KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Automatka Pietariin on ainutlaatuinen kokemus

Pietarin kokoisessa kaupungissa on usein vaikea hahmottaa, missä kulkee pysäköinnin ja liikennöinnin raja.

Pietarin kokoisessa kaupungissa on usein vaikea hahmottaa, missä kulkee pysäköinnin ja liikennöinnin raja. Kuva: Aimo Ruusunen

Pietari ei ole kaukana. Junalla sinne pääsee ennätysajassa ja nopeasti myös lentokoneella. Omalla autolla lähtevä saa kokemuksia, joita ei muualta löydy.

Aimo Ruusunen
15.10.2011 14.00

Vaikka Helsingistä on Pietariin vain noin 400 kilometriä ja Viipuriin vain noin 250 kilometriä, matkaan saa kulumaan jopa työpäivän. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että rajamuodollisuudet voivat kestää puolesta tunnista jopa kolmeen. Autoilijoita on tässä liikenteessä todella paljon.

Mutta Pietari ei ole maanteitsekään minkään erämaan takana. Tie ohi Viipurin ja kohti suurkaupungin ensimmäistä varsinaista kaupunginosaa (jonka nimi muuten on Lahti!) on varsin hyvässä kunnossa. Tänä kesänä jatkettiin sen uutta päällystämistä noin 20 kilometrin matkalla. Joitakin osuuksia lukuun ottamatta sen kunto vastaa kohtuullista eurooppalaista maantietasoa.

Liikenteen jatkuva ja kasvava virta tekee autoilusta aika haastavan tehtävän. Mukana pitää olla samaan aikaan sekä rohkea että nöyrä mieli.

Säännöt

Venäjän federaation liikennelainsäädäntö on niin lähellä suomalaista, että erityistä opettelua ei tarvita. Liikennemerkitkin ovat tunnistettavissa. Sen sijaan keskiviivan symbolit poikkeavat sen verran, että ne kannattaa erikseen miettiä.

Ohituskielto merkitään usein liikennemerkillä, mutta myös yhtenäisellä valkoisella keskiviivalla. Näitä viivoja on yksi tai kaksi, joka tapauksessa niiden ylittäminen on kielletty. Asia kannattaa ottaa todesta: poliisin näkemä ylitys voi johtaa ajokortin menetykseen.

Jos keskiviivana on vasemmalla puolella yhtenäinen ja oikealla katkoviiva, voit itse tehdä ohituksen. Normaali keskiviiva on katkonainen.

Oikeaan nöyryyteen kuuluu, että ei ala turhaan vaivata mieltään ihmettelemällä, miten paikalliset autoilijat sääntöjä soveltavat.

Poliisi

Venäjän liikennepoliisi valvoo maanteillä erityisesti ajonopeuksia ja ohituksia. 90 km:n reilua ylittämistä kannattaa harkita, sillä tutka voi olla seuraavassa männikössä. Missään nimessä ei kannata tässäkään seurata muiden autoilijoiden esimerkkiä. Kaupungissa nopeusrajoitus on yleensä 60 km/h.

Lähialueiden poliisit ovat tottuneet suomalaisiin. Joskus löytyy englannin ja jopa suomen kielen taitoa. Tavallisessa rutiinitarkastuksessa kysytään ajokortti ja rekisteriote.

Veren alkoholiraja on Venäjällä 0,0. Kannattaa jättää alkoholitonkin olut juomatta, sillä eräälle suomalaiselle tuli parin tunnin viivytys matkaan tästä syystä. Pelkän hajun vuoksi hänet oltiin vähällä viedä verikokeeseen, vaikka puhallutus näytti nollaa.

Rajamuodollisuudet

Junalla, laivalla ja lentokoneella Venäjälle pääsee vaivattomasti, mutta autoilijaa rasittaa jonotuksen lisäksi byrokraattinen kohtelu raja-asemalla.

Kuljettajan on täytettävä mennessä kaksi ja takaisin tullessa yksi tulliselvityskaavake. Se on hieman yksinkertaisempi kuin takavuosina, mutta edelleen kaksisivuinen. Tällä kaavakkeella tullataan nykyisin myös ajoneuvo väliaikaisesti maahan.

Matkustajat eivät täytä tulliselvitystä, mutta sen sijaan jokaisen on täytettävä ns. emigraatiokortti. Se on kaksiosainen ja siinä kysytään perushenkilötiedot sekä matkan kesto. Toinen puoli jää matkan ajaksi passin väliin ja se on palautettava maasta lähdettäessä.

Kaavakkeella valvotaan ulkomaalaisen työvoiman liikkumista. Turisti ja varsinkin Viipurin rautatieasemalle tuttavaa vastaan menevä kokee sen turhaksi. Mutta kun paperi kerran on olemassa, se on täytettävä.

Lisävakuutus tuo turvaa

Suomalainen liikennevakuutus on voimassa myös Venäjällä, mutta ETA:n ulkopuolella korvaukset määräytyvät maan oman lainsäädännön mukaan. Vakuutus on todistettava ns. vihreällä kortilla.

Jos suomalainen ajoneuvo aiheuttaa liikennevahingon, henkilövahingon enimmäiskorvaus on noin 4 000 euroa jokaista vahingonkärsinyttä kohden.

Omaisuusvahingossa korvaus on noin 3 000 euroa, jos on yksi vahingonkärsinyt ja noin 4 000 euroa, jos kaksi tai useampia vahingonkärsineitä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Vahingon aiheuttaneen kuljettajan ja ajoneuvon vahinkoja ei korvata liikennevakuutuksesta. Aiheuttaja voi lisäksi joutua henkilökohtaiseen vastuuseen, jos vahinko on aiheutunut törkeällä tavalla tai kyseessä on iso vahinko.

Useimmilla suomalaisilla vahinkovakuutusyhtiöillä on tarjolla omien vapaaehtoisten vakuutusten lisäturvaksi ns. Venäjä-turva.

Lähde: Autoliitto

Perjantaina 14.10. ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä on tämän lisäksi paljon lisää matkailuasiaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

Jussi Saramo.

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

Uusimmat

Samppanjaa synnyttäjille – katse on helpompi kääntää leikkauksista naisten turhamaisuuteen

Ehmudi Lebsir, pataljoonankomentaja ja Polisarion sotilaskoulun johtaja seisoo Marokon 50 vuotta sitten tapahtuneen Länsi-Saharan valtauksen muistomerkin vieressä.

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

Avustusjärjestöjen mukaan perheet toivovat tänä jouluna perustarvikkeita kuten ruokaa, alusvaatteita ja hygieniatuotteita. Hallituksen tekemät sosiaaliturvan leikkaukset vievät yli 30 000 lasta köyhyysrajan alapuolelle.

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

Hyvän tulevaisuuden rakentaminen edellyttää arvopohdintaa ehkä enemmän kuin koskaan, Arto O. Salonen toteaa.

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Afrikan viimeisen siirtomaan itsenäisyyshaaveet romuttuivat jälleen

 
02

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
03

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
04

”Niin he ajoivat lapsen ja vanhemmat ulos ja polttivat seimen, koska sen ajan henki nyt vaan oli sellainen” – Keljumi jouluna 2025

 
05

Kestävyystutkija Arto O. Salonen: ”Päättäväinen ratkaisijan roolin ottaminen on viisasta oman elämän mielekkyyden kannalta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Europarlamentti pyrkii eroon venäläisestä energiasta ja torjuu Yhdysvaltoja puolustusvälinetuotannossa

22.12.2025

Vasemmisto kaupungistuu – ”Tässä toisin Metsolat-televisiosarjan vasemmistolle vinkiksi”

22.12.2025

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – graffitia, dekkareita ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

21.12.2025

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

20.12.2025

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

19.12.2025

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

19.12.2025

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Naisten keho ei kuulu kulttuurisotaan

22.12.2025

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään