalmistelussa maksujen muut taloudelliset vaikutukset. Laskettavaksi tulee keräämiskustannusten ohella muun muassa miten paljon lisääntyvät kasvavan joukkoliikenteen kustannukset (joita toisaalta joukkoliikenteen kannattavuuden kasvu alentaa).

Muualla on
kysytty kansalta

Aivan avoin on viime kädessä poliittinen päätös siitä, mihin ruuhkamaksujen mahdollinen tuotto käytetään.

– Ruuhkamaksu on vero ja verot menevät valtion kassaan, muistuttaa ylijohtaja Tervala.

Pahin skenaario – mutta samalla myös varmin tae sille, ettei ruuhkamaksupäätöstä saada aikaan – on se, että tulot menisivät valtiolle ja kunnat vastaisivat menoista.

– Tässä tapauksessa hyväksynnän saaminen olisi vaikeata, arvioi Tervala.

Liikenneministeriön valmistelijoilla ei ole käsitystä siitä, missä ja miten päätös ruuhkamaksuista tehtäisiin. Tervala uumoili prosessia, jossa mukana olisi ainakin maan hallituksen liikennepoliittisen ministerivaliokunnan ja iltakoulun käsittely sekä asianosasten kaupunkien päätöselimet.

Suvanto muistutti, että ulkomaisissa esimerkeissä päätöksenteossa on usein ollut mukana kansanäänestys.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Li Andersson.

Kovaa tekstiä Orpolle: Suomi etujoukossa luontoa vastaan

Veronika Honkasalo.

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta piti kokousta poikkeuksellisesti sunnuntaina.

Joulun toivotukset toimeentulotuen muutoksilla: ”Lisää äärimmäistä köyhyyttä”

Eteläranta 10:n työnantajalinnake on saanut Orpon hallitukselta kaiken haluamansa, mutta höveleitä ovat olleet muutkin halitukset siinä toivossa, että massiiviset veroalet saisivat talouden käyntiin.

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

Uusimmat

Li Andersson.

Kovaa tekstiä Orpolle: Suomi etujoukossa luontoa vastaan

Veronika Honkasalo.

Köyhiltä leikataan samaan aikaan, kun jopa 17 miljoonaa euroa lisätään byrokratian pyörittämiseen

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta piti kokousta poikkeuksellisesti sunnuntaina.

Joulun toivotukset toimeentulotuen muutoksilla: ”Lisää äärimmäistä köyhyyttä”

Eteläranta 10:n työnantajalinnake on saanut Orpon hallitukselta kaiken haluamansa, mutta höveleitä ovat olleet muutkin halitukset siinä toivossa, että massiiviset veroalet saisivat talouden käyntiin.

Taloutta on potkittu liikkeelle 15 vuotta yritysten vero- ja maksuhelpotuksilla, ainoa tulos on osinkojen kasvu

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

 
02

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

 
03

Enemmän työttömiä kuin aiemmin 2000-luvulla – Nyt irtisanotaan jopa tuhansia hyvinvointialueilta

 
04

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

 
05

Vasemmistoliitto tutkitutti: Jopa kokoomuslaisista enemmistö kannattaa miljonääriveroa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kansan valistaja Esko Seppänen kuoli itsenäisyyspäivänä

07.12.2025

Helsinki ilman natseja -mielenosoitus kokoontuu Töölöntorille itsenäisyyspäivänä kello 17.45

05.12.2025

Vasemmistoliitossa paheksutaan Tavion toimia: ”Törkeää vihamielisyyttä ay-liikettä kohtaan”

05.12.2025

Yrttiaho vaatii halpatyövoiman hyväksikäytön estävää ehtoa telakkateollisuutta rahoittavan Finnveran lainsäädäntöön

05.12.2025

Hallitus teki jättileikkauksen ay-taustaisen kehitysyhteistyöjärjestön tukeen vastoin virkamiesten esitystä

05.12.2025

Kokoomuksen kritiikki vaihtoehtobudjettiin uutisoitiin, muttei vastauksia siihen

05.12.2025

Vasemmistoliiton Koskela: Suomen ei tule osallistua Euroviisuihin

05.12.2025

Yli tuhannelle potkut hyvinvointialueilla – Kyse on ihmisten terveydestä, turvallisuudesta ja työntekijöiden jaksamisesta, muistuttaa ammattiliitto

05.12.2025

Sanomalehdet muokkasivat mieliä sisällissodalle – sovinnon eleitä ei juuri ollut

05.12.2025

Furuholm Orpolle toimeentulotuen leikkauksesta: Eikö teitä hävetä?

04.12.2025

Ilmastopäätökset ovat hataralla pohjalla: ”Hallitus on varsin tyytyväisenä heittämässä hanskat tiskiin”

04.12.2025

Mai Kivelä linnanjuhliin vuokrapuvussa, jossa korostuu kiertotalous

04.12.2025

Hallitus valmis vapauttamaan Fazerin, Pauligin, Fiskarsin ja tuhannet muut yritykset vastuullisuusvelvoitteista

04.12.2025

Varhan laskutussotku selvitetään: ”Meidän on päästävä varmuuteen siitä, että laskutuksen ja perinnän ongelmat eivät toistu”

04.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään