Viikon kysymys
Suomen ympäristökeskus SYKE, Kuluttajatutkimuskeskus ja Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT ovat selvittäneet mahdollisuuksia vähentää kasvihuonepäästöjä.
Henkilöliikenteen suorat kasvihuonekaasupäästöt ovat 7,5 miljoonaa tonnia. Miten niitä voidaan vähentää, erikoistutkija Ari Nissinen Suomen ympäristökeskuksesta?
– Liikennepolttoaineen verotuksella ohjataan autoilua. Muutosta on jo tapahtunutkin. Lisäksi verotuksella tuetaan autokannan vaihtumista vähäpäästöisemmäksi. Tästä tulee jo yhden megatonnin vähennys.
– Varmaan kymmenen vuoden kuluessa tulee tienkäyttömaksu. Siihen vaikuttaa, miten autoa käytetään, missä liikutaan ja mitkä auton päästöt ovat. Tästä tulee toinen megatonni vuoteen 2020 mennessä.
Tarvitaanko uusia energiaveroja?
– Ei ehkä uusia. Ihmiset ottavat energiaveron huomioon asumisessaan ja kulutuksessaan. Kun veroa perustellaan selvemmin ilmastovaikutuksilla, ihmiset miettivät tarkemmin energiankulutuksensa.
Toinen suuri päästölähde on asuminen. Kuinka asumisesta tehdään ilmastoystävällisempää?
– Peruskorjauksissa otetaan energiatehokkuus huomioon. Lämmitysjärjestelmiä voi muuttaa, joissakin asunnoissa on vielä öljylämmitys.
Minkälainen merkitys on kaavoituksella?
– Kun kaavoitetaan, asumista pitää kaavoittaa alueille, joissa on palveluja. Näin ihmisten ei tarvitse kulkea pitkiä matkoja. Sama koskee työpaikkoja.
– Hyvällä yhdyskuntasuunnittelulla ei tietenkään saada nopeita muutoksia. Kun uusi rakentaminen sijoittuu järkevästi vanhaan rakennuskantaan, vaikutus näkyy seuraavien kymmenien vuosien aikana.
Kuluttajien pitäisi käyttää myös ruokaa säästeliäämmin?
– Ruokaa käytetään ylen määrin, koska sitä jää jätteeksi. Ne ovat ihan turhia päästöjä.
– Kotitalouden ovat varmaan se suurin päästöjen aiheuttaja tässä, mutta myös julkiset keittiöt.
Toteatte selvityksessä, että yhtenäinen kuluttajien ohjaus tehoaisi paremmin kuin erilliset kampanjat. Mitä tarkoitatte?
– Peruskorjauksille on tulossa yhtenäiset rakentamismääräykset. Verotuksella ohjataan jo kulutusta, mutta nimenomaan polttoaineen verotusta ja ajoneuvoverotusta voitaisiin käyttää kasvihuonepäästökaasujen vähentämiseksi. Informaatiota tarvitaan tämän viestin tukemiseen.