LUIHIN JA YTIMIIN (De rouille et d’os, Ranska 2012). Ohjaus: Jacques Audiard. Käsikirjoitus: Audiard, Thomas Bidegain. Perustuu Craig Davidsonin tarinaan. Kuvaus: Stephane Fontaine. Musiikki: Alexandre Desplat. Pääosissa: Marion Cotillard, Matthias Schoenaerts, Armand Verdune.
Seksuaalisuus, vammaisuus, väkivalta, vanhemmuus, rajut käänteet ja vastoinkäymiset, jokapäiväinen ravinto ja toimeentulo, työläiset vastaan työnantaja, köyhyys ja siinä ohessa myös läheiset, toivon pilkahdukset, hellyys ja rakkaus – ranskalaisfilmissä liikutaan väkevästi elämän perustavaa laatua olevien prinsiippien äärellä.
Noin kolmevitonen miespäähenkilö lähtee pikkupoikansa kanssa Belgiasta kohti Nizzaa tarkoituksenaan tavata isosisko ja tämän perhe. Junamatkalla yllättää nälkä, joten ei muuta kuin muiden matkustajien jättämien tähteiden kimppuun.
Rakkaussuhteen kuvauksessa sovinnaisuudet ja tabut lentävät roskiin.
Jakso kiteyttää äärimmäisen köyhyyden esimerkillisen kliinisesti: ollaan erään yhteiskunnallisen sairasvuoteen äärellä.
Perillä Nizzassa kuuluisa rantabulevardi ja pelikasino saavat tapahtumissa prole-muunnelman, varsinkin pelipuoli: vedonlyönti tapahtuu laittomien vapaaotteluiden pohjalta ja poissa ulkopuolisten silmistä.
Ennen otteluihin osallistumista tulokas toimii hetken portsarina suositussa yökerhossa. Sinne eräänä iltana saapuva itsetietoinen kaunotar saa jossain vaiheessa kunnon tällin naamaansa, portsari ojentaa auttavan kätensä. Tarina voi varsinaisesti alkaa.
Luihin ja ytimiin on hyvä nimi elokuvalle, jossa mennään reilusti pintaa syvemmälle, ja joka kylpee kovassa valossa.
Tunteilu, kauniit kuvakompositiot ja vastaavat esteettiset hienoudet on karsittu pois – jotain tällaista voi odottaa tavallista tiukemman rikosfilmin Profeetta (2009) ohjaajalta.
Käsivarakuvaus puhuu kursailematonta kieltään, kun katsoja viedään kiertoajelulle maailmaan, jossa sananmukaisesti uidaan välillä niin veressä kuin paskassakin.
Ranskalaisfilmin henkilöitä testaavat kriisit.
Kriisin eräs jatkoluku on luhistuminen, josta samuraista suurimmaksi sanottu Miyamoto Musashi on luonut kaikessa lyhykäisyydessään jykevän lauseen: kaikki voi luhistua (Maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys, suomennettu 1983). Tässä suhteessa Luihin ja ytimiin ottaa ensiksi käsittelyyn naispäähenkilön, miehen vuoro on loppupuolella. Molemmissa tapauksissa näyttämönä on vesi-elementti.
Vesi on harvassa elokuvassa yhtä voimallinen ja monipuolinen elementti kuin tässä.
Vertaus Tappajahaihin (1975) on ontuva, vaikka naispäähenkilö toimiikin suositussa akvariumissa tappajavalaiden kouluttajana. Siitä on tapahtumien valossa lyhyt loikka mustan huumorin nimissä tapahtuvaan luonnehdintaan, että ranskalaisfilmissä Robocop (1987) kohtaa Aistien valtakunnan (1976).
Tuo voi kuulostaa mauttomalta ja häijyltä, mutta varsin häijyjä episodeja elokuvaan myös sisältyy, tavalla jos toisellakin.
Vesi on kaiken elämän lähde ja suuri puhdistaja, mutta sen virtauksissa voi piillä myös tuhon siemen.
Elokuva havainnollistaa asian poikkeuksellisen kylmäävästi: todella perusteellinen luhistuminen uhkaa jään peittämän talvisen maaseutujärven idyllissä.
Leffan suomenkielinen nimi kertoo olennaisen: jengiä ravistellaan, fyysisten paukkujen ohessa sielun syvyyksiä raaputetaan jollain naskalin tapaisella, elämä testaa rankimman kautta.
Rakkaussuhteen kuvauksessa sovinnaisuudet ja tabut lentävät roskiin, Sanaton rakkaus (1986) päivittyy toisenlaisten vammaisuuden tähtien alla.
Tapa kuvata seksuaalisuutta ei luiskahda sosiaalipornahtavaksi tirkistelyksi. Asiaan liittyvät kohtaukset ilmentävät johdonmukaisesti Audiardin epäsentimentaalista, mutta empaattista ohjauksen suurta linjaa.
Naispääosan Marion Cotillard vakuuttaa masokistisia taipumuksia omaavana naispäähenkilönä. Leffan näyttelijädynamo on silti miespääosan Matthias Schoenaerts.
Hänen roolityönsä uhkuu räjähtelevää fyysisyyttä lähes William Sadlerin tapaan: mieleen tulevat Sadlerin kung fu -nakuilut Die Hard 2:ssa (1990) ja vispaukset seksiraportttirainassa Kinsey (2004).
Sopivasti taviksen oloisen belgialaisen roolihahmo ilmentää tietyntyyppistä luonnonlasta, jolla on kova seksinnälkä, lujat nyrkit ja sydän paikallaan.