KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Sähköautojen kysyntä vilkasta

Ensimmäiset sarjavalmisteiset sähköpakettiautot luovutettiin käyttäjilleen keskiviikkona.

Ensimmäiset sarjavalmisteiset sähköpakettiautot luovutettiin käyttäjilleen keskiviikkona. Kuva: Veho

Kansan Uutiset
31.10.2012 15.15

Maahan tuodut 12 pakettiautoa menivät kaupaksi kuin kuumille kiville, kertoo Turku Energian viestintäpäällikkö Mikko Merisaari. Vehon tuomia Mercedes-Benz Vito -sähköautot luovutettiin kunnallisille ja muille liikelaitoksille keskiviikkona.

Turku Energialla on ollut käytössään sähköllä kulkeva pakettiauto jo 13 vuotta. Nyt luovutetusta autosta tulee Merisaaren mukaan liikkuva verstas. Sitä käytetään kaukolämpöverkon korjaus- ja asennustöissä.

Auto kulkee yhdellä latauksella noin 130 kilometrin matkan. Akkujen kapasiteetti riittää hyvin kaupunkiajelemiseen, joka on keskimäärin noin 50-70 kilometriä päivässä. Akkujen lataus kestää viisi tuntia.

ILMOITUS
ILMOITUS

Sadan kilometrin kaupunkiajon hinnaksi tulee noin 14 euroa sähkön hinnan ollessa 3,5-4 euroa kilowattitunnilta. Turku Energian auto kulkee tuulisähköllä.

Sähköauto on käyttökustannukset ovat jopa 4-7 kertaa alhaisemmat kuin vastaavan dieselajoneuvon. Sähköautosta ei tule hiilidioksidi- eikä muitakaan päästöjä.

Kaksi autoa tilanneen Itellan on yhtiön ympäristöohjelman mukaisesti tarkoitus vähentää hiilidioksidipäästöjä 30 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteeseen pääsyyn vaikuttaa merkittävästi sähköautoihin siirtyminen.

Itella aikoo nostaa vaihtoehtoajoneuvojen osuuden 40 prosenttiin vajaassa 20 vuodessa. Itella Logistiikalla on käytössään myös myös biokaasuautoja eri puolilla Suomea.

Edellä mainittujen lisäksi sähköauton ovat tilanneet Aalto-yliopisto, Fortum, Helsingin Energia, Kuopion Energia Liikelaitos, Kuopion Kaupunki Kuntatekniikkaliikelaitos, Lemminkäinen Talotekniikka Oy, Mäntsälän Sähkö Oy, ja Pori Energia Oy. Yksi auto tulee maahantuojan Vehon käyttöön.

Ensimmäinen sarjatuotannossa

Mercedes-Benzin Vito on maailman ensimmäinen sarjatuotannossa oleva sähköpakettiauto. Autot valmistetaan yhtiön Espanjan tehtaalla muiden Vitojen kanssa.

Ensimmäinen sadan kappaleen sarja otettiin käyttöön Berliinissä ja Stuttgartissa syksyllä 2010. Suunnitelmissa olleen 2 000 kappaleen sarjasta on ehtinyt valmistua 400.

Asiakkaita on 15 Euroopan maasta. Yritykset vuokraavat autot neljäksi vuodeksi täydellä leasingsopimuksella. Jokaisella autolla ajetaan noin 80 000 kilometriä, jolloin sähköautoista kertyy yhteensä kahdeksan miljoonan kilometrin käyttökokemukset.

Mercedes-Benz valmisti ensimmäisen sähkökäyttöisen pakettiautonsa jo vuonna 1972.

Huippunopeudeksi 80 km/h

Sähköauton huippunopeudeksi on säädetty 80 kilometriä tunnissa. Moottorin jatkuva teho on 60 ja hetkellisesti 70 kW.

Moottorin kiihtyvyyteen vaikuttava vääntö on käytettävissä välittömästi käynnistämisen jälkeen ja jatkuvasti toisin kuin polttomoottorissa. Vehossa uskotaan, että auto tarjoaa kaupunkiajossa saman tai paremman suorituskyvyn kuin perinteiset dieselmoottorit.

Auto voi ottaa 830 kilon kuorman. Sähköpakettiautossa on vakiovarusteena lähes kaikki henkilöauton hienoudet lämpösäteilyä vaimentavia ikkunoita ja peruutuskameraa myöten.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Lauri Holappaa haastatteli Jussi Virkkunen.

”Velkajarrun suurin ongelma on siinä, että laki saattaa johtaa talouspoliittiseen noidankehään” – Suomeen tulossa tiukempi talouskurilaki kuin EU edellyttää

Antti Tuomainen jatkaa mukavalla linjallaan.

Antti Tuomaisella ei ole kiirettä uusiutua, koska tämänkin syksyn tuttua kaavaa toistava uutuus on niin viihdyttävä

Keväällä valtiovarainministeri Riikka Purra lupaili loppua datakeskusten verovapaudelle. Kääntyikö takki, kysyy kansanedustaja Johannes Yrttiaho.

Bluffaako Purra, kysyy kansanedustaja – datakeskusten veronkiristystä ei ole budjetissa

Älypuhelin ja autoradio ovat suosituimmat välineet kuunnella musiikkia

Uusimmat

Mielenosoittajat sytyttivät tuleen Nepalin hallinnollisen keskuksen, Singha Durbarin palatsin. Se oli yksi lukuisista sytytetyistä valtion rakennuksista.

Z-sukupolvi syöksi Nepalin poliittiseen kriisiin

Lauri Holappaa haastatteli Jussi Virkkunen.

”Velkajarrun suurin ongelma on siinä, että laki saattaa johtaa talouspoliittiseen noidankehään” – Suomeen tulossa tiukempi talouskurilaki kuin EU edellyttää

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Antti Tuomainen jatkaa mukavalla linjallaan.

Antti Tuomaisella ei ole kiirettä uusiutua, koska tämänkin syksyn tuttua kaavaa toistava uutuus on niin viihdyttävä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomen työttömyys ennätyskorkealla: ”Suorastaan käsittämätön suoritus, itse tuotettu tilanne”, ”Väkisinkin katseet kääntyvät Orpon hallitukseen”

 
02

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
03

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
04

Piti tulla 100000 uutta työllistä, tulikin 75000 työtöntä, Sarkkinen rusikoi hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikan mahalaskua

 
05

Leikkaako hallitus työntekijöiltä arkipyhät vai ei, SAK:n Eloranta tiukkaa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Bluffaako Purra, kysyy kansanedustaja – datakeskusten veronkiristystä ei ole budjetissa

26.09.2025

Älypuhelin ja autoradio ovat suosituimmat välineet kuunnella musiikkia

26.09.2025

”Pallo erityisesti perussuomalaisilla ja kokoomuslaisilla” – Oulaskankaan yöpäivystyksen lakkautus vaarantaa ihmisten terveyden ja kasvattaa kustannuksia, Koskela sanoo

26.09.2025

Leikkausvinkki hallitukselle: tahdottomien sosiaaliministerien työt hoituisivat VM:n virkamiehilläkin, säästö miljoona euroa vaalikaudessa

26.09.2025

Orpo johti eduskuntaa harhaan nyt vanhuspalveluiden leikkauksista, sanoo Koskela

26.09.2025

Vasemmistoliiton puoluesihteeri tähtää jatkokaudelle – ”Meillä on loistava suunnitelma tuleville vuosille ja haluan varmistaa, että se toteutetaan”

26.09.2025

Toimittajat vastasivat: Mikä journalismissa jää varjoon?

26.09.2025

Pohjoismaiset vasemmistomepit kirjeessään komissaareille ja pääministereille: kansalaistemme turvallisuus Freedom Flotillalla turvattava

25.09.2025

Pääministeriä vaadittiin tilille puheistaan: pienituloisten verotus jopa kiristyy toisin kuin Orpo on väittänyt

25.09.2025

Yrttiaho pitää hallitusta vastuullisena töiden jatkumisesta Uudenkaupungin autotehtaalla

25.09.2025

Hallitus liioittelee sopeutustensa määrää, silti se on omilla toimillaan heikentänyt talouden tilaa

25.09.2025

Kansankunnan tsemppivalmentaja Petteri Orpo ei ole Mooses vaikka yritys on kova

25.09.2025

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

25.09.2025

Laboren vuoro alentaa suhdanne-ennustetta

25.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään