Lasten usko omiin kykyihinsä hiipuu helposti, jos he eivät saa ajoissa riittävästi tukea taitojensa kehityksen ongelmiin.
Maanantaina Jyväskylän yliopistossa tarkastetun Katrin Mägin kasvatustieteen väitöskirja valottaa lasten käsityksiä kyvyistään ja niiden yhteyksiä oppimiseen esiopetuksesta 4. luokalle. Tulokset perustuivat virolaiseen ja suomalaiseen seurantatutkimukseen.
Mägi havaitsi, että lapset, joiden lukutaidon ja matematiikan taidot kehittyivät heikoimmin, ponnistelivat vähemmän ja luovuttivat helpommin kohdatessaan vaikeuksia sekä koulussa että kotitehtävien parissa. Taipumus tehtävää välttävään käyttäytymiseen puolestaan vaikutti kielteisesti lasten myöhempään taitojen kehitykseen.
Mägi painottaakin, että taitojen kehityksen ongelmien varhainen tunnistaminen ja riittävä tuki on oppimismotivaation kannalta tärkeää, jotta lasten usko omiin kykyihinsä ei hiipuisi ja jotteivät he luovuttaisi helposti.
Opettajien arvioima lapsen suoriutumiseen liittyvä käyttäytyminen esiopetuksessa ja koulussa ennusti jo aikaisessa vaiheessa lapsen myöhempää taitojen kehitystä. Mägi suosittelee myös lasten omien näkemysten kuulemista. Niiden huomiotta jättäminen voi antaa yksipuolisen kuvan lasten motivaatiosta, suoriutumisuskomuksista ja muista heidän oppimistaan määrittävistä tekijöistä.
Katrin Mägi on työskennellyt kolme vuotta koulupsykologina Virossa ja viimeiset kaksi vuotta Tarton yliopiston psykologian instituutin tutkijana.