KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Ruuhkamaksu katkaisisi liikenteen kasvun

Liikenne kasvaa Helsingin seudulla kymmenessä vuodessa 25 prosentilla, jos ruuhkille ei tehdä mitään.

Liikenne kasvaa Helsingin seudulla kymmenessä vuodessa 25 prosentilla, jos ruuhkille ei tehdä mitään. Kuva: Lehtikuva/ Vesa Moilanen

Liikenneministeriössä on selvitetty kolme ruuhkamaksumallia pääkaupunkiseudulle. Kahdella niistä saataisiin ruuhka-aikojen liikenteen kasvu hidastumaan ja yhdellä ruuhkat jopa pienenemään.

HANNU HURME
5.3.2009 6.00

Jo päätetyistä joukkoliikenneliikennettä lisäämään tarkoitetuista investoinneista (Kehä III, Länsimetro, ym.) huolimatta ruuhkat Helsingin seudulla ovat 10 vuoden kuluttua suuremmat kuin tänään. Aamuruuhkien kasvuksi arvioidaan 25 prosenttia.

Liikenneministeriössä on teetetty selvitys, miten kasvua voidaan rajoittaa ottamalla käyttöön ruuhkamaksu. Ministeriön ylijohtaja Juhani Tervala korostaa, että selvityksellä halutaan tutkia, voidaanko ruuhkamaksulla edistää seudun liikennepoliittisia tavoitteita.

Selvityksen tarkoituksena ei ole valita toteutettavaa ruuhkamaksumallia, vaan luoda tietopohja keskustelulle malleista ja niiden vaikutuksista. Se on alustava kartoitus ruuhkamaksun liikenteellisistä vaikutuksista.

ILMOITUS
ILMOITUS

Kolme
mallia

Selvityksessä on mukana kolme mallia, kehämalli, linjamalli ja vyöhykemalli. Selvitettävänä on myös mitä tapahtuu, jos käytössä ei ole ruuhkamaksuja.

Kaksi ensin mainittua hiljentäisi liikenneruuhkan kasvuvauhtia. Viimeksi mainitun mallin toteutus johtaisi selvityksen mukaan liikenteen vähenemiseen ruuhka-aikoina.

Kaikkien mallien toteutuksesta seuraisi joukkoliikenteen käytön lisääntyminen niin ruuhka-aikoina kuin muutenkin. Suurin kasvu olisi vyöhykemallissa.

Ministeriön valmistelussa on Tervalan mukaan lähdetty siitä, että ruuhkamaksuilla ei olla keräämässä rahaa valtiolle, vaan vaikuttamassa käyttäytymiseen,

Tervalan mukaan jotain on pakko tehdä, jotta 25 prosentin kasvu ei toteudu.

– Tilanteen voi sanoa olevan joten kuten hallinnassa nyt, mutta edessä on iso muutos, kertoo neuvotteleva virkamies Tuomo Suvanto. Hänen mukaansa ruuhkat tulevat kasvamaan varsinkin sisääntuloväylillä.

Vielä paljon
selvitettävää

Ruuhkamaksuissa ei voi edetä ennen kuin selvitystyö kattaa maksujen vaikutukset myös yhteiskuntaan laajemmin: talouteen, ympäristöön, ihmisten liikkumismahdollisuuksiin, yhdyskuntarakenteeseen ja elinkeinoelämään.

Selvitettäväksi tulee myös se, voidaanko jollakin muulla keinolla saavuttaa samat tai paremmat vaikutukset.

Alustavan ja karkean arvion mukaan ruuhkamaksujen bruttotuotto olisi suurinta vyöhykemallissa. Maksun voimassaoloajasta ja suuruudesta riippuu paljon, mutta ministeriön laskelmien mukaan bruttotuotoksi tulisi tässä liikennettä jopa vähentävässä mallissa lähes 300 miljoonaa euroa, linjamallissa 150 ja kehämallissa noin 130 miljoonaa euroa.

Bruttotuottolaskelmien oheen selvitetään jatkovalmistelussa maksujen muut taloudelliset vaikutukset. Laskettavaksi tulee keräämiskustannusten ohella muun muassa miten paljon lisääntyvät kasvavan joukkoliikenteen kustannukset (joita toisaalta joukkoliikenteen kannattavuuden kasvu alentaa).

Muualla on
kysytty kansalta

Aivan avoin on viime kädessä poliittinen päätös siitä, mihin ruuhkamaksujen mahdollinen tuotto käytetään.

– Ruuhkamaksu on vero ja verot menevät valtion kassaan, muistuttaa ylijohtaja Tervala.

Pahin skenaario – mutta samalla myös varmin tae sille, ettei ruuhkamaksupäätöstä saada aikaan – on se, että tulot menisivät valtiolle ja kunnat vastaisivat menoista.

– Tässä tapauksessa hyväksynnän saaminen olisi vaikeata, arvioi Tervala.

Liikenneministeriön valmistelijoilla ei ole käsitystä siitä, missä ja miten päätös ruuhkamaksuista tehtäisiin. Tervala uumoili prosessia, jossa mukana olisi ainakin maan hallituksen liikennepoliittisen ministerivaliokunnan ja iltakoulun käsittely sekä asianosasten kaupunkien päätöselimet.

Suvanto muistutti, että ulkomaisissa esimerkeissä päätöksenteossa on usein ollut mukana kansanäänestys.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Sara Koiranen

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

Susikanta puhuttaa niin Euroopassa kuin Suomess.

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

Pia Lohikoski.

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

Minja Koskela.

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

Uusimmat

Sara Koiranen

Vasemmistoliitto mukana päättämässä Turussa – hyväksyi pormestariohjelman

Susikanta puhuttaa niin Euroopassa kuin Suomess.

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

Pia Lohikoski.

Korkeakoulujen rahoituskaruselli hämmentää: ”Toisella kädellä annetaan, toisella otetaan”

Minja Koskela.

Koskela ihmettelee Orpon hallituksen sekoilua: ”Laki olisi epätasapainoinen, jos poisto koskisi vain työntekijöitä”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

 
02

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

 
03

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

 
04

Orpon hallitus leikkaa Helsingin rahoja: ”Vastaa 300 000:a terveyskeskuslääkärikäyntiä”

 
05

Susien metsästys on lisääntymässä – Vastalause eduskunnassa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Hallituksen suunnitelma sen paljastaa: ”Nyt isketään viimeiseen henkireikään”

09.05.2025

KU kysyi Stubbilta, tuomitseeko Suomi Israelin toimet – Stubb: ”Tuomitsemme kaikki ne toimet, jotka rikkovat kansainvälistä oikeutta ja kansainvälisiä sääntöjä”

08.05.2025

Orpon hallitus ryövää eläkevarat – Kansanedustaja varoittaa 60 vuotta kartutetun potin tuhoamisesta

08.05.2025

Mepit vetoavat ulkoministeriin – ”Milloin aika koittaa?”

08.05.2025

Päätös kuun lopulla: Erotetaanko Yrttiahon puolueosasto?

08.05.2025

Perussuomalaisten pudotus jyrkkenee: Nyt lähti 4 prosenttiyksikköä

08.05.2025

Mario Draghi sen jo myönsi – transatlanttinen talouskuri on kuollut, Eurooppa tarvitsee oman kasvumallin

08.05.2025

Eduskunnan talouskeskustelussa kerrattiin joukko-oppia: ”270 000 työtöntä ei voi mahtua 47 000 avoimeen työpaikkaan”

07.05.2025

Vasemmistoliiton Koskela syyttää Orpon hallitusta nälkäisistä lapsista: ”Kestämätöntä ja räikeän epäoikeudenmukaista”

07.05.2025

Hallitus vaarantaa suden – Metsästämisen lisäämiselle ei ole perusteita

07.05.2025

Teollisuusliiton Lehtosen kova arvio työmarkkinakierroksesta: ”Näimme sen, että tässä maassa vastuun kantaminen ei kannata”

07.05.2025

Hallitus valmis romuttamaan Suomen linjan yritysvastuussa — Asiantuntijat ja järjestöt varoittavat seurauksista

06.05.2025

Orpon hallitus leikkaa Helsingin rahoja: ”Vastaa 300 000:a terveyskeskuslääkärikäyntiä”

06.05.2025

Li Andersson kummastelee demareiden touhua: ”SDP on tekemässä strategisen virheen”

06.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025

Eurooppalaisen vaihtoehdon aika

14.02.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään