KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Kreikkalainen jouluvuohi

Pirjo Hämäläinen
24.12.2011 15.24

Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti pois sen viepi. Niinhän sitä luulisi, mutta jos Juicen myöhemmin laulama Viidestoista yö sattui olemaan tuttu, jouluryyppääminen ei vielä Nuuttina loppunut.

Entisaikain juomarit keksivät venyttää joulukautta omatekoisilla kertauksilla, jotka tuovat mieleen Harold Ramisin elokuvan Päiväni murmelina. Viikko vieri, mutta krapulaiset heräsivät aina vain samaan Nuuttiin.

Ensin oli menossa Hiiva-Nuutti, sitten Sakka-Nuutti, Tuhka-Nuutti, Halla-Nuutti, Kur-Nuutti, Nuutinnuutti tai mitä nyt ikinä ideoitiinkaan. ”Keruuti, heruuti, peruuti, hurra, nurra ja nurrannuppi”, pahimmat kaljahessut ajanlaskuaan sorauttelivat.

ILMOITUS
ILMOITUS
Joulupukki tunnetaan ympäri maailmaa, mutta Suomi taitaa olla ainut maa, missä ilmielävä pukki astuu lahjasäkkiä laahaten ihmisten koteihin.

Mikäli maksa kesti, asialliseksi ryyppääminen muuttui taas kuuden päivän kuluttua, sillä kansa vietti vanhaa Nuuttia heti loppiaisen jälkeen, mutta virallisessa almanakassa Nuutin nimipäivä oli vasta kolmastoista tammikuuta.

Kun laupias Luoja ja esivalta olivat antaneet vuoden kosteimpia päiviä kaksin kappalein, oluttuoppi kainalossa remuava rahvas kehitti oman pohjoisen karnevaalinsa, josta ei puuttunut pukkia eikä paronia, ei riettautta eikä ristiinpukeutumista.

Sarviotsaiset, tekopäiset ja haravilla aseistetut nuuttipukit hoipertelivat pitkin kylää ja vaativat äänekkäästi olutta. Jos pyyntöön ei suostuttu, noettiin kädensijat, tukittiin savupiippu tai kaadettiin ulkohuussi. ”Kaikki hyviä taloja ja yks on paska”, pukit kuorossa mölisivät.

Kun joulupukki kopistelee olohuoneeseen, tunnelma vaihtuu nopeasti. Me olemme pukin paikallisesta urheiluseurasta tilanneet, mutta vaistoamme silti, että tulija on kotoisin aikojen takaa, ihmiskunnan muinaisista mysteereistä.

Vuohi, joka on pienenä vohla, nuorena kurmu, naaraana kuttu, uroksena pukki ja leikattuna salkko, on tuotantoeläimistä ensimmäinen, mikä näkyy varhaisten sivilisaatioiden uskonnoissa, tavoissa ja taiteissa.

Kreikassa pukin, tragoksen, katsottiin edustavan himokkuutta ja mieskuntoa ja sille viritetyistä lauluista syntyi pukkinäytelmä, tragedia.

Näytöskappaleiden rinnalla esiintyi villiä pukkiriehuntaa: viininjumala Dionysoksen perässä ravasivat satyyrit sarvet päässä ja häntä takapuolessa ja näiden kannoilla elävät ihmiset, eritoten hurmokseen saakka humaltuneet naiset.

Ulkomuodoltaan pukin kaltaisiksi kuviteltiin paitsi satyyrit myös itse Pan, jolla oli jo lapsena niin parrakkaat kasvot, että hoitaja säikähti ja meni paniikkiin. Kristinusko teki pukista pirun.

Suomessa ei enää 1800-luvulla vuohia juuri kasvatettu. Satakunnassa vuohitalous säilyi pidempään ja jollakulla muorilla saattoi olla muuallakin vuohi, köyhän lehmä, mutta enimmäkseen pukki oli jo tuolloin kiertuenäytelmien hahmo, nuuttipukki, tapanipukki, köyripukki, kekripukki. Keripukki eli skerpuuki ei kuitenkaan kuulu joukkoon.

Joulupukki on pukkiveljistä nuorin, mutta hänelläkin oli meidän lapsuudessamme kreikkalainen profiili. Karvanuttu ja valkoparta olivat perua oikealta vuohelta ja kauhistuttava naamari, jonka tyhjistä silmäaukoista pukki tirkisteli, viittasi suoraan antiikin tragedioihin.

Viina ei ole pukeista koskaan kaukana. Kaksimielisesti virnistellen joulupukki jakaa isille ja äideille Alkon pitkulaisia paketteja ja takavuosina hän oli lämmikkeille niin perso, että lehdissä mainostettiin nimenomaan raittiita pukkeja.

Onko joulupukki myös irstas? Ei varmaankaan avoimesti, mutta ajatus on kyllä läsnä. Typerässä laulussa uneton Pikku-Jukka hakee karamellin ja näkee samalla vahingossa, miten äiti ja joulupukki suutelevat salissa.

Viitataanko tässä siihen, että joulupukki on seksuaalisessakin mielessä pukki? Vai onko äidistä kivaa, kun isällä on sekstatessa joulupukin vermeet päällä?

Joulupukki tunnetaan ympäri maailmaa, mutta Suomi taitaa olla ainut maa, missä ilmielävä pukki astuu lahjasäkkiä laahaten ihmisten koteihin.

Pyhästä Nikolauksesta tuotteistettu cocacola-pukki ja vielä 1960-luvulla mörissyt vuohipukki ovat hahmoina kaukana toisistaan, mutta kreikkalaiselta kulttuurialueelta molemmat ovat lähtöisin.

Nikolaus syntyi Patarassa, joka on Rhodosta vastapäätä Turkin Rivieralla, mutta joulupukin syntymäpaikkaa ei matkaoppaissa mainita. Pukkiriehat ovat levinneet useita reittejä ja yksi näyttäisi kulkevan Mustanmeren rantamien ja Venäjän kautta Suomeen.

Venäläisissä naamiohuveissa temmelsi joulun aikaan vuohia, kurkia ja karhuja. Kiertäjiä oli puhdasmielisistä koljada-laulajista nuuttipukkien kaltaisiin mellastajiin.

Suomessa länsilähtöinen rituaalisika esiintyy piparipossuissa, Venäjällä vuohi, ”koza”, elää ”kozuljoissa”, eläimenmuotoisissa leivonnaisissa. Nykyisin ”koza” tarkoittaa myös rokkareiden suosimaa enemmän tai vähemmän rivoa käsimerkkiä, suomeksi pirunsarvia.

Kiertuepukit ja muut taloon tupsahtavat olennot ovat primitiivisiä näyttelijöitä. Teatteri on aina sepitelmää, kuten järjen tasolla ymmärrämme, mutta tunteen tasolla eläydymme tapahtumiin ja pidämme epätotta totena.

Joulupukissa on niin paljon muinaisten aikojen magiaa ja naamioitumisen mukanaan tuomaa lumovoimaa, että on oikeastaan sama, uskooko lapsi vai ei. Tieto ei hänen silmiensä tuiketta himmennä.

Entisaikain juhlamenot vaikuttavat eriskummallisilta, jos niiden näytelmällinen luonne unohdetaan. Moni oppinut onkin joutunut harhaan, kun rahvaan puskafarsseja on lähestytty vakaina perinnäistapoina.

Nuorena viinaan kuollut satututkija Eero Salmelainen selittää vuoden 1852 kertoelmassaan, miten pyhäinpäivän aattoiltana pihalle saapuivat pyhät miehet, vainajat. Isäntä otti heidät yksin vastaan, johdatti lämpimään saunaan ja huolehti siitä, että ruokaa ja juomapuolta oli riittävästi.

Seuraavana iltana isäntä houkutteli pyhät miehet ulos saunasta kulkemalla itse edellä ja läikyttämällä polulle viinaa ja olutta. Vainajien kaikottua perheenjäsenet riensivät tarkistamaan, olivatko ruuat huvenneet ja kelluiko saaveissa kylpemisen jäljiltä vihdanlehtiä.

Juomat olivat taatusti lopussa, sillä koko hiuksia nostattava operaatio tuntuu miesten juonelta, jonka turvin saunassa ryypiskeltiin ilman vaimon saarnoja ja lasten huokauksia. Valveutuneimmat kyläläiset puhuivatkin ”saunanlämmittäjistä” kulmiaan merkitsevästi kohottaen.

Kirjoittaja on hyvinkääläinen tietokirjailija, taidehistorioitsija ja kunnallispoliitikko.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Noora Kotilainen on sotaa, militarismia, kriisejä ja kärsimystä työssään käsittelevä valtiotieteilijä ja historian tutkija, joka käsittelee kolumneissaan aikaamme leimaavia synkkiä ja väkivaltaisia ilmiöitä.

Voisiko puutarhanhoidon nähdä myös toivon ja tulevaisuususkon käytännön politiikkana, kysyy tutkija Noora Kotilainen

Lentäminen lisääntyy koko ajan, vaikka samaan aikaan kampanjoidaan lentoboikottien puolesta.

Miksi vasemmistolaisuus tuntuu joskus raskaalta elämäntavalta? – Vastaus löytyy vasemmistoverosta

Emme auta palestiinalaisia kyttäämällä toistemme festivaaliosallistumisia

Itäisen Keski-Euroopan vaaleista tehdään julkisessa keskustelussa EU-vaalit, koska emme osaa tai edes halua syventyä maiden sisäpolitiikkaan

Uusimmat

Vasemmistoliiton Mai Kivelä, Vihreiden Inka Hopsu ja SDP:n Tytti Tuppurainen esittelivät kolmen eduskuntaryhmän Palestiina-vetoomusta.

Britannia tunnustamassa Palestiinan viikonloppuna – vasemmistoliitto, SDP ja vihreät vaativat Suomelta samaa

Suomalainen media ei osaa käsitellä oman alansa kriisiä – Ala-arvoinen keskustelu STT:stä osoittaa sen

Lukuisat Suomeenkin kytköksissä olevat yritykset mahdollistavat Gazassa käynnissä olevan kansanmurhan.

Puolustusvoimien asehankinnat tukevat palestiinalaisten kansanmurhaa, kertoo Amnestyn selvitys

Riikka Purra jatkaa siitä, minkä Teemu Keskisarja aloitti.

Persut hävisi ensimmäisen erän räyhäkkäillä maahanmuuttopuheillaan, osoittaa HS-gallup, nyt käynnissä on toinen

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

 
02

Tutkija löysi lisää kikkailuja hallituksen budjettiriihestä, säästöjä neljäsosa luvatusta

 
03

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
04

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

 
05

Suomen on lahjoitettava Daavidin linko Palestiinalle, esittää Vasemmistonuoret

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Mai Kivelä: Raakkutuho ei saa toistua – vesistöjen suojavyöhykkeet saatava lakiin

17.09.2025

Suomi ajamassa itseään häpeäpaaluun, Honkasalo kommentoi hallituksen päättämättömyyttä tunnustaa Palestiina

17.09.2025

Todisteet Israelin suorittamasta palestiinalaisten kansanmurhasta ovat kiistattomat, Suomen ja muun lännen ikuinen häpeä on, että sen sallitaan jatkua

17.09.2025

ETLAn ja Pellervon vuoro vetää matto Orpon talousoptimismin alta

17.09.2025

Matti Vanhanen ohittaa metsäesseessään sen tutkimustiedon, mitä meillä metsistä jo on

17.09.2025

Populistinen keskustelu maahanmuuttajien sosiaaliturvasta kaipaa muutaman tarkennuksen

16.09.2025

Velkajarru voi pakottaa leikkaamaan taantumassa, Laboresta vaihtoehto

16.09.2025

Israelin ylin poliittinen johto yllytti kansanmurhaan Gazassa, katsoo YK:n alainen tutkimusryhmä

16.09.2025

Seitsemän vuoden päästä Suomessa on 100 000 koululaista vähemmän – Väestöennusteiden numeroista ei kyetä edes keskustelemaan, saati sitten toimimaan

16.09.2025

Viestit muuttuvat seksuaalisiksi jopa alle tunnissa – väkivalta vaanii tyttöjä verkossa

16.09.2025

Hallitus heikentää naisten asemaa ennätystahdilla

15.09.2025

Muistoissamme Markku Alajärvi

15.09.2025

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

15.09.2025

Katsoin seitsemän kautta West Wingiä ja tajusin, miksi länsimaiset liberaalit ovat tuomittuja häviämään

15.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään