KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Laiva voi olla vanhus, mutta silti hyvässä kunnossa

Vuonna 1906 vesille laskettu höyrylaiva Suomi liikennöi edelleenkin kesäisin pohjoisella Päijänteellä risteilykäytössä.

Vuonna 1906 vesille laskettu höyrylaiva Suomi liikennöi edelleenkin kesäisin pohjoisella Päijänteellä risteilykäytössä. Kuva: Jarkko Mänttäri

Päijänteellä edelleen purjehtiva höyrylaiva Suomi laskettiin vesille vuonna 1906. Yli 100-vuotias alus pysyy kunnossa, koska se on jatkuvasti käytössä.

Jarkko Mänttäri
6.8.2011 14.48

Laivan ikä ei välttämättä kerro mitään sen kunnosta. Laiva voi olla reilusti jo vanhus, mutta silti hyvässä kunnossa.

Tänä kesänä Venäjällä Volga-joella sattuneessa onnettomuudessa upposi Bulgaria-jokilaiva, joka oli matkalla Tatarstanin alueen pääkaupunkiin Kazaniin. Risteilyalus oli rakennettu Tshekkoslovakiassa vuonna 1955. Lehtitietojen mukaan jokilaiva oli huonossa kunnossa ja siinä oli liikaa matkustajia.

Uutisissa Bulgaria-laivaa kutsuttiin yleisesti laivavanhukseksi. Matkustajaliikenteen kulkuneuvoja koskevaa selvitystä vaatineen presidentti Dmitri Medvedevin mukaan Venäjällä on liikenteessä ”kohtuuton määrä vanhoja ruostuneita purkkeja”.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kyllähän Suomi-laiva iän puolesta vanhus on, kun se on jo yli satavuotias, mutta se on hyväkuntoinen vanhus.

Jos vuonna 1955 rakennettu alus on laivavanhus, niin mikä sitten on vuodesta 1906 lähtien Päijänteellä purjehtinut höyrylaiva Suomi, joka tänäkin kesänä on päivittäin kuljettanut matkustajia Pohjois-Päijänteen risteilyille?

Vuodet eivät kerro kaikkea

Päijänne-Risteilyt Hildén Oy:n toimitusjohtaja Eija Hildén on sitä mieltä, etteivät ikävuodet välttämättä kerro laivasta kaikkea.

– Kyllähän Suomi-laiva iän puolesta vanhus on, kun se on jo yli satavuotias, mutta se on hyväkuntoinen vanhus.

Eija Hildén ei pidä mahdottomana, vaikka Suomi-laiva seilaisi vielä toiset sata vuotta.

– Ei siinä muuten mitään merkkejä vanhaksi tulemisesta ole, kuin että sen vanha höyrytekniikka alkaa käydä aika kalliiksi. Vanhan tekniikan kustannukset ovat isommat. Laivassa on alkuperäinen höyrykone, johon ei varaosia juuri ole saatavissa, vaan ne on tehtävä. Ja polttoaineen kulutus on viisinkertainen muihin laivoihimme verrattuna.

Suomi -laiva onkin jo jokunen vuosi sitten vapautettu Jyväskylä-Lahti -reittiliikenteestä seilaamaan vain parin kolmen tunnin lähiristeilyjä Pohjois-Päijänteellä.

– Kyllähän se semmoinen menoerä yritykselle on pitää tällaista historiallista alusta.

Liikenteessä laiva pysyy kunnossa

Vanhojen laivojen kunnon kannalta ratkaisevana Eija Hildén näkee sen, että laivat pidetään liikenteessä.

– Se on melkein laivan surma, kun se laitetaan rantaan ravintolalaivaksi. On tässä nähty monta semmoista tapausta monissa kaupungeissa. Joskus ovat jopa uponneet.

Varsinkin makeassa vedessä liikkuvat laivat voivat Hildénin mukaan olla hyvin pitkäikäisiä.

– Siinä on vähemmän sellaista, mikä laivoja kuluttaa.

Yksiselitteistä määritelmää laivan vanhenemisesta ei Hildénin mielestä voi antaa.

– Onhan se Finnjetkin jo romutettu, vaikka valmistui vasta vuonna 1977.

Ikä ei välttämättä koskaan tule täyteen

Vanhoja laivoja seilaa myös Saimaan vesillä sekä reitti- ja risteilyliikenteessä että yksityisten huvialuksina. Suur-Saimaan Wanhat Laiwat –yhdistyksen puheenjohtaja Tero Penttilä kertoo, että ammattiliikenteessäkin on Saimaalla jo sata vuotta vanhoja laivoja.

– Savonlinnassa oltiin viime viikonloppuna. Siellähän kulkee ihan ammattikäytössä hirmuhyvän näköisiä, varmasti yli satavuotiaita laivoja, joissa on vielä alkuperäiset höyrypannut. Laivat pysyvät hyvässä kunnossa pitkään, kun niistä vaan pidetään hyvää huolta.

Vanhojen laivojen yhdistykseen ei Saimaalla ole Penttilän mukaan varsinaista ikärajaa.

– Meidän yhdistyksessä vanhaksi laivaksi kelpuutetaan laiva, joka joskus on ollut ammattikäytössä ja on sitten siirtynyt huvikäyttöön. Ikävuodet eivät ratkaise.

Penttilän mielestä on vaikea määritellä, kuinka vanhana laiva on vanha.

– Eihän laivan ikä välttämättä tule koskaan täyteen, jos laiva pidetään hyvässä kunnossa. Minullakin on vuonna 1917 tehty laiva, jonka kannella parhaillaan istuskelen. Tästäkin näkee, että vuosien varrella on uutta peltiä hitsattu keulaan, mutta perässä näkyy vielä alkuperäisiä niittiliitoksia. Kyllä tämä on silti edelleen se sama laiva, kertoo Anja-laivalta tavoitettu Penttilä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Rakennusalalla tarvittaisiin opiskelijoille paljon enemmän harjoittelupaikkoja kuin mitä on tarjolla.

Ammattikouluissa ei tuhottu vain yleissivistystä: ”Myös ammatillisissa aineissa rima laskettiin lattian tasolle”

"Se, miten gazalaiset tuottavat lisäarvoa innovaatiotalouteen, on kuolemalla", sanoo tutkija Antti Tarvainen.

Israelissa kibbutsit vaihtuivat startupeihin – ”Innovaatiotalous osaa tuottaa arvoa suoraan kuolemasta”

Pääministeri Petteri Orpo hallituksineen jatkaa työttömien ajamsita entistä ahtaammalle.

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

Hanna Sarkkinen.

Kansanedustaja palasi perhevapaalta: ”Viimeistään nyt on selvää, ettei hallitus saavuta itselleen asettamiaan tavoitteita”

Uusimmat

Ville Laihosen kansikuva tavoittaa täydellisesti Keisarinvihreän tunnelman.

Hoivatyötä ja hitaan kuoleman arvoitus Eija Laineen harvinaisen kypsässä esikoisdekkarissa Keisarinvihreä

M23 -kapinallisia Kongon demokraattisen tasavallan itäosissa. Joukkoja on syytetty törkeistä siviilien ihmisoikeuksien loukkauksista.

Itä-Afrikan konfliktialueiden siviileiltä loppuvat pakopaikat

Naisten istuttamaa mangrovemuuria Badamtonin kylässä.

Mangrovet suojaavat elämää ja elinkeinoja Bangladeshin rannikoilla

Suomen Arttu Hoskonen ja Hollannin Cody Gakpo taistelemassa pääpallosta lauantai-illan ottelussa.

Huuhkajat joutui Hollannin pallokouluun

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

 
02

Orpon hallitukselta tuli tänään lisää työntekijän aseman heikennyksiä – ”Järkyttäviä esityksiä”

 
03

SAK ihmettelee: Orpon hallitus hommasi kuskejaan yrittäjinä pitävän Woltin pomon Geneveen lobbaamaan työntekijöiden asemasta

 
04

Ammattikouluissa ei tuhottu vain yleissivistystä: ”Myös ammatillisissa aineissa rima laskettiin lattian tasolle”

 
05

EU:n surkein työllisyys – Orpon ja Purran selitykset höpönhöpöä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Alkuperäiskansat haluavat perinnetietonsa käyttöön valtamerten suojelussa

07.06.2025

Keinoälyä valjastetaan Kenian sarvikuonojen suojeluun

07.06.2025

Petteri Orpo tuli ja muutti Suomen – Muutoksen suunnasta voi olla monta mieltä, sen merkityksestä ei

07.06.2025

Ammattikouluissa ei tuhottu vain yleissivistystä: ”Myös ammatillisissa aineissa rima laskettiin lattian tasolle”

06.06.2025

Israelissa kibbutsit vaihtuivat startupeihin – ”Innovaatiotalous osaa tuottaa arvoa suoraan kuolemasta”

06.06.2025

Orpon hallitus panee työttömät yhä ahtaammalle: Yhdestä virheestä seuraa työttömyysturvan menetys

06.06.2025

Kansanedustaja palasi perhevapaalta: ”Viimeistään nyt on selvää, ettei hallitus saavuta itselleen asettamiaan tavoitteita”

06.06.2025

Vasemmiston nousu jatkui Ylen gallupissa, näin Minja Koskela kommentoi – ”Politiikassa ei voi voittaa pelkällä kritiikillä vaan pitää olla omia visioita”

05.06.2025

SAK ihmettelee: Orpon hallitus hommasi kuskejaan yrittäjinä pitävän Woltin pomon Geneveen lobbaamaan työntekijöiden asemasta

05.06.2025

Vasemmistoliiton Koskela varoittaa: Orpon hallitukselta on tulossa lisää leikkauksia

04.06.2025

Vasemmistoliitto erotti kaksi puolueosastoa – Syynä ehdokkaat kilpailevilla listoilla

04.06.2025

Perussuomalaisten Mäkelän työelämäpuheet tyrmätään ”Selvästi on alkanut vähän kaduttaa”

04.06.2025

Vasemmistoliitolta vastalause puolustuspoliittiseen selontekoon – ”On varauduttava siihen, että epätasapaino Yhdysvalloissa voi olla pitkäkestoinen”

04.06.2025

”Valtaosa maamiinojen uhreista on siviilejä, usein lapsia”

04.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään