Ammattikuljettajat vaativat kunnioitusta
Sosiaalinen polkumyynti ja harmaa talous rehottavat eurooppalaisessa kuljetusbisneksessä. Ne ovat pääteemoja
parhaillaan vietettävällä raskaan liikenteen toimintaviikolla, jolla kuljetusalan kansainväliset ammattijärjestöt vaativat kunnioitusta ammattirahtareille.
– Erityisesti itäeurooppalaiset kuljettajat ovat lähes orjan asemassa, sanoo Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton sihteeri Harri Pasanen.
Huomiota halutaan kiinnittää ympäri Eurooppaa pilkkahinnalla kuljetuksia haaliviin postilaatikkofirmoihin. Ne polkevat kaikkia palkka- ja työehtoja laeista ja säännöistä piittaamatta.
Pasasen tietojen mukaan tällä hetkellä halvinta työvoimaa löytyy Kyprokselta, josta kuljettajan saa palkattua 200 eurolla kuukaudessa.
Suomikaan ei ole jäänyt paitsioon yleiseurooppalaisesta vitsauksesta. Liikkuvan poliisin esikunnassa kuljetusrikollisuuden vastaista työtä organisoiva komisario Antti Koskela kertoo, että Suomen teillä pohjanoteeraus on virolainen rahtari, jolle maksettiin palkkaa 320 euroa kuukaudessa.
– Se on kymmenesosa ammattitaitoisen suomalaisen kuljettajan kuukausipalkasta. Tämä on harmaan talouden yrittäjän saama kilpailuetu rehelliseen liikenneyrittäjään verrattuna, Koskela sanoo.
Kyseisessä tapauksessa kyse on suomalaisesta yrityksestä, joka pyörittää toimintaansa virolaisen tytäryhtiön kautta. Asiaa tutkitaan työsyrjintärikoksena.
Kabotaasirallia Suomen teillä
Laittomasta kabotaasiliikenteestä on tullut keskeinen harmaan talouden muoto. Kabotaasilla tarkoitetaan vieraan maan rekisterissä olevaa ajoneuvoa, joka ottaa tilapäisesti vastaan ja suorittaa kuljetuksia Suomessa.
Laillista kabotaasi on, jos ajoneuvo on jonkin muun EU-maan rekisterissä. Tilapäisyyssääntö rajoittaa kabotaasiliikenteen kolmeen lastin purkuun viikon aikana. Sen jälkeen ajoneuvon täytyy poistua maasta.
Ajoneuvo ei saa myöskään tulla maahan tyhjänä pelkästään ajamaan täkäläistä liikennettä. Kabotaasissa täytyy noudattaa suomalaisia palkkoja ja muita työehtoja sekä muita maan lakeja.
Kaikkia näitä määräyksiä rikotaan Pasasen mukaan räikeästi, mikä vääristää rajusti kilpailua kuljetusalalla.
AKT pelkää, että tilanne riistäytyy täysin käsistä, mikäli EU-komission suunnitelmat kabotaasiliikenteen täydellisestä vapauttamisesta toteutuvat vuonna 2014.
– Tämä koituisi suomalaisen kuljetuselinkeinon tuhoksi. Silloin ei olisi minkäänlaisia mahdollisuuksia valvoa, kuka ajaa missäkin ja millä ehdoilla, Pasanen sanoo.
”Liikkuva poliisi säilytettävä”
AKT vastustaa suunnitelmia Liikkuvan poliisin lakkauttamista ja sulauttamista paikallispoliisiin. Liikkuva poliisi vastaa raskaan liikenteen valvonnasta ja harmaan talouden torjunnasta maanteillä.
AKT pelkää, että Liikkuvan poliisin lakkauttaminen hävittää ammattitaidon ja suuntaa osaajien työpanoksen muihin tehtäviin.
AKT ja viranomaiset ovat liiton sihteerin Harri Pasasen mukaan alkaneet vähitellen uskoa, että kuljetusalalla harmaa talous rehottaa laajana.
– Kun lainsäädäntöä aletaan saada kuntoon, viedään valvontakeinot, Pasanen arvostelee.