Liikennevirasto ja ELY-keskukset sekä Ahvenanmaan maakuntahallitus ovat kilpailuttaneet Saaristomerellä ja sisävesillä yhteysalusreittejä, lossipaikkoja sekä väylänhoitoalueita.
Kilpailua on tuotu Merimies-Unionin valtuuston mukaan näille aloille hinnalla millä hyvänsä.
– Töitä ovat voittaneet yrittäjät, joiden kalusto on nykyistä jopa huomattavasti vanhempaa ja heikkolaatuisempaa tai joilla ei ole mahdollisuuksia toteuttaa tehtyjä sopimuksia. Kilpailun on voittanut jopa 53 vuotta vanha alus, joka aloittaa liikennöinnin Turun saaristossa ensi vuoden alussa.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset vastaavat saaristo- ja rannikkoliikenteen reiteistä. Reittien kilpailutukset ovat vaikuttaneet useisiin Merimies-Unionin jäsenten työsuhteisiin.
Liikennevirasto ja ELY käyttävät kilpailutuksissaan niin sanottua laatupisteitystä. Minimilaatuvaatimukset täyttävä tarjous jatkaa hintakilpailuun, jossa edullisin tarjous ratkaisee.
Kilpailutuksessa ei ammattiliiton mukaan ole kiinnitetty huomiota myöskään siihen, noudattaako kilpailuun osallistuva yritys työelämän pelisääntöjä.
Merimies-Unioni kysyy, mikä on saaristolaisten todellinen hyöty nykyisestä kilpailutustilanteesta vai valuvatko satsaukset kehnomman kaluston ylläpitoon, jolloin liikkuminen saaristossa on tulevaisuudessa entistä epävarmempaa.