KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Puolalainen rekkamies ajaa Suomessa puoleen hintaan

Suomalaisetkin huolintaliikkeet käyttävät ulkomaisia kuljetusliikkeitä huokeamman hinnan takia.

Suomalaisetkin huolintaliikkeet käyttävät ulkomaisia kuljetusliikkeitä huokeamman hinnan takia. Kuva: Pekka Pajuvirta

UP/Mika Peltonen
19.7.2012 15.01
ILMOITUS
ILMOITUS

Puolalainen rekkakuski ajaa Suomen sisäisessä liikenteessä 1 000–1 200 euron kuukausipalkalla. Usein palkka määräytyy kilometrien mukaan.

Lisäksi kuljettajat tekevät ylipitkiä työpäiviä eivätkä noudata ajo- ja lepoaikasäädöksiä. Työterveyshuoltoa heille ei ole järjestetty.

Suomessa ajaviin ulkomaalaisiin kuljettajiin pitää soveltaa suomalaisia työehtoja. AKT:n sihteerin Harri Pasasen mukaan näin ei menetellä. Liiton tietoon on tullut jopa 300–400 euron kuukausipalkkoja.

Työehtoja kiertävät ulkomaiset kuljetusliikkeet. Määräysten mukaisesti ne saavat hoitaa Suomessa kolme kuljetusta viikossa. Pasanen epäilee, että ulkomaalaiset ajavat kerralla enemmän, koska toiminnan valvonta ontuu.

Markkinat aiotaan avata kokonaan

Ulkomaisten kuljetusyritysten toiminta Suomessa eli niin sanottu kabotaasiliikenne on lisääntynyt rajusti. Kuljetusyritysten määrä on kasvanut, eivätkä yritykset noudata kolmen kuljetuksen viikkorajoitusta.

Pasanen kertoo, että EU:n komissio haluaa vapauttaa kabotaasimarkkinat rajoituksista kokonaan vuonna 2014.

Kilpailun vapauttamisen jälkeenkin Suomessa pitää noudattaa suomalaista työlainsäädäntöä ja suomalaisia työehtosopimuksia.

– Palkkojen valvonta voisi olla helpompaa, kun kuljettaja olisi Suomessa jatkuvasti ja hänelle maksettaisiin palkka tänne, Pasanen pohtii.

Iso ero kilometrihinnoissa

Suomalaisetkin huolintaliikkeet käyttävät ulkomaisia kuljetusliikkeitä huokeamman hinnan takia.

Tällä hetkellä esimerkiksi puolalainen kuljetusliike saa Suomessa 60 senttiä kilometriltä, vastaavasti suomalainen yrittäjä saa kilometriltä noin 90 senttiä.

AKT, SKAL ja Autoliikenteen Työnantajaliitto vastustavat kabotaasiliikenteen vapauttamista yhteisessä rintamassa.

Pasasen mukaan kabotaasimarkkinoiden avaaminen kokonaan vie suomalaisilta kuljettajilta töitä ja monelta suomalaiselta yrittäjältä firman alta.

”Ainakin pitkä siirtymäaika”

Rajoitusten poistamista voidaan järjestöjen mielestä harkita vasta, kun Itä-Euroopan kuljettajien palkkataso ja työehdot ovat kohdallaan.

– Meidän mielestämme markkinoita ei pidä avata enempää, Pasanen tähdentää.

– Kaivamme esille faktoja tästä ongelmasta ja kerromme, minkälaista orjatyövoimaa ulkomaalaiset kuljettajat Suomessa ovat. Yritämme vakuuttaa EU:n komission ja parlamentin, että rajoitukset täytyy säilyttää.

Järjestöjen mielestä uudistusta ei pidä toteuttaa ainakaan komission esittämässä aikataulussa.

– Tarvitsemme paljon enemmän siirtymäaikaa, jotta pystymme luomaan toimivat valvontajärjestelmät. Laiton kabotaasi täytyy saada kuriin.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Nykyhallitus tekee pelkästään negatiivisia päätöksiä, mitä tulee maahanmuuttoon ja viestii aiheesta vielä negatiivisemmin, yksi kyselyyn vastanneista sanoi.

Korkeasti koulutetut maahanmuuttajanaiset kokevat Suomen ilmapiirin kiristyneen

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

Petteri Orpon hallitus ajaa jo ensi vuonna voimaan astuvaa velkajarrulakia.

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

Avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä jopa vähemmän kuin koronapandemian pahimpina aikoina.

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

Uusimmat

Nykyhallitus tekee pelkästään negatiivisia päätöksiä, mitä tulee maahanmuuttoon ja viestii aiheesta vielä negatiivisemmin, yksi kyselyyn vastanneista sanoi.

Korkeasti koulutetut maahanmuuttajanaiset kokevat Suomen ilmapiirin kiristyneen

Anna Kontula: ”Sivistyneitä ihmisiä ei kasvateta niin, että tarjotaan heille vain oikeita oppeja”

Petteri Orpon hallitus ajaa jo ensi vuonna voimaan astuvaa velkajarrulakia.

Velkajarru pakottaisi leikkaamaan lisää taantumassa, varoittaa STTK:n pääekonomisti

Avoimia työpaikkoja on tällä hetkellä jopa vähemmän kuin koronapandemian pahimpina aikoina.

Työnantajilta kylmä suihku Orpon puheille: työllistämisaikeet loppuvuodelle heikentyneet

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin perussuomalaiset lietsovat somesotaa – Toimittaja Pekka Mykkänen uppoutui loanheittoon yli vuodeksi

 
02

Hukkaan heitettyä rahaa, Teollisuusliiton pääekonomisti sanoo suurituloisten veronkevennyksistä

 
03

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

 
04

Suomen ainoa sivistysporvari on Cheek – näin helppoa on näyttäytyä selkärankaisempana kuin koko valtiojohto

 
05

”Kaikkien aikojen huijaus” – Hallitus romahduttaa kohtuuhintaisen asuntotuotannon

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Aasiaa rasittaa ankara kätilöpula

09.09.2025

Vastakkainasettelu oli eduskunnassa huipussaan 1970-luvulla, nyt tilanne ei ole poikkeuksellinen

09.09.2025

Jean-Luc Mélenchon on ranskalaisen vasemmiston keulakuva – Uudessa kirjassaan hän luonnostelee askelia kohti kansan vallankumousta ja uutta järjestystä

08.09.2025

Biomädättäjä muuttaa jätteen toivoksi

07.09.2025

Max Seeckin Petetty jää harmillisen persoonattomaksi trilleriksi

07.09.2025

Keniassa tehdään sokeriruokojätteestä biohiiltä

07.09.2025

Riian sensaatio: Susijengi nitisti Serbian!

07.09.2025

Mezcal-buumi räjähti – agavea viljellään ennätysmäärä, mutta tuottajat kärsivät ja metsät katoavat

06.09.2025

Monilahjakas Anna Äärelä pyyhkii pölyt poliisiromaanista loistavalla esikoisdekkarillaan Mene mene mene

06.09.2025

Konflikteista ilmastotekoihin – pakolaiset osana ilmastokamppailua Keniassa

06.09.2025

Islantilaisdekkari Mies varjoista kompastuu huonoon rytmitykseen ja ennalta arvattavaan lopputulokseen

05.09.2025

Hallituksen täysin poikkeuksellinen sekoilu ulkopolitiikassa pöyristyttää oppositiota – Lindtman väläyttää välikysymystä

05.09.2025

Keskustan Lohi näpäyttää Orpoa vaihtoehtoisista faktoista

05.09.2025

Sinimustan hallituksen kaunapolitiikkaa, Honkasalo sanoo elokuva-alan leikkauksesta

05.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään