Kansalaiset etsivät tietoa lokakuun kunnallisvaalien ehdokkaista selvästi eniten sanomalehdistä ja niiden verkkosivuilta, selviää Sanomalehtien Liiton TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta.
Selvityksen mukaan 80 prosenttia äänestämään aikovista kertoo käyttävänsä tietolähteenään sanomalehtiä ja niiden verkkosivuja. Televisiota ja radiota nettisivuineen hyödyntää 54 prosenttia, kaupunkilehtiä 47 prosenttia ja vaalikoneita 44 prosenttia.
Vähemmälle huomiolle jäävät muu internet, ulkomainonta, puolueiden ja ehdokkaiden nettisivut sekä ehdokkaiden tilaisuudet. Sanomalehdet verkkosivuineen ovat ensisijainen tietolähde kaikissa ikäluokissa.
Kaksi kolmasosaa äänestämään aikovista kansalaisista suhtautuu kunnallisvaalien poliittiseen mainontaan sanomalehdissä vähintään melko myönteisesti.
– Äänestysaikeissa olevista kaikkein myönteisimmin sanomalehtien poliittiseen mainontaan suhtautuvat alle 35-vuotiaat nuoret aikuiset. Heistä 72 prosenttia oli melko tai erittäin myönteisiä, toteaa tutkimusjohtaja Marianne Lindholm TNS Gallup Oy Mediasta.
Selvitykseen haastateltiin 962 äänestysikäistä suomalaista syyskuussa 2012. Tulosten virhemarginaali on 1–3,5 prosenttiyksikköä suuntaansa.