Ruotsi on biokaasun edelläkävijämaa. Se aloitti biokaasun käytön autoissa jo 1980-luvulla, kertoo tutkija Saija Rasi Maa- ja elintarviketeollisuuden tutkimuskeskuksesta (MTT).
Suomessa kaasuautojen määrä on kuitenkin kasvanut voimakkaasti, 70 prosenttia vuodesta 2009. Autot voivat käyttää polttoaineenaan maakaasu- ja biometaania myös toisiinsa sekoitettuina.
Ruotsissa peräti yli puolet kaasuautoista käyttää bioperäistä polttoainetta.
Lähes kaikki Suomen teillä kaasulla kulkevat autot käyttävät maakaasua. Ensimmäisenä biokaasua saattoi tankata Metener Oy:n asemalla Laukaassa ja viime syksystä lähtien myös Gasumin asemilla.
– Hankkeen kohdealueilla käytettävissä olevista biomassoista olisi laskelmien mukaan mahdollista saada yhteensä noin 300 miljoonaa kuutiota metaania vuodessa. Sillä saadaan aikaan energiaa 3 000 gigawattitunnin verran, mikä vastaa noin 170 000 henkilöauton vuosikulutusta.
Luvut koskevat pääkaupunkiseudun, Kymenlaakson, Salon ja Turun alueita. Ne edustavat kolmasosaa Suomen väkiluvusta.
MTT:n vetämä W-Fuel-hanke jatkuu kevääseen saakka. Viime vuoden puolella biokaasun asiantuntijat kokoontuivat Turussa. He edustivat MTT:n lisäksi Helsingin seudun ympäristöpalveluja (HSY) ja Suomen ympäristökeskusta (SYKE). Loppuyhteenvedon tiimoilla asiantuntijat kokoontuivat viime maanantaina Helsingissä.
Visiot on tehty vuoteen 2020 saakka.
Hankkeessa laaditaan konkreettiset suunnitelmat biokaasuntuotantoa ja liikennekäyttöä varten suomalaiskohteiden lisäksi Viron Harjun ja Läänen ja Virun maakuntiin, jotka edustavat 45 prosenttia Viron väestöstä. Työtä rahoittaa EU.
Halpa ja ympäristöystävällinen
Bio- ja maakaasu ovat ympäristöystävällisiä. Tällä selittynee sillä, että esimerkiksi tiheään asutussa Pakistanissa on lähes kolme miljoonaa kaasuautoa ja Italiassakin 780 000.
Rasi kertoo, että maakaasu ja biokaasu ovat halvempia kuin bensiini ja diesel. Tutkijan mukaan hintaero tulee merkittäväksi, kun vuodessa ajettava kilometrimäärä on suuri. Tällöin ensimmäisinä potentiaalisina käyttäjinä tulevat kyseeseen joukkoliikenne ja taksit.
Rajatulla alueella kulkevien ajoneuvojen tankkaus on myös helppo hoitaa. Kuntien, kuntayhtymien ja kunnallisten liikelaitosten sekä jakeluliikenteen siirtyminen kaasuun näyttää taloudellisesti edulliselta ratkaisulta.
Ainoa veroton
Biokaasu on ainoa veroton liikenteen polttoaine. Silti se on jonkin verran maakaasua kalliimpaa.
Maakaasu on edullisin liikenteen polttoaine. Biokaasu on kuitenkin markkinoiden halvin liikenteen uusiutuva polttoaine. Etanoli ei sille pärjää.
E 95 bensiini maksaa nyt 1,63 euroa litralta. Vastaava energian tuotto saadaan aikaan 0, 85 sentillä maakaasua ja 0,91 sentillä biokaasua.
Tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund Valtion teknillisestä tutkimuskeskuksesta (VTT) kertoo, että nyrkkisäännön mukaan maakaasun hinta maailmalla on noin puolet bensiinin hinnasta.
Lannan ja puhdistamolietteen tuotantokustannukset saattava MTT:n tutkijan Esa Aro-Heinilän mukaan painua jopa alle nollan. Lannan ja nurmen kustannukset biokaasun raaka-aineena ovat noin 70 euroa megawattitunnilta.
Maakaasun asteittainen veronkorotus meillä tulee lähentämään kaasujen hintaeroa.
– Arvelenpa, että Helsingissä bussit ajavat nyt maakaasulla, Nylund epäilee hintaeron vaikutusta. Helsingin liikenteessä on noin sata kaasukäyttöistä bussia.
Typpioksidipäästöt ehkä ongelma
Nylund myöntää, että muutoin niin päästöttömän kaasun ongelmana liikennekäytössä ovat typpioksidipäästöt yksinkertaista moottoritekniikkaa käytettäessä. Niitä voidaan vähentää laihaseostekniikalla tai kolmitoimikatalysaattoreilla. Hiukkasia kaasuautoista ei tule.
– Kun normaali bussi maksaa 200 000–250 000 euroa, kaasubussin hinta on 40 000–50 000 euroa kalliimpi, Nylund vertaa.
Käytössä olevien dieselbussien muuttaminen kaasukäyttöisiksi ei Nylundin mukaan ole taloudellisesti järkevää. Dieselin polttoaineen itse sytyttävä moottori olisi vaihdettava sytytystulppia käyttävään moottoriin.
Euroopassa maakaasunkäyttö alkaa olla yleistä. Esimerkiksi Berliinissä lähes jokainen taksi käyttää kaasua.
USA:ssa ja Brasiliassa etanolin sekoittaminen bensiiniin antaa ”biolisän”. Alkoholin valmistamiseen käytetään maissia ja Brasiliassa sokeriruokoa.
Viherkaasua putkesta
Maa- ja biokaasua voidaan syöttää samaan putkiverkostoon, koska kyseessä on sama aine, metaani. Biokaasua voi Nylundin mukaan suosia samalla tavalla kuin tuulivoimaa sähköä ostettaessa.
– Myyjä pitää siitä huolen, että biokaasua syötetään vastaava määrä, kuin sitä kulutetaan, Nylund sanoo.