Maahan tuodut 12 pakettiautoa menivät kaupaksi kuin kuumille kiville, kertoo Turku Energian viestintäpäällikkö Mikko Merisaari. Vehon tuomia Mercedes-Benz Vito -sähköautot luovutettiin kunnallisille ja muille liikelaitoksille keskiviikkona.
Turku Energialla on ollut käytössään sähköllä kulkeva pakettiauto jo 13 vuotta. Nyt luovutetusta autosta tulee Merisaaren mukaan liikkuva verstas. Sitä käytetään kaukolämpöverkon korjaus- ja asennustöissä.
Auto kulkee yhdellä latauksella noin 130 kilometrin matkan. Akkujen kapasiteetti riittää hyvin kaupunkiajelemiseen, joka on keskimäärin noin 50-70 kilometriä päivässä. Akkujen lataus kestää viisi tuntia.
Sadan kilometrin kaupunkiajon hinnaksi tulee noin 14 euroa sähkön hinnan ollessa 3,5-4 euroa kilowattitunnilta. Turku Energian auto kulkee tuulisähköllä.
Sähköauto on käyttökustannukset ovat jopa 4-7 kertaa alhaisemmat kuin vastaavan dieselajoneuvon. Sähköautosta ei tule hiilidioksidi- eikä muitakaan päästöjä.
Kaksi autoa tilanneen Itellan on yhtiön ympäristöohjelman mukaisesti tarkoitus vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteeseen pääsyyn vaikuttaa merkittävästi sähköautoihin siirtyminen.
Itella aikoo nostaa vaihtoehtoajoneuvojen osuuden 40 prosenttiin vajaassa 20 vuodessa. Itella Logistiikalla on käytössään myös myös biokaasuautoja eri puolilla Suomea.
Edellä mainittujen lisäksi sähköauton ovat tilanneet Aalto-yliopisto, Fortum, Helsingin Energia, Kuopion Energia Liikelaitos, Kuopion Kaupunki Kuntatekniikkaliikelaitos, Lemminkäinen Talotekniikka Oy, Mäntsälän Sähkö Oy, ja Pori Energia Oy. Yksi auto tulee maahantuojan Vehon käyttöön.
Ensimmäinen sarjatuotannossa
Mercedes-Benzin Vito on maailman ensimmäinen sarjatuotannossa oleva sähköpakettiauto. Autot valmistetaan yhtiön Espanjan tehtaalla muiden Vitojen kanssa.
Ensimmäinen sadan kappaleen sarja otettiin käyttöön Berliinissä ja Stuttgartissa syksyllä 2010. Suunnitelmissa olleen 2 000 kappaleen sarjasta on ehtinyt valmistua 400.
Asiakkaita on 15 Euroopan maasta. Yritykset vuokraavat autot neljäksi vuodeksi täydellä leasingsopimuksella. Jokaisella autolla ajetaan noin 80 000 kilometriä, jolloin sähköautoista kertyy yhteensä kahdeksan miljoonan kilometrin käyttökokemukset.
Mercedes-Benz valmisti ensimmäisen sähkökäyttöisen pakettiautonsa jo vuonna 1972.
Huippunopeudeksi 80 km/h
Sähköauton huippunopeudeksi on säädetty 80 kilometriä tunnissa. Moottorin jatkuva teho on 60 ja hetkellisesti 70 kW.
Moottorin kiihtyvyyteen vaikuttava vääntö on käytettävissä välittömästi käynnistämisen jälkeen ja jatkuvasti toisin kuin polttomoottorissa. Vehossa uskotaan, että auto tarjoaa kaupunkiajossa saman tai paremman suorituskyvyn kuin perinteiset dieselmoottorit.
Auto voi ottaa 830 kilon kuorman. Sähköpakettiautossa on vakiovarusteena lähes kaikki henkilöauton hienoudet lämpösäteilyä vaimentavia ikkunoita ja peruutuskameraa myöten.