Helsingin kaupunginhallitus jätti viime maanantain kokouksessa selvitystä koskevan ehdotuksen pöydälle Outi Ojalan (vas.) esittämänä. Asia on tulossa uuteen käsittelyyn heti juhannuksen jälkeisenä maanantaina.
Pääluottamusmies Hannu Toikkanen Helsingin Bussiliikenne Oy:stä kertoo, että henkilöstölle tuli kesäkuun alussa kaupunginjohtaja Jussi Pajusen ja apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin allekirjoittama tiedote, jossa kerrotaan kokonaisselvityksen tekemisestä kaupungin tuottaman bussi-, metro- ja raitioliikenteen järjestämisestä.
– Mutta sisältöpuoli, mitä omistaja haluaa selvittää, on meille yhä kysymysmerkki, Toikkanen sanoo. Selvyyttä henkilöstöllä ei ole myöskään siitä, miten selvitystyö tehdään.
– Jos se tehdään puhtaana virkamiestyönä niin siitä ei hyvää seuraa, koska vuoropuhelua henkilöstön kanssa puuttuu.
Toikkasen mukaan selvitystyössä pitää olla henkilöstöedustus bussiyhtiön lisäksi myös HKL:n metro- ja raitiovaunuyksiköistä.
Bussiyhtiön henkilöstövahvuus on lähes 1 300. Heistä kuljettajia on 1 150. Bussiyhtiö syntyi vuonna 2004, kun Suomen Turistiauto Oy ja HKL-Bussiliikenne yhdistettiin.
Bussiyhtiön tappiot ovat olleet valtavia viime vuosina. Niiden vuoksi henkilöstökin näkee tarpeelliseksi keskustelun toiminnan jatkosta.
– Mutta me olisimme toivoneet, että keskustelua olisi käyty yhtiön sisällä, Toikkanen sanoo.
Selvitystyön taustalla on tappioiden lisäksi myös EU-kantelu, jonka yksityinen kilpailija on tehnyt Helsingin kaupungin antamasta, kilpailua kantelun mukaan vääristävästä, tuesta bussiliikenteelle.
Bussiyhtiön tulevaisuudesta on ollut esillä ainakin yhtiön myyminen tai sitten yhdistäminen HKL:ään. Yhtiön myynti johtaisi henkilöstön mielestä matkustamisen rajuun kallistumiseen.
HKL:ssä pelätään yhtiöittämistä
Kaupunki aikoo selvittää myös, onko kaupunkikonsernin tuottamien bussiliikennepalvelujen ja HKL:n metro- ja raitioliikenteen organisaatiomallin muuttamisella saavutettavissa synergiaetua.
– Me pelkäämme, että tappiollisen bussiliikenteen yhdistäminen liikelaitokseen johtaisi koko HKL:n yhtiöittämiseen, sanoo pääluottamusmies Kari Uusikumpu HKL:stä
Hän muistuttaa vuonna 2010 tehdystä HKL:n hallintomalliselvityksestä.
– Siinä todettiin, että meitä ei yhtiöitetä ja että HKL liikelaitoksena toimii taloudellisesti. Silloin myös luvattiin, että asia katsotaan uudestaan vasta vuonna 2015.
Juuri nyt Uusikummunkin mielestä tärkeintä on se, että henkilöstön edustus on vahvasti mukana selvitystyössä.
– Eikä kyse saa olla konsulttiselvityksestä, jossa henkilöstöä kuultaisiin vain työn loppuvaiheessa, hän lisää.
HKL:ssa on runsas tuhat palkallista. Uusikumpu toimii HKL:n koko henkilöstöryhmän puheenjohtajana.
”Kuuleminen ei riitä”
Outi Ojala kertoo olettaneensa, että asiaa varten perustetaan selvitysryhmä.
– Siksi ehdotin kokouksessa, että siihen tulisi henkilöstöedustus.
Kävi ilmi, että selvitysryhmien sijaan kyse olisi joko virkamies- tai konsulttityöstä.
– Kokouksessa vakuuteltiin, että kyllä henkilöstöä kuullaan siten kuin yt-laki edellyttää.
Pelkkä kuulemismenettely ei Ojalan mukaan riitä näin isossa asiassa. Henkilöstön pitää hänen mielestään päästä aidosti mukaan, jotta se tietää kaikki eri vaiheet, mitä milloinkin selvitetään.
– Nyt mietimme, miten esitämme asian maanantaina, hän lupaa.