Pikaluottoja tarjoavat yritykset eivät aina kerro sivustoillaan kaikkia vaadittavia tietoja. Osa yrityksistä myös yllyttää kuluttajia ottamaan lainaa epäasiallisesti.
Kuluttaja-asiamies on kehottanut 77 pikaluottoyritystä kiinnittämään huomiota verkkosivuillaan antamiinsa tietoihin ja korjaamaan mahdolliset puutteet. Taustalla on kuluttaja-asiamiehen keväällä 2011 tekemä valvontakampanja, jossa oli mukana 100 yritykseltä noin 200 eri sivustoa.
Kampanjassa tarkistettiin muun muassa, ilmoittavatko yritykset sivustoillaan tarjoamansa pikaluoton ehdot ja kannustavatko ne kuluttajia ottamaan luottoa harkitsemattomasti.
Lain mukaan kuluttajan on voitava tutustua lainaehtoihin ennen kuin hän tekee sopimuksen. Hänen on myös saatava tietyt perustiedot luotosta ja sen tarjoajasta. Luottoehtojen pitäisi löytyä helposti yrityksen verkkosivujen etusivulta. Neljä kampanjassa mukana ollutta yritystä ei kuitenkaan ollut laittanut ehtoja näkyvälle paikalle.
Mainoksissa ei saa houkutella kuluttajaa velkaantumaan hetken mielijohteesta. Luottoa ei myöskään voi mainostaa helppona ja nopeana ratkaisuna rahaongelmiin.
Valvontaiskussa löydettiin epäasiallisia mainoslauseita 12 yrityksen sivuilta. Sivuilla luvattiin muun muassa ”lainapäätös 5 minuutissa”, ”lainaa jopa ilmaiseksi” ja ”pikalainaa kellon ympäri”.
Kuluttaja-asiamies on muistuttanut pikaluottoyrityksille, että kuluttajan on saatava lomake yrityksen verkkosivuilta hyvissä ajoin ennen luoton ottamista.