KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Biokaasun käyttö lapsenkengissä

Kaasua voi tankata Suomessa 17 asemalla. Kuvassa Roihupellon jakelupiste Helsingissä.

Kaasua voi tankata Suomessa 17 asemalla. Kuvassa Roihupellon jakelupiste Helsingissä. Kuva: Jarmo Lintunen

Maassamme on vain 900 kaasuautoa, kun Ruotsissa niitä on yli 40 000. Tankkausasemia on länsinaapurissa 180, meillä 17.

Pekka Helminen
18.3.2012 9.45
ILMOITUS
ILMOITUS

Ruotsi on biokaasun edelläkävijämaa. Se aloitti biokaasun käytön autoissa jo 1980-luvulla, kertoo tutkija Saija Rasi Maa- ja elintarviketeollisuuden tutkimuskeskuksesta (MTT).

Suomessa kaasuautojen määrä on kuitenkin kasvanut voimakkaasti, 70 prosenttia vuodesta 2009. Autot voivat käyttää polttoaineenaan maakaasu- ja biometaania myös toisiinsa sekoitettuina.

Ruotsissa peräti yli puolet kaasuautoista käyttää bioperäistä polttoainetta.

Lähes kaikki Suomen teillä kaasulla kulkevat autot käyttävät maakaasua. Ensimmäisenä biokaasua saattoi tankata Metener Oy:n asemalla Laukaassa ja viime syksystä lähtien myös Gasumin asemilla.

– Hankkeen kohdealueilla käytettävissä olevista biomassoista olisi laskelmien mukaan mahdollista saada yhteensä noin 300 miljoonaa kuutiota metaania vuodessa. Sillä saadaan aikaan energiaa 3 000 gigawattitunnin verran, mikä vastaa noin 170 000 henkilöauton vuosikulutusta.

Luvut koskevat pääkaupunkiseudun, Kymenlaakson, Salon ja Turun alueita. Ne edustavat kolmasosaa Suomen väkiluvusta.

MTT:n vetämä W-Fuel-hanke jatkuu kevääseen saakka. Viime vuoden puolella biokaasun asiantuntijat kokoontuivat Turussa. He edustivat MTT:n lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalveluja (HSY) ja Suomen ympäristökeskusta (SYKE). Loppuyhteenvedon tiimoilla asiantuntijat kokoontuivat viime maanantaina Helsingissä.

Visiot on tehty vuoteen 2020 saakka.

Hankkeessa laaditaan konkreettiset suunnitelmat biokaasuntuotantoa ja liikennekäyttöä varten suomalaiskohteiden lisäksi Viron Harjun ja Läänen ja Virun maakuntiin, jotka edustavat 45 prosenttia Viron väestöstä. Työtä rahoittaa EU.

Halpa ja ympäristöystävällinen

Bio- ja maakaasu ovat ympäristöystävällisiä. Tällä selittynee sillä, että esimerkiksi tiheään asutussa Pakistanissa on lähes kolme miljoonaa kaasuautoa ja Italiassakin 780 000.

Rasi kertoo, että maakaasu ja biokaasu ovat halvempia kuin bensiini ja diesel. Tutkijan mukaan hintaero tulee merkittäväksi, kun vuodessa ajettava kilometrimäärä on suuri. Tällöin ensimmäisinä potentiaalisina käyttäjinä tulevat kyseeseen joukkoliikenne ja taksit.

Rajatulla alueella kulkevien ajoneuvojen tankkaus on myös helppo hoitaa. Kuntien, kuntayhtymien ja kunnallisten liikelaitosten sekä jakeluliikenteen siirtyminen kaasuun näyttää taloudellisesti edulliselta ratkaisulta.

Ainoa veroton

Biokaasu on ainoa veroton liikenteen polttoaine. Silti se on jonkin verran maakaasua kalliimpaa.

Maakaasu on edullisin liikenteen polttoaine. Biokaasu on kuitenkin markkinoiden halvin liikenteen uusiutuva polttoaine. Etanoli ei sille pärjää.

E 95 bensiini maksaa nyt 1,63 euroa litralta. Vastaava energian tuotto saadaan aikaan 0, 85 sentillä maakaasua ja 0,91 sentillä biokaasua.

Tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund Valtion teknillisestä tutkimuskeskuksesta (VTT) kertoo, että nyrkkisäännön mukaan maakaasun hinta maailmalla on noin puolet bensiinin hinnasta.

Lannan ja puhdistamolietteen tuotantokustannukset saattava MTT:n tutkijan Esa Aro-Heinilän mukaan painua jopa alle nollan. Lannan ja nurmen kustannukset biokaasun raaka-aineena ovat noin 70 euroa megawattitunnilta.

Maakaasun asteittainen veronkorotus meillä tulee lähentämään kaasujen hintaeroa.

– Arvelenpa, että Helsingissä bussit ajavat nyt maakaasulla, Nylund epäilee hintaeron vaikutusta. Helsingin liikenteessä on noin sata kaasukäyttöistä bussia.

Typpioksidipäästöt ehkä ongelma

Nylund myöntää, että muutoin niin päästöttömän kaasun ongelmana liikennekäytössä ovat typpioksidipäästöt yksinkertaista moottoritekniikkaa käytettäessä. Niitä voidaan vähentää laihaseostekniikalla tai kolmitoimikatalysaattoreilla. Hiukkasia kaasuautoista ei tule.

– Kun normaali bussi maksaa 200 000–250 000 euroa, kaasubussin hinta on 40 000–50 000 euroa kalliimpi, Nylund vertaa.

Käytössä olevien dieselbussien muuttaminen kaasukäyttöisiksi ei Nylundin mukaan ole taloudellisesti järkevää. Dieselin polttoaineen itse sytyttävä moottori olisi vaihdettava sytytystulppia käyttävään moottoriin.

Euroopassa maakaasunkäyttö alkaa olla yleistä. Esimerkiksi Berliinissä lähes jokainen taksi käyttää kaasua.

USA:ssa ja Brasiliassa etanolin sekoittaminen bensiiniin antaa ”biolisän”. Alkoholin valmistamiseen käytetään maissia ja Brasiliassa sokeriruokoa.

Viherkaasua putkesta

Maa- ja biokaasua voidaan syöttää samaan putkiverkostoon, koska kyseessä on sama aine, metaani. Biokaasua voi Nylundin mukaan suosia samalla tavalla kuin tuulivoimaa sähköä ostettaessa.

– Myyjä pitää siitä huolen, että biokaasua syötetään vastaava määrä, kuin sitä kulutetaan, Nylund sanoo.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta 2025.

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

Uusimmat

Veronika Honkasalo puhuu eduskunnan täysitunnossa. Vieressä seuraavat vasemmistoliiton kansanedustajat Pia Lohikoski ja Mai Kivelä.

Saako Suomen ulkopolitiikasta selvää? ”Haparointia”

Suomea johtavat tällä hetkellä miespresidentti ja miespääministeri, mutta enemmistö ministereistä on naisia.

Naisia on yhä vähemmän ministereinä: ”Maailma todistaa tällä hetkellä naisten poliittisen johtajuuden murenemista”

Pääministeri Petteri Orpo (kok) ja valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) eduskunnan suullisella kyselytunnilla Helsingissä 12. kesäkuuta 2025.

Kommentti: Persujen ”veneenkeikutus” on silkkaa suunsoittoa – Miksi hallitus kaatuisi, kun kaatumisesta ei olisi sille mitään hyötyä?

Minja Koskela kritisoi valtiovarainministerin toimia.

Vasemmistoliiton Koskela irvailee Purran saksikättä: ”Kuka tahansa vähänkään taloudesta ymmärtävä olisi voinut arvata, että näin tässä käy”

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Minja Koskela varoittaa uskonnon varjolla politisoimisesta: ”Päivi Räsäsen aborttipuheet vaarallisia”

 
02

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

 
03

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

 
04

Lastensuojelun yksityistäminen on tehnyt toiminnasta epävakaata – ”Pitkään ajateltiin, että lapsilla ei pitäisi tehdä voittoa”

 
05

Sunnuntaivieras: Onko vankila välttämätön? Vankeuslaitoksen kritiikki on osa vasemmistolaista ja feminististä visiota

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Jalkaväkimiinasopimus: ”Hätiköity päätös”

16.06.2025

Li Andersson tylyttää Riikka Purraa ”Taas kerran täydellistä kyvyttömyyttä”

16.06.2025

Vetoomus maamiinasopimuksen puolesta: Pelastanut kymmeniä tuhansia ihmishenkiä

16.06.2025

Ruotsin tie hyvinvointivaltioksi rakentui puolivahingossa – Länsinaapurin demareilla oli visio sosialismista, muttei sen saavuttamisesta

16.06.2025

Ukraina tyrmäsi Pikkuhuuhkajat

15.06.2025

Joona Keskitalo on täysin ilmiliekeissä kolmannessa Takamailla-jännärissä Tunturi, joka ulvoi

15.06.2025

Mainettaan parempi Mauno Pekkala – Erkki Tuomiojan kirjoittama elämäkerta valottaa Suomen ainoan kansandemokraattisen pääministerin taustoja

15.06.2025

Grönlannin itsenäisyys saa vielä odottaa – Syynä Trumpin provokaatiot

15.06.2025

Nuoren Kuhalan erottaa vanhasta vain valuutta eli Kuoleman kurkkupurkit tarjoaa takuuvarmaa viihdettä ja virnettä

14.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – huumorin, erotiikan ja eurohumpan ysäri

14.06.2025

Jalkaväkimiinapäätöstä tehdään kiireessä: ”Hätäinen päätös, farssi ja demokratian irvikuva”

13.06.2025

Vasemmistoliitto tyrmää jalkaväkimiinojen viennin: ”On täysin käsittämätöntä, että vientiä edes pohditaan”

13.06.2025

Turussa oppilasmäärä kasvoi tuhannella: ”Jättiluokkien suunnittelu ei herätä luottamusta”

13.06.2025

Puolustusmenoihin tuplasti se, mikä käytetään kouluihin ja kulttuuriin? ”Noin vain ministeri kuittasi Suomelle yli 16 miljardin euron laskun”

13.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään