Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) pitää suunnitelmaa Ilmatieteen laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) toimintojen yhdistämisestä huonona.
Tutkimuslaitosten yhdistämistä ehdotetaan valtioneuvoston Tutkimus- ja innovaationeuvoston torstaina julkistamassa selvityksessä, joka käsittelee valtion tutkimuslaitoskentän uudistamista.
”Ehdottoman tärkeää”
Ministeri korostaa sitä, että Ilmatieteen laitos on vuorokauden ympäri päivystävä turvallisuusviranomainen, jonka palvelut perustuvat asiantuntijuuteen.
– Ilmatieteen laitoksen palvelut kohdistuvat pääasiassa turvallisuudesta vastaaville hallinnonaloille eli liikenteeseen, sisäiseen turvallisuuteen ja maanpuolustukseen, Kyllönen muistuttaa.
– Laitoksen sääpalvelut ovat ehdottoman tärkeitä erityisesti liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi. Ne ovat oleellinen osa liikenneväylien kunnossapitoa sekä lentoliikenteen ja lentokenttien toimintaa.
Kyllösen mukaan Ilmatieteen laitoksen toiminta on valtiolle edullista, koska se saa hyvin rahoitusta myös budjetin ulkopuolelta. Lisäksi sääpalveluista koituu välillisesti liikennesektorille taloudellista hyötyä, arviolta noin 200 – 250 miljoonaa euroa vuodessa.
– Tätä summaa on hankala korvata budjetista, jos laitoksen toimintaa suunnataan yhdistymisen jälkeen toisaalle, Kyllönen huomauttaa.
”Parasta laatua”
Ilmatieteen laitoksen tutkimustoiminnan pääkohteet ovat säänennustusmallien ja säähavaintomenetelmien tutkimus sekä operatiivinen meriveden- ja ilmanlaadun tutkimus. Noin viisi prosenttia laitoksen tutkimuksesta on ympäristön tutkimusta.
Liikenne- ja viestintäministeriö toteutti hallinnonalan tutkimuslaitosten uudistuksen edellisellä hallituskaudella. Tuolloin merentutkimus järjesteltiin uudelleen.
– Valtion tutkimuslaitosten organisoinnille on varmasti tarve, mutta en ryhtyisi rikkomaan toimivaa kokonaisuutta, joka palvelee viranomaisten lisäksi elinkeinoelämää ja kansalaisia, Kyllönen sanoo.
– Ilmatieteen laitoksen toiminta on kaikilla mittareilla valtion toimintojen parasta laatua ja maailmanlaajuisestikin huipputasoa.