KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Kreikkalainen jouluvuohi

Pirjo Hämäläinen
24.12.2011 15.24

Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti pois sen viepi. Niinhän sitä luulisi, mutta jos Juicen myöhemmin laulama Viidestoista yö sattui olemaan tuttu, jouluryyppääminen ei vielä Nuuttina loppunut.

Entisaikain juomarit keksivät venyttää joulukautta omatekoisilla kertauksilla, jotka tuovat mieleen Harold Ramisin elokuvan Päiväni murmelina. Viikko vieri, mutta krapulaiset heräsivät aina vain samaan Nuuttiin.

Ensin oli menossa Hiiva-Nuutti, sitten Sakka-Nuutti, Tuhka-Nuutti, Halla-Nuutti, Kur-Nuutti, Nuutinnuutti tai mitä nyt ikinä ideoitiinkaan. ”Keruuti, heruuti, peruuti, hurra, nurra ja nurrannuppi”, pahimmat kaljahessut ajanlaskuaan sorauttelivat.

ILMOITUS
ILMOITUS
Joulupukki tunnetaan ympäri maailmaa, mutta Suomi taitaa olla ainut maa, missä ilmielävä pukki astuu lahjasäkkiä laahaten ihmisten koteihin.

Mikäli maksa kesti, asialliseksi ryyppääminen muuttui taas kuuden päivän kuluttua, sillä kansa vietti vanhaa Nuuttia heti loppiaisen jälkeen, mutta virallisessa almanakassa Nuutin nimipäivä oli vasta kolmastoista tammikuuta.

Kun laupias Luoja ja esivalta olivat antaneet vuoden kosteimpia päiviä kaksin kappalein, oluttuoppi kainalossa remuava rahvas kehitti oman pohjoisen karnevaalinsa, josta ei puuttunut pukkia eikä paronia, ei riettautta eikä ristiinpukeutumista.

Sarviotsaiset, tekopäiset ja haravilla aseistetut nuuttipukit hoipertelivat pitkin kylää ja vaativat äänekkäästi olutta. Jos pyyntöön ei suostuttu, noettiin kädensijat, tukittiin savupiippu tai kaadettiin ulkohuussi. ”Kaikki hyviä taloja ja yks on paska”, pukit kuorossa mölisivät.

Kun joulupukki kopistelee olohuoneeseen, tunnelma vaihtuu nopeasti. Me olemme pukin paikallisesta urheiluseurasta tilanneet, mutta vaistoamme silti, että tulija on kotoisin aikojen takaa, ihmiskunnan muinaisista mysteereistä.

Vuohi, joka on pienenä vohla, nuorena kurmu, naaraana kuttu, uroksena pukki ja leikattuna salkko, on tuotantoeläimistä ensimmäinen, mikä näkyy varhaisten sivilisaatioiden uskonnoissa, tavoissa ja taiteissa.

Kreikassa pukin, tragoksen, katsottiin edustavan himokkuutta ja mieskuntoa ja sille viritetyistä lauluista syntyi pukkinäytelmä, tragedia.

Näytöskappaleiden rinnalla esiintyi villiä pukkiriehuntaa: viininjumala Dionysoksen perässä ravasivat satyyrit sarvet päässä ja häntä takapuolessa ja näiden kannoilla elävät ihmiset, eritoten hurmokseen saakka humaltuneet naiset.

Ulkomuodoltaan pukin kaltaisiksi kuviteltiin paitsi satyyrit myös itse Pan, jolla oli jo lapsena niin parrakkaat kasvot, että hoitaja säikähti ja meni paniikkiin. Kristinusko teki pukista pirun.

Suomessa ei enää 1800-luvulla vuohia juuri kasvatettu. Satakunnassa vuohitalous säilyi pidempään ja jollakulla muorilla saattoi olla muuallakin vuohi, köyhän lehmä, mutta enimmäkseen pukki oli jo tuolloin kiertuenäytelmien hahmo, nuuttipukki, tapanipukki, köyripukki, kekripukki. Keripukki eli skerpuuki ei kuitenkaan kuulu joukkoon.

Joulupukki on pukkiveljistä nuorin, mutta hänelläkin oli meidän lapsuudessamme kreikkalainen profiili. Karvanuttu ja valkoparta olivat perua oikealta vuohelta ja kauhistuttava naamari, jonka tyhjistä silmäaukoista pukki tirkisteli, viittasi suoraan antiikin tragedioihin.

Viina ei ole pukeista koskaan kaukana. Kaksimielisesti virnistellen joulupukki jakaa isille ja äideille Alkon pitkulaisia paketteja ja takavuosina hän oli lämmikkeille niin perso, että lehdissä mainostettiin nimenomaan raittiita pukkeja.

Onko joulupukki myös irstas? Ei varmaankaan avoimesti, mutta ajatus on kyllä läsnä. Typerässä laulussa uneton Pikku-Jukka hakee karamellin ja näkee samalla vahingossa, miten äiti ja joulupukki suutelevat salissa.

Viitataanko tässä siihen, että joulupukki on seksuaalisessakin mielessä pukki? Vai onko äidistä kivaa, kun isällä on sekstatessa joulupukin vermeet päällä?

Joulupukki tunnetaan ympäri maailmaa, mutta Suomi taitaa olla ainut maa, missä ilmielävä pukki astuu lahjasäkkiä laahaten ihmisten koteihin.

Pyhästä Nikolauksesta tuotteistettu cocacola-pukki ja vielä 1960-luvulla mörissyt vuohipukki ovat hahmoina kaukana toisistaan, mutta kreikkalaiselta kulttuurialueelta molemmat ovat lähtöisin.

Nikolaus syntyi Patarassa, joka on Rhodosta vastapäätä Turkin Rivieralla, mutta joulupukin syntymäpaikkaa ei matkaoppaissa mainita. Pukkiriehat ovat levinneet useita reittejä ja yksi näyttäisi kulkevan Mustanmeren rantamien ja Venäjän kautta Suomeen.

Venäläisissä naamiohuveissa temmelsi joulun aikaan vuohia, kurkia ja karhuja. Kiertäjiä oli puhdasmielisistä koljada-laulajista nuuttipukkien kaltaisiin mellastajiin.

Suomessa länsilähtöinen rituaalisika esiintyy piparipossuissa, Venäjällä vuohi, ”koza”, elää ”kozuljoissa”, eläimenmuotoisissa leivonnaisissa. Nykyisin ”koza” tarkoittaa myös rokkareiden suosimaa enemmän tai vähemmän rivoa käsimerkkiä, suomeksi pirunsarvia.

Kiertuepukit ja muut taloon tupsahtavat olennot ovat primitiivisiä näyttelijöitä. Teatteri on aina sepitelmää, kuten järjen tasolla ymmärrämme, mutta tunteen tasolla eläydymme tapahtumiin ja pidämme epätotta totena.

Joulupukissa on niin paljon muinaisten aikojen magiaa ja naamioitumisen mukanaan tuomaa lumovoimaa, että on oikeastaan sama, uskooko lapsi vai ei. Tieto ei hänen silmiensä tuiketta himmennä.

Entisaikain juhlamenot vaikuttavat eriskummallisilta, jos niiden näytelmällinen luonne unohdetaan. Moni oppinut onkin joutunut harhaan, kun rahvaan puskafarsseja on lähestytty vakaina perinnäistapoina.

Nuorena viinaan kuollut satututkija Eero Salmelainen selittää vuoden 1852 kertoelmassaan, miten pyhäinpäivän aattoiltana pihalle saapuivat pyhät miehet, vainajat. Isäntä otti heidät yksin vastaan, johdatti lämpimään saunaan ja huolehti siitä, että ruokaa ja juomapuolta oli riittävästi.

Seuraavana iltana isäntä houkutteli pyhät miehet ulos saunasta kulkemalla itse edellä ja läikyttämällä polulle viinaa ja olutta. Vainajien kaikottua perheenjäsenet riensivät tarkistamaan, olivatko ruuat huvenneet ja kelluiko saaveissa kylpemisen jäljiltä vihdanlehtiä.

Juomat olivat taatusti lopussa, sillä koko hiuksia nostattava operaatio tuntuu miesten juonelta, jonka turvin saunassa ryypiskeltiin ilman vaimon saarnoja ja lasten huokauksia. Valveutuneimmat kyläläiset puhuivatkin ”saunanlämmittäjistä” kulmiaan merkitsevästi kohottaen.

Kirjoittaja on hyvinkääläinen tietokirjailija, taidehistorioitsija ja kunnallispoliitikko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veikka Lahtinen.

Rukoilen: Älä äänestä demareita

YK:n työntekijät kuvattiin 10. toukokuuta UNRWA:n entisen koulun raunioilla.

Kansanmurhasta huolimatta Euroopan tuki Israelille jatkuu

Noora Kotilainen.

Elämänpuolustajan soturikunnia

Lontoossa 1. kesäkuuta järjestetyssä mielenosoituksesa vaadittiin Venäjää palauttamaan Ukrainasta pois viedyt lapset. Kyltissä vaaditaan sodan lopettamista.

Miten rauha voitetaan reaalimaailmassa?

Uusimmat

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Lahden Vesijärven sataman menneisyys avautuu kiehtovalla tavalla Timo Sandbergin Surmasatamassa.

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

Mapuchekansan edustajat juhlivat juhannukseen sijoittuvaa uutta vuottaan We Tripantua Vilcúnissa, 700 kilometriä Santiagon eteläpuolella.

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

Elina Backmanin viisi dekkaria muodostavat ulkoasuaan myöten yhtenäisen sarjan.

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

 
02

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
03

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
04

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

 
05

Onko Jussi Halla-aho fasisti?

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

02.07.2025

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

01.07.2025

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

01.07.2025

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

30.06.2025

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään