KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Biokaasun käyttö lapsenkengissä

Kaasua voi tankata Suomessa 17 asemalla. Kuvassa Roihupellon jakelupiste Helsingissä.

Kaasua voi tankata Suomessa 17 asemalla. Kuvassa Roihupellon jakelupiste Helsingissä. Kuva: Jarmo Lintunen

Maassamme on vain 900 kaasuautoa, kun Ruotsissa niitä on yli 40 000. Tankkausasemia on länsinaapurissa 180, meillä 17.

Pekka Helminen
18.3.2012 9.45
ILMOITUS
ILMOITUS

Ruotsi on biokaasun edelläkävijämaa. Se aloitti biokaasun käytön autoissa jo 1980-luvulla, kertoo tutkija Saija Rasi Maa- ja elintarviketeollisuuden tutkimuskeskuksesta (MTT).

Suomessa kaasuautojen määrä on kuitenkin kasvanut voimakkaasti, 70 prosenttia vuodesta 2009. Autot voivat käyttää polttoaineenaan maakaasu- ja biometaania myös toisiinsa sekoitettuina.

Ruotsissa peräti yli puolet kaasuautoista käyttää bioperäistä polttoainetta.

Lähes kaikki Suomen teillä kaasulla kulkevat autot käyttävät maakaasua. Ensimmäisenä biokaasua saattoi tankata Metener Oy:n asemalla Laukaassa ja viime syksystä lähtien myös Gasumin asemilla.

– Hankkeen kohdealueilla käytettävissä olevista biomassoista olisi laskelmien mukaan mahdollista saada yhteensä noin 300 miljoonaa kuutiota metaania vuodessa. Sillä saadaan aikaan energiaa 3 000 gigawattitunnin verran, mikä vastaa noin 170 000 henkilöauton vuosikulutusta.

Luvut koskevat pääkaupunkiseudun, Kymenlaakson, Salon ja Turun alueita. Ne edustavat kolmasosaa Suomen väkiluvusta.

MTT:n vetämä W-Fuel-hanke jatkuu kevääseen saakka. Viime vuoden puolella biokaasun asiantuntijat kokoontuivat Turussa. He edustivat MTT:n lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalveluja (HSY) ja Suomen ympäristökeskusta (SYKE). Loppuyhteenvedon tiimoilla asiantuntijat kokoontuivat viime maanantaina Helsingissä.

Visiot on tehty vuoteen 2020 saakka.

Hankkeessa laaditaan konkreettiset suunnitelmat biokaasuntuotantoa ja liikennekäyttöä varten suomalaiskohteiden lisäksi Viron Harjun ja Läänen ja Virun maakuntiin, jotka edustavat 45 prosenttia Viron väestöstä. Työtä rahoittaa EU.

Halpa ja ympäristöystävällinen

Bio- ja maakaasu ovat ympäristöystävällisiä. Tällä selittynee sillä, että esimerkiksi tiheään asutussa Pakistanissa on lähes kolme miljoonaa kaasuautoa ja Italiassakin 780 000.

Rasi kertoo, että maakaasu ja biokaasu ovat halvempia kuin bensiini ja diesel. Tutkijan mukaan hintaero tulee merkittäväksi, kun vuodessa ajettava kilometrimäärä on suuri. Tällöin ensimmäisinä potentiaalisina käyttäjinä tulevat kyseeseen joukkoliikenne ja taksit.

Rajatulla alueella kulkevien ajoneuvojen tankkaus on myös helppo hoitaa. Kuntien, kuntayhtymien ja kunnallisten liikelaitosten sekä jakeluliikenteen siirtyminen kaasuun näyttää taloudellisesti edulliselta ratkaisulta.

Ainoa veroton

Biokaasu on ainoa veroton liikenteen polttoaine. Silti se on jonkin verran maakaasua kalliimpaa.

Maakaasu on edullisin liikenteen polttoaine. Biokaasu on kuitenkin markkinoiden halvin liikenteen uusiutuva polttoaine. Etanoli ei sille pärjää.

E 95 bensiini maksaa nyt 1,63 euroa litralta. Vastaava energian tuotto saadaan aikaan 0, 85 sentillä maakaasua ja 0,91 sentillä biokaasua.

Tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund Valtion teknillisestä tutkimuskeskuksesta (VTT) kertoo, että nyrkkisäännön mukaan maakaasun hinta maailmalla on noin puolet bensiinin hinnasta.

Lannan ja puhdistamolietteen tuotantokustannukset saattava MTT:n tutkijan Esa Aro-Heinilän mukaan painua jopa alle nollan. Lannan ja nurmen kustannukset biokaasun raaka-aineena ovat noin 70 euroa megawattitunnilta.

Maakaasun asteittainen veronkorotus meillä tulee lähentämään kaasujen hintaeroa.

– Arvelenpa, että Helsingissä bussit ajavat nyt maakaasulla, Nylund epäilee hintaeron vaikutusta. Helsingin liikenteessä on noin sata kaasukäyttöistä bussia.

Typpioksidipäästöt ehkä ongelma

Nylund myöntää, että muutoin niin päästöttömän kaasun ongelmana liikennekäytössä ovat typpioksidipäästöt yksinkertaista moottoritekniikkaa käytettäessä. Niitä voidaan vähentää laihaseostekniikalla tai kolmitoimikatalysaattoreilla. Hiukkasia kaasuautoista ei tule.

– Kun normaali bussi maksaa 200 000–250 000 euroa, kaasubussin hinta on 40 000–50 000 euroa kalliimpi, Nylund vertaa.

Käytössä olevien dieselbussien muuttaminen kaasukäyttöisiksi ei Nylundin mukaan ole taloudellisesti järkevää. Dieselin polttoaineen itse sytyttävä moottori olisi vaihdettava sytytystulppia käyttävään moottoriin.

Euroopassa maakaasunkäyttö alkaa olla yleistä. Esimerkiksi Berliinissä lähes jokainen taksi käyttää kaasua.

USA:ssa ja Brasiliassa etanolin sekoittaminen bensiiniin antaa ”biolisän”. Alkoholin valmistamiseen käytetään maissia ja Brasiliassa sokeriruokoa.

Viherkaasua putkesta

Maa- ja biokaasua voidaan syöttää samaan putkiverkostoon, koska kyseessä on sama aine, metaani. Biokaasua voi Nylundin mukaan suosia samalla tavalla kuin tuulivoimaa sähköä ostettaessa.

– Myyjä pitää siitä huolen, että biokaasua syötetään vastaava määrä, kuin sitä kulutetaan, Nylund sanoo.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä päätti kesäkokouksensa Tampereella tänään torstaina. Kuvassa puolueen puheenjohtaja Minja Koskela ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

Europarlamentaarikko Li Andersson Vasemmistoliiton puhui eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Tampereella.

Li Anderssonilla on Euroopalle tehtävä: Rahoitusta pois Yhdysvaltojen aseteollisuudesta

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela arvioi kovin sanoin pääministeri Petteri Orpon johtamaa hallitusta.

Vasemmistoliiton Koskela irvi valtiovarainministerin linjaa: ”Toisin kuin Riikka Purra, me valitsisimme mieluummin vahvan sairaalaverkon kuin halvemman kaljan”

Uusimmat

Miikka Muurinen (oik.) pääsi mukaan Susijengin viimeiseen harjoitusotteluun ennen EM-kisoja. Vasemmalla Suomen ykköstähti Lauri Markkanen.

Susijengi piti Puolan hyvin aisoissa

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä päätti kesäkokouksensa Tampereella tänään torstaina. Kuvassa puolueen puheenjohtaja Minja Koskela ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto tyrmää vastuun siirtämisen omaisille: ”Ikäihmisten hoito ei saa jäädä kiinni omaisten taloudellisista voimavaroista”

Sri Lankan uusi presidentti Anura Kumara Dissanayake puhui JVP-puolueen vaalitilaisuudessa viime syksynä.

Suuria odotuksia Sri Lankassa – Vasemmistopuolue JVP lupasi kitkeä maasta korruption ja parantaa köyhien elinoloja

Aino-Kaisa Pekonen.

Vasemmistoliitto listasi hallituksen möhläyksiä:”Syksyllä nähdään, pettääkö Purra jälleen suomalaiset työntekijä”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

 
02

Unohtakaa Purran budjettiesitys, hiljaisuudessa etenevä hallituksen velkajarruhanke on huomattavasti tuhoisampi – ”Velkajarrulla tuhoamme tulevaisuuden”

 
03

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

 
04

Kertomuksia sateenkaariperheistä

 
05

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Li Anderssonilla on Euroopalle tehtävä: Rahoitusta pois Yhdysvaltojen aseteollisuudesta

20.08.2025

Vasemmistoliiton Koskela irvi valtiovarainministerin linjaa: ”Toisin kuin Riikka Purra, me valitsisimme mieluummin vahvan sairaalaverkon kuin halvemman kaljan”

20.08.2025

Kuubassa químico leviää kuin peukkuhuume Suomessa – Halpa ja vaarallinen aine on suosittua nuorten keskuudessa

20.08.2025

Minja Koskela hakee jatkokautta

20.08.2025

Viisi kysymystä ja vastausta hallituksen esittämästä velkajarrusta – ”Tausta-ajatuksena on julkisen talouden ja hyvinvointivaltion leikkaaminen”

20.08.2025

Mitä Sara Al Husaini todella sanoi – ja mitä Riikka Purra siitä sai irti

19.08.2025

Li Andersson on skeptinen Washingtonin kokouksen suhteen: ”On kiusallista katsoa kun johtaja johtajan jälkeen imartelee Trumpia”

19.08.2025

Olisiko burkakielto pelkkää länsimaista kolonialismia? – Tasa-arvo kuuluu myös rodullistetuille naisille

19.08.2025

Vasemmistoliitto rökittää Grahn-Laasosta: ”Alusta asti sumutusta”

18.08.2025

Arttu Tuomisen kivikova lamajännäri Alec päättyy tarantinomaiseen infernoon

17.08.2025

Kerjäämisestä nousi kohu Kuubassa – Sosiaaliministerin kommentti johti eroon

17.08.2025

Väkivallan pitkästä varjosta kasvaa taidokasta tummaa tunnelmaa Tuire Malmstedtin psykologisessa dekkarissa Lintusielu

16.08.2025

Teiniraskauksia tehokkaasti estänyt ohjelma lakkautettiin Argentiinassa

16.08.2025

Sudeettisaksalaisten kokema kosto on vähän tunnettu toisen maailmansodan jälkinäytös – Tove Alsterdalin siitä kertova Salakäytävä on enemmän kuin dekkari

15.08.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään