Taideaineet ja teknologia on opettajien ammattiliiton OAJ:n mukaan saatava korostetusti mukaan opetussuunnitelman perusteisiin,
– Taideaineet ovat merkittäviä myös eri kulttuurien rajojen ylityksessä, mutta myös teknologian ja teknisen työn sisältöjen vahvistamisen tarvetta perusopetuksen uusittavissa opetussuunnitelmatavoitteissa ja opetussuunnitelman sisällöissä, sanoi OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen maanantaina Savonlinnassa pidetyssä seminaarissa. Seminaarin aiheena olivat opettajuuden kansainväliset haasteet.
OAJ:n puheenjohtaja pitää luovuuden merkitystä tärkeänä kaikessa työelämässä. Erityisen tärkeää se on kun tavoitteena on uusien tuotteiden ja toimintatapojen sekä asiakaslähtöisen palvelutuotannon luominen. Lisäksi luovuus, innovatiivisuus ja uudenlainen, tavallisuudesta poikkeava ajattelu ovat hänen mielestään ”elämän suola” ilman teho- ja tuloksellisuusajatteluakin.
Maan hallitusta puheenjohtaja Luukkainen kiittää tasa-arvon edistämisestä ja taideaineiden vahvistamisesta perusopetuksen tavoite- ja tuntijakoratkaisussa. Teknologian vahvemman mukaan ottamisen tarvetta jo perusopetuksen sisältöihin hän korostaa sen vuoksi, että teknologiassa ja muotoilussa on keskeinen osa Suomen tulevaisuutta. Siksi myös sen kasvatuksen on alettava suunnitelmallisesti jo perusopetuksessa.
– Kädentaitojakaan ei pidä unohtaa, koska ne liittyvät mm. korjaamisosaamiseen. Se taas on yhteydessä esimerkiksi kestävään kehitykseen, Luukkainen sanoi.
Myös kansainvälisyys pitää ottaa huomioon perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uusimistyössä. Suomalaisen koulutuksen on kasvatettava lapsia ja nuoria globaaliin maailmaan, jossa mm. sosiaalinen yhteisvastuu on yhä moniulotteisemmin ja laajemmin läsnä. Puheenjohtaja Luukkainen edellyttää, että kaikkien opettajaryhmien koulutuksessa ja opettajien täydennyskoulutuksessa otetaan kansainvälinen kehitys ja tavoitteet huomioon.
– Opettajille ja kouluille tarvitaan myös lisää kansainvälisiä hankkeita, liikkuvuutta ja yhteistyötä. Korostan kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden rikastuttavaa vaikutusta ja erityisesti kieli- ja kulttuurikoulutusta.