KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Nykyajan orjuus rehottaa Euroopan rekkaliikenteessä

UP/ Kari Leppänen
9.10.2012 10.06

Ammattikuljettajat vaativat kunnioitusta

Sosiaalinen polkumyynti ja harmaa talous rehottavat eurooppalaisessa kuljetusbisneksessä. Ne ovat pääteemoja

parhaillaan vietettävällä raskaan liikenteen toimintaviikolla, jolla kuljetusalan kansainväliset ammattijärjestöt vaativat kunnioitusta ammattirahtareille.

– Erityisesti itäeurooppalaiset kuljettajat ovat lähes orjan asemassa, sanoo Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton sihteeri Harri Pasanen.

ILMOITUS
ILMOITUS

Huomiota halutaan kiinnittää ympäri Eurooppaa pilkkahinnalla kuljetuksia haaliviin postilaatikkofirmoihin. Ne polkevat kaikkia palkka- ja työehtoja laeista ja säännöistä piittaamatta.

Pasasen tietojen mukaan tällä hetkellä halvinta työvoimaa löytyy Kyprokselta, josta kuljettajan saa palkattua 200 eurolla kuukaudessa.

Suomikaan ei ole jäänyt paitsioon yleiseurooppalaisesta vitsauksesta. Liikkuvan poliisin esikunnassa kuljetusrikollisuuden vastaista työtä organisoiva komisario Antti Koskela kertoo, että Suomen teillä pohjanoteeraus on virolainen rahtari, jolle maksettiin palkkaa 320 euroa kuukaudessa.

– Se on kymmenesosa ammattitaitoisen suomalaisen kuljettajan kuukausipalkasta. Tämä on harmaan talouden yrittäjän saama kilpailuetu rehelliseen liikenneyrittäjään verrattuna, Koskela sanoo.

Kyseisessä tapauksessa kyse on suomalaisesta yrityksestä, joka pyörittää toimintaansa virolaisen tytäryhtiön kautta. Asiaa tutkitaan työsyrjintärikoksena.

Kabotaasirallia Suomen teillä

Laittomasta kabotaasiliikenteestä on tullut keskeinen harmaan talouden muoto. Kabotaasilla tarkoitetaan vieraan maan rekisterissä olevaa ajoneuvoa, joka ottaa tilapäisesti vastaan ja suorittaa kuljetuksia Suomessa.

Laillista kabotaasi on, jos ajoneuvo on jonkin muun EU-maan rekisterissä. Tilapäisyyssääntö rajoittaa kabotaasiliikenteen kolmeen lastin purkuun viikon aikana. Sen jälkeen ajoneuvon täytyy poistua maasta.

Ajoneuvo ei saa myöskään tulla maahan tyhjänä pelkästään ajamaan täkäläistä liikennettä. Kabotaasissa täytyy noudattaa suomalaisia palkkoja ja muita työehtoja sekä muita maan lakeja.

Kaikkia näitä määräyksiä rikotaan Pasasen mukaan räikeästi, mikä vääristää rajusti kilpailua kuljetusalalla.

AKT pelkää, että tilanne riistäytyy täysin käsistä, mikäli EU-komission suunnitelmat kabotaasiliikenteen täydellisestä vapauttamisesta toteutuvat vuonna 2014.

– Tämä koituisi suomalaisen kuljetuselinkeinon tuhoksi. Silloin ei olisi minkäänlaisia mahdollisuuksia valvoa, kuka ajaa missäkin ja millä ehdoilla, Pasanen sanoo.

”Liikkuva poliisi säilytettävä”

AKT vastustaa suunnitelmia Liikkuvan poliisin lakkauttamista ja sulauttamista paikallispoliisiin. Liikkuva poliisi vastaa raskaan liikenteen valvonnasta ja harmaan talouden torjunnasta maanteillä.

AKT pelkää, että Liikkuvan poliisin lakkauttaminen hävittää ammattitaidon ja suuntaa osaajien työpanoksen muihin tehtäviin.

AKT ja viranomaiset ovat liiton sihteerin Harri Pasasen mukaan alkaneet vähitellen uskoa, että kuljetusalalla harmaa talous rehottaa laajana.

– Kun lainsäädäntöä aletaan saada kuntoon, viedään valvontakeinot, Pasanen arvostelee.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Antti Tuomainen jatkaa mukavalla linjallaan.

Antti Tuomaisella ei ole kiirettä uusiutua, koska tämänkin syksyn tuttua kaavaa toistava uutuus on niin viihdyttävä

Keväällä valtiovarainministeri Riikka Purra lupaili loppua datakeskusten verovapaudelle. Kääntyikö takki, kysyy kansanedustaja Johannes Yrttiaho.

Bluffaako Purra, kysyy kansanedustaja – datakeskusten veronkiristystä ei ole budjetissa

Älypuhelin ja autoradio ovat suosituimmat välineet kuunnella musiikkia

Oulaskankaan yöpäivystys on loppumassa ensi viikolla.

”Pallo erityisesti perussuomalaisilla ja kokoomuslaisilla” – Oulaskankaan yöpäivystyksen lakkautus vaarantaa ihmisten terveyden ja kasvattaa kustannuksia, Koskela sanoo

Uusimmat

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Antti Tuomainen jatkaa mukavalla linjallaan.

Antti Tuomaisella ei ole kiirettä uusiutua, koska tämänkin syksyn tuttua kaavaa toistava uutuus on niin viihdyttävä

Keväällä valtiovarainministeri Riikka Purra lupaili loppua datakeskusten verovapaudelle. Kääntyikö takki, kysyy kansanedustaja Johannes Yrttiaho.

Bluffaako Purra, kysyy kansanedustaja – datakeskusten veronkiristystä ei ole budjetissa

Älypuhelin ja autoradio ovat suosituimmat välineet kuunnella musiikkia

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomen työttömyys ennätyskorkealla: ”Suorastaan käsittämätön suoritus, itse tuotettu tilanne”, ”Väkisinkin katseet kääntyvät Orpon hallitukseen”

 
02

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
03

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
04

Piti tulla 100000 uutta työllistä, tulikin 75000 työtöntä, Sarkkinen rusikoi hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikan mahalaskua

 
05

Leikkaako hallitus työntekijöiltä arkipyhät vai ei, SAK:n Eloranta tiukkaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

”Pallo erityisesti perussuomalaisilla ja kokoomuslaisilla” – Oulaskankaan yöpäivystyksen lakkautus vaarantaa ihmisten terveyden ja kasvattaa kustannuksia, Koskela sanoo

26.09.2025

Leikkausvinkki hallitukselle: tahdottomien sosiaaliministerien työt hoituisivat VM:n virkamiehilläkin, säästö miljoona euroa vaalikaudessa

26.09.2025

Orpo johti eduskuntaa harhaan nyt vanhuspalveluiden leikkauksista, sanoo Koskela

26.09.2025

Vasemmistoliiton puoluesihteeri tähtää jatkokaudelle – ”Meillä on loistava suunnitelma tuleville vuosille ja haluan varmistaa, että se toteutetaan”

26.09.2025

Toimittajat vastasivat: Mikä journalismissa jää varjoon?

26.09.2025

Pohjoismaiset vasemmistomepit kirjeessään komissaareille ja pääministereille: kansalaistemme turvallisuus Freedom Flotillalla turvattava

25.09.2025

Pääministeriä vaadittiin tilille puheistaan: pienituloisten verotus jopa kiristyy toisin kuin Orpo on väittänyt

25.09.2025

Yrttiaho pitää hallitusta vastuullisena töiden jatkumisesta Uudenkaupungin autotehtaalla

25.09.2025

Hallitus liioittelee sopeutustensa määrää, silti se on omilla toimillaan heikentänyt talouden tilaa

25.09.2025

Kansankunnan tsemppivalmentaja Petteri Orpo ei ole Mooses vaikka yritys on kova

25.09.2025

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

25.09.2025

Laboren vuoro alentaa suhdanne-ennustetta

25.09.2025

Uhkailua, häirintää, vainoa – Etelän naisjournalistit taistelevat oikeudesta tehdä työtään

25.09.2025

Työttömyydessä tuli uusi ennätys, mutta työvoimapalveluihin on entistä vaikeampi päästä, kertoo SAK

24.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään