KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Automatka Pietariin on ainutlaatuinen kokemus

Pietarin kokoisessa kaupungissa on usein vaikea hahmottaa, missä kulkee pysäköinnin ja liikennöinnin raja.

Pietarin kokoisessa kaupungissa on usein vaikea hahmottaa, missä kulkee pysäköinnin ja liikennöinnin raja. Kuva: Aimo Ruusunen

Pietari ei ole kaukana. Junalla sinne pääsee ennätysajassa ja nopeasti myös lentokoneella. Omalla autolla lähtevä saa kokemuksia, joita ei muualta löydy.

Aimo Ruusunen
15.10.2011 14.00

Vaikka Helsingistä on Pietariin vain noin 400 kilometriä ja Viipuriin vain noin 250 kilometriä, matkaan saa kulumaan jopa työpäivän. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että rajamuodollisuudet voivat kestää puolesta tunnista jopa kolmeen. Autoilijoita on tässä liikenteessä todella paljon.

Mutta Pietari ei ole maanteitsekään minkään erämaan takana. Tie ohi Viipurin ja kohti suurkaupungin ensimmäistä varsinaista kaupunginosaa (jonka nimi muuten on Lahti!) on varsin hyvässä kunnossa. Tänä kesänä jatkettiin sen uutta päällystämistä noin 20 kilometrin matkalla. Joitakin osuuksia lukuun ottamatta sen kunto vastaa kohtuullista eurooppalaista maantietasoa.

Liikenteen jatkuva ja kasvava virta tekee autoilusta aika haastavan tehtävän. Mukana pitää olla samaan aikaan sekä rohkea että nöyrä mieli.

Säännöt

Venäjän federaation liikennelainsäädäntö on niin lähellä suomalaista, että erityistä opettelua ei tarvita. Liikennemerkitkin ovat tunnistettavissa. Sen sijaan keskiviivan symbolit poikkeavat sen verran, että ne kannattaa erikseen miettiä.

Ohituskielto merkitään usein liikennemerkillä, mutta myös yhtenäisellä valkoisella keskiviivalla. Näitä viivoja on yksi tai kaksi, joka tapauksessa niiden ylittäminen on kielletty. Asia kannattaa ottaa todesta: poliisin näkemä ylitys voi johtaa ajokortin menetykseen.

Jos keskiviivana on vasemmalla puolella yhtenäinen ja oikealla katkoviiva, voit itse tehdä ohituksen. Normaali keskiviiva on katkonainen.

Oikeaan nöyryyteen kuuluu, että ei ala turhaan vaivata mieltään ihmettelemällä, miten paikalliset autoilijat sääntöjä soveltavat.

Poliisi

Venäjän liikennepoliisi valvoo maanteillä erityisesti ajonopeuksia ja ohituksia. 90 km:n reilua ylittämistä kannattaa harkita, sillä tutka voi olla seuraavassa männikössä. Missään nimessä ei kannata tässäkään seurata muiden autoilijoiden esimerkkiä. Kaupungissa nopeusrajoitus on yleensä 60 km/h.

Lähialueiden poliisit ovat tottuneet suomalaisiin. Joskus löytyy englannin ja jopa suomen kielen taitoa. Tavallisessa rutiinitarkastuksessa kysytään ajokortti ja rekisteriote.

Veren alkoholiraja on Venäjällä 0,0. Kannattaa jättää alkoholitonkin olut juomatta, sillä eräälle suomalaiselle tuli parin tunnin viivytys matkaan tästä syystä. Pelkän hajun vuoksi hänet oltiin vähällä viedä verikokeeseen, vaikka puhallutus näytti nollaa.

Rajamuodollisuudet

Junalla, laivalla ja lentokoneella Venäjälle pääsee vaivattomasti, mutta autoilijaa rasittaa jonotuksen lisäksi byrokraattinen kohtelu raja-asemalla.

Kuljettajan on täytettävä mennessä kaksi ja takaisin tullessa yksi tulliselvityskaavake. Se on hieman yksinkertaisempi kuin takavuosina, mutta edelleen kaksisivuinen. Tällä kaavakkeella tullataan nykyisin myös ajoneuvo väliaikaisesti maahan.

Matkustajat eivät täytä tulliselvitystä, mutta sen sijaan jokaisen on täytettävä ns. emigraatiokortti. Se on kaksiosainen ja siinä kysytään perushenkilötiedot sekä matkan kesto. Toinen puoli jää matkan ajaksi passin väliin ja se on palautettava maasta lähdettäessä.

Kaavakkeella valvotaan ulkomaalaisen työvoiman liikkumista. Turisti ja varsinkin Viipurin rautatieasemalle tuttavaa vastaan menevä kokee sen turhaksi. Mutta kun paperi kerran on olemassa, se on täytettävä.

Lisävakuutus tuo turvaa

Suomalainen liikennevakuutus on voimassa myös Venäjällä, mutta ETA:n ulkopuolella korvaukset määräytyvät maan oman lainsäädännön mukaan. Vakuutus on todistettava ns. vihreällä kortilla.

Jos suomalainen ajoneuvo aiheuttaa liikennevahingon, henkilövahingon enimmäiskorvaus on noin 4 000 euroa jokaista vahingonkärsinyttä kohden.

Omaisuusvahingossa korvaus on noin 3 000 euroa, jos on yksi vahingonkärsinyt ja noin 4 000 euroa, jos kaksi tai useampia vahingonkärsineitä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Vahingon aiheuttaneen kuljettajan ja ajoneuvon vahinkoja ei korvata liikennevakuutuksesta. Aiheuttaja voi lisäksi joutua henkilökohtaiseen vastuuseen, jos vahinko on aiheutunut törkeällä tavalla tai kyseessä on iso vahinko.

Useimmilla suomalaisilla vahinkovakuutusyhtiöillä on tarjolla omien vapaaehtoisten vakuutusten lisäturvaksi ns. Venäjä-turva.

Lähde: Autoliitto

Perjantaina 14.10. ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä on tämän lisäksi paljon lisää matkailuasiaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veronika Honkasalo.

Ottawan sopimus on pelastanut elämiä – Nyt miinoista vientituote?

Aino-Kaisa Pekonen tulkitsee hallituksen politiikkaa niin, että Suomessa ollaan menossa kohti yksityisiin palveluihin nojaavaa sote-mallia.

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

Eduskunta hyväksyi Ottawan sopimuksesta irtautumisen äänin 157-18.

Maamiinojen palauttaminen ei paranna Suomen kokonaisturvallisuutta – Poliitikot antoivat uuden iskun kansainväliselle järjestelmälle

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

Uusimmat

Kalastajilta kalaa myytäväksi ostavia naisia käytetään usein hyväksi Malawijärven kalastajayhteisöissä.

Kalaa vain seksiä vastaan: Miespuoliset kalastajat hyväksikäyttävät usein kalaa myyviä naisia Malawissa

Veronika Honkasalo.

Ottawan sopimus on pelastanut elämiä – Nyt miinoista vientituote?

Yhteisön kouluttamat nuoret meripartiolaiset kantavat eläinsairaalassa hoidossa ollutta merikilpikonnaa kohti Intian valtamerta Kenian Watamussa.

Etelänbastardikilpikonnien lisääntymisseudun lämpeneminen saa poikaset vaihtamaan sukupuolta

Aino-Kaisa Pekonen tulkitsee hallituksen politiikkaa niin, että Suomessa ollaan menossa kohti yksityisiin palveluihin nojaavaa sote-mallia.

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen KU:n juhannushaastattelussa: ”En tiedä, onko pääministeri Orpo enää tosissaan”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
02

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

 
03

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
04

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

 
05

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Delhin roskien kerääjät tekevät työtään paahtavan auringon alla

19.06.2025

Yhdysvalloista karkotetut bhutanilaiset pakolaiset jäivät vaille kotimaata ja kansalaisuutta

19.06.2025

Maamiinojen palauttaminen ei paranna Suomen kokonaisturvallisuutta – Poliitikot antoivat uuden iskun kansainväliselle järjestelmälle

19.06.2025

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

19.06.2025

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

19.06.2025

”Tämä on historiallinen päivä saamelaisille” – eduskunta hyväksyi saamelaiskäräjälain

19.06.2025

Vasemmistoliiton Mai Kivelä: ”Paperittomuus ei ratkea lennättämällä ihmisiä maihin, joihin heillä ei ole yhteyttä”

19.06.2025

Velkajarru ei maistu vasemmistoliiton Koskelalle: ”En usko sekuntiakaan”

19.06.2025

Aina saa kärsiä ja hävetä – Dazain kulttiklassikko on synkkä japanilainen yksinpuhelu

19.06.2025

Pikkuhuuhkajat puristi tasapelin Tanskalta

18.06.2025

Viisi prosenttia puolustukseen? Samaan aikaan hallitus leikkaa lisää kansalaisilta

18.06.2025

Koskela sote-politiikasta: Hallitus lapioi rahaa yksityisille terveysjäteille

18.06.2025

Rajaton kulttuuri palkitsee rajattomasta käytöksestä, mutta monet rajat ovat olemassa hyvästä syystä

18.06.2025

Saako teollisuus tahtonsa läpi? Ministeriin vedotaan kastraatiokiellon pitämiseksi

18.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään