KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Laiva voi olla vanhus, mutta silti hyvässä kunnossa

Vuonna 1906 vesille laskettu höyrylaiva Suomi liikennöi edelleenkin kesäisin pohjoisella Päijänteellä risteilykäytössä.

Vuonna 1906 vesille laskettu höyrylaiva Suomi liikennöi edelleenkin kesäisin pohjoisella Päijänteellä risteilykäytössä. Kuva: Jarkko Mänttäri

Päijänteellä edelleen purjehtiva höyrylaiva Suomi laskettiin vesille vuonna 1906. Yli 100-vuotias alus pysyy kunnossa, koska se on jatkuvasti käytössä.

Jarkko Mänttäri
6.8.2011 14.48

Laivan ikä ei välttämättä kerro mitään sen kunnosta. Laiva voi olla reilusti jo vanhus, mutta silti hyvässä kunnossa.

Tänä kesänä Venäjällä Volga-joella sattuneessa onnettomuudessa upposi Bulgaria-jokilaiva, joka oli matkalla Tatarstanin alueen pääkaupunkiin Kazaniin. Risteilyalus oli rakennettu Tshekkoslovakiassa vuonna 1955. Lehtitietojen mukaan jokilaiva oli huonossa kunnossa ja siinä oli liikaa matkustajia.

Uutisissa Bulgaria-laivaa kutsuttiin yleisesti laivavanhukseksi. Matkustajaliikenteen kulkuneuvoja koskevaa selvitystä vaatineen presidentti Dmitri Medvedevin mukaan Venäjällä on liikenteessä ”kohtuuton määrä vanhoja ruostuneita purkkeja”.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kyllähän Suomi-laiva iän puolesta vanhus on, kun se on jo yli satavuotias, mutta se on hyväkuntoinen vanhus.

Jos vuonna 1955 rakennettu alus on laivavanhus, niin mikä sitten on vuodesta 1906 lähtien Päijänteellä purjehtinut höyrylaiva Suomi, joka tänäkin kesänä on päivittäin kuljettanut matkustajia Pohjois-Päijänteen risteilyille?

Vuodet eivät kerro kaikkea

Päijänne-Risteilyt Hildén Oy:n toimitusjohtaja Eija Hildén on sitä mieltä, etteivät ikävuodet välttämättä kerro laivasta kaikkea.

– Kyllähän Suomi-laiva iän puolesta vanhus on, kun se on jo yli satavuotias, mutta se on hyväkuntoinen vanhus.

Eija Hildén ei pidä mahdottomana, vaikka Suomi-laiva seilaisi vielä toiset sata vuotta.

– Ei siinä muuten mitään merkkejä vanhaksi tulemisesta ole, kuin että sen vanha höyrytekniikka alkaa käydä aika kalliiksi. Vanhan tekniikan kustannukset ovat isommat. Laivassa on alkuperäinen höyrykone, johon ei varaosia juuri ole saatavissa, vaan ne on tehtävä. Ja polttoaineen kulutus on viisinkertainen muihin laivoihimme verrattuna.

Suomi -laiva onkin jo jokunen vuosi sitten vapautettu Jyväskylä-Lahti -reittiliikenteestä seilaamaan vain parin kolmen tunnin lähiristeilyjä Pohjois-Päijänteellä.

– Kyllähän se semmoinen menoerä yritykselle on pitää tällaista historiallista alusta.

Liikenteessä laiva pysyy kunnossa

Vanhojen laivojen kunnon kannalta ratkaisevana Eija Hildén näkee sen, että laivat pidetään liikenteessä.

– Se on melkein laivan surma, kun se laitetaan rantaan ravintolalaivaksi. On tässä nähty monta semmoista tapausta monissa kaupungeissa. Joskus ovat jopa uponneet.

Varsinkin makeassa vedessä liikkuvat laivat voivat Hildénin mukaan olla hyvin pitkäikäisiä.

– Siinä on vähemmän sellaista, mikä laivoja kuluttaa.

Yksiselitteistä määritelmää laivan vanhenemisesta ei Hildénin mielestä voi antaa.

– Onhan se Finnjetkin jo romutettu, vaikka valmistui vasta vuonna 1977.

Ikä ei välttämättä koskaan tule täyteen

Vanhoja laivoja seilaa myös Saimaan vesillä sekä reitti- ja risteilyliikenteessä että yksityisten huvialuksina. Suur-Saimaan Wanhat Laiwat –yhdistyksen puheenjohtaja Tero Penttilä kertoo, että ammattiliikenteessäkin on Saimaalla jo sata vuotta vanhoja laivoja.

– Savonlinnassa oltiin viime viikonloppuna. Siellähän kulkee ihan ammattikäytössä hirmuhyvän näköisiä, varmasti yli satavuotiaita laivoja, joissa on vielä alkuperäiset höyrypannut. Laivat pysyvät hyvässä kunnossa pitkään, kun niistä vaan pidetään hyvää huolta.

Vanhojen laivojen yhdistykseen ei Saimaalla ole Penttilän mukaan varsinaista ikärajaa.

– Meidän yhdistyksessä vanhaksi laivaksi kelpuutetaan laiva, joka joskus on ollut ammattikäytössä ja on sitten siirtynyt huvikäyttöön. Ikävuodet eivät ratkaise.

Penttilän mielestä on vaikea määritellä, kuinka vanhana laiva on vanha.

– Eihän laivan ikä välttämättä tule koskaan täyteen, jos laiva pidetään hyvässä kunnossa. Minullakin on vuonna 1917 tehty laiva, jonka kannella parhaillaan istuskelen. Tästäkin näkee, että vuosien varrella on uutta peltiä hitsattu keulaan, mutta perässä näkyy vielä alkuperäisiä niittiliitoksia. Kyllä tämä on silti edelleen se sama laiva, kertoo Anja-laivalta tavoitettu Penttilä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Palestiinan lippu liehuu Palestiinan edustustolla Helsingissä.

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Uusimmat

Palestiinan lippu liehuu Palestiinan edustustolla Helsingissä.

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
04

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään