KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Automatka Pietariin on ainutlaatuinen kokemus

Pietarin kokoisessa kaupungissa on usein vaikea hahmottaa, missä kulkee pysäköinnin ja liikennöinnin raja.

Pietarin kokoisessa kaupungissa on usein vaikea hahmottaa, missä kulkee pysäköinnin ja liikennöinnin raja. Kuva: Aimo Ruusunen

Pietari ei ole kaukana. Junalla sinne pääsee ennätysajassa ja nopeasti myös lentokoneella. Omalla autolla lähtevä saa kokemuksia, joita ei muualta löydy.

Aimo Ruusunen
15.10.2011 14.00

Vaikka Helsingistä on Pietariin vain noin 400 kilometriä ja Viipuriin vain noin 250 kilometriä, matkaan saa kulumaan jopa työpäivän. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että rajamuodollisuudet voivat kestää puolesta tunnista jopa kolmeen. Autoilijoita on tässä liikenteessä todella paljon.

Mutta Pietari ei ole maanteitsekään minkään erämaan takana. Tie ohi Viipurin ja kohti suurkaupungin ensimmäistä varsinaista kaupunginosaa (jonka nimi muuten on Lahti!) on varsin hyvässä kunnossa. Tänä kesänä jatkettiin sen uutta päällystämistä noin 20 kilometrin matkalla. Joitakin osuuksia lukuun ottamatta sen kunto vastaa kohtuullista eurooppalaista maantietasoa.

Liikenteen jatkuva ja kasvava virta tekee autoilusta aika haastavan tehtävän. Mukana pitää olla samaan aikaan sekä rohkea että nöyrä mieli.

Säännöt

Venäjän federaation liikennelainsäädäntö on niin lähellä suomalaista, että erityistä opettelua ei tarvita. Liikennemerkitkin ovat tunnistettavissa. Sen sijaan keskiviivan symbolit poikkeavat sen verran, että ne kannattaa erikseen miettiä.

Ohituskielto merkitään usein liikennemerkillä, mutta myös yhtenäisellä valkoisella keskiviivalla. Näitä viivoja on yksi tai kaksi, joka tapauksessa niiden ylittäminen on kielletty. Asia kannattaa ottaa todesta: poliisin näkemä ylitys voi johtaa ajokortin menetykseen.

Jos keskiviivana on vasemmalla puolella yhtenäinen ja oikealla katkoviiva, voit itse tehdä ohituksen. Normaali keskiviiva on katkonainen.

Oikeaan nöyryyteen kuuluu, että ei ala turhaan vaivata mieltään ihmettelemällä, miten paikalliset autoilijat sääntöjä soveltavat.

Poliisi

Venäjän liikennepoliisi valvoo maanteillä erityisesti ajonopeuksia ja ohituksia. 90 km:n reilua ylittämistä kannattaa harkita, sillä tutka voi olla seuraavassa männikössä. Missään nimessä ei kannata tässäkään seurata muiden autoilijoiden esimerkkiä. Kaupungissa nopeusrajoitus on yleensä 60 km/h.

Lähialueiden poliisit ovat tottuneet suomalaisiin. Joskus löytyy englannin ja jopa suomen kielen taitoa. Tavallisessa rutiinitarkastuksessa kysytään ajokortti ja rekisteriote.

Veren alkoholiraja on Venäjällä 0,0. Kannattaa jättää alkoholitonkin olut juomatta, sillä eräälle suomalaiselle tuli parin tunnin viivytys matkaan tästä syystä. Pelkän hajun vuoksi hänet oltiin vähällä viedä verikokeeseen, vaikka puhallutus näytti nollaa.

Rajamuodollisuudet

Junalla, laivalla ja lentokoneella Venäjälle pääsee vaivattomasti, mutta autoilijaa rasittaa jonotuksen lisäksi byrokraattinen kohtelu raja-asemalla.

Kuljettajan on täytettävä mennessä kaksi ja takaisin tullessa yksi tulliselvityskaavake. Se on hieman yksinkertaisempi kuin takavuosina, mutta edelleen kaksisivuinen. Tällä kaavakkeella tullataan nykyisin myös ajoneuvo väliaikaisesti maahan.

Matkustajat eivät täytä tulliselvitystä, mutta sen sijaan jokaisen on täytettävä ns. emigraatiokortti. Se on kaksiosainen ja siinä kysytään perushenkilötiedot sekä matkan kesto. Toinen puoli jää matkan ajaksi passin väliin ja se on palautettava maasta lähdettäessä.

Kaavakkeella valvotaan ulkomaalaisen työvoiman liikkumista. Turisti ja varsinkin Viipurin rautatieasemalle tuttavaa vastaan menevä kokee sen turhaksi. Mutta kun paperi kerran on olemassa, se on täytettävä.

Lisävakuutus tuo turvaa

Suomalainen liikennevakuutus on voimassa myös Venäjällä, mutta ETA:n ulkopuolella korvaukset määräytyvät maan oman lainsäädännön mukaan. Vakuutus on todistettava ns. vihreällä kortilla.

Jos suomalainen ajoneuvo aiheuttaa liikennevahingon, henkilövahingon enimmäiskorvaus on noin 4 000 euroa jokaista vahingonkärsinyttä kohden.

Omaisuusvahingossa korvaus on noin 3 000 euroa, jos on yksi vahingonkärsinyt ja noin 4 000 euroa, jos kaksi tai useampia vahingonkärsineitä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Vahingon aiheuttaneen kuljettajan ja ajoneuvon vahinkoja ei korvata liikennevakuutuksesta. Aiheuttaja voi lisäksi joutua henkilökohtaiseen vastuuseen, jos vahinko on aiheutunut törkeällä tavalla tai kyseessä on iso vahinko.

Useimmilla suomalaisilla vahinkovakuutusyhtiöillä on tarjolla omien vapaaehtoisten vakuutusten lisäturvaksi ns. Venäjä-turva.

Lähde: Autoliitto

Perjantaina 14.10. ilmestyneessä Kansan Uutisten Viikkolehdessä on tämän lisäksi paljon lisää matkailuasiaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Komission puheenjohtajan Ursula von der Leyenin ja komission on aika mennä, vasemmistoryhmä katsoo.

Europarlamentin Vasemmisto jätti epäluottamuslauseen Ursula von der Leyenille

Pääministeri Petteri Orpo politiikan toimittajien tilaisuudessa.

Orpo puhui taas mustaa valkoiseksi Suomen taloudesta

Sukupuolten tasa-arvoa ole vielä saavutettu.

Sukupuolten tasa-arvoa ole vielä saavutettu, katsoo neljä viidestä naisesta ja lähes puolet miehistäkin

Pääministerin ilmoitusta seurasi eduskunnan lähes yksimielinen tuki Ukrainan taistelulle.

Eduskunnasta lähes rikkumaton tuki Ukrainalle – vain Yrttiaho toi särön

Uusimmat

Komission puheenjohtajan Ursula von der Leyenin ja komission on aika mennä, vasemmistoryhmä katsoo.

Europarlamentin Vasemmisto jätti epäluottamuslauseen Ursula von der Leyenille

Pääministeri Petteri Orpo politiikan toimittajien tilaisuudessa.

Orpo puhui taas mustaa valkoiseksi Suomen taloudesta

Sukupuolten tasa-arvoa ole vielä saavutettu.

Sukupuolten tasa-arvoa ole vielä saavutettu, katsoo neljä viidestä naisesta ja lähes puolet miehistäkin

Pääministerin ilmoitusta seurasi eduskunnan lähes yksimielinen tuki Ukrainan taistelulle.

Eduskunnasta lähes rikkumaton tuki Ukrainalle – vain Yrttiaho toi särön

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
03

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
04

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
05

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kauppaa käydään ilman avointa keskustelua: ”Aseita Israelilta kohta yli miljardilla eurolla”

10.09.2025

Myös suomalaisia aktivisteja mukana iskuja saaneessa laivueessa: ”Olen ollut syvästi vaikuttunut rohkeudesta”

10.09.2025

Putin ei ole kiinnostunut rauhasta, Li Andersson kommentoi Puolaan osuneita drooneja

10.09.2025

Vasemmistomepit vaativat Suomea osallistumaan Israelin painostamiseen

10.09.2025

Kivelän mukaan hallituksen tulee vaatia Global Sumud Flotilla -laivueeseen kohdistuneiden drooni-iskujen tutkintaa

10.09.2025

Koskela vaatii Suomea tukemaan ensimmäisten joukossa Israelin vastaisia EU-pakotteita

10.09.2025

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

10.09.2025

Suursota tuli juuri lähemmäksi, kun Venäjä ja Israel käyttävät Trumpin heikkoutta hyväksi

10.09.2025

Korkeasti koulutetut maahanmuuttajanaiset kokevat Suomen ilmapiirin kiristyneen

10.09.2025

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

10.09.2025

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

09.09.2025

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

09.09.2025

Aasiaa rasittaa ankara kätilöpula

09.09.2025

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään