Virtasen mukaan tämä on perusteltua, koska valtio on osallistunut puolella Helsingin joukkoliikenteen rakentamiskustannuksiin. Virtanen myöntää, että hallituksen liikennepoliittisessa selonteossa on vedetty 30 prosentin linjaa.
Tavoitteena on saada yleissuunnittelija ratkaistuksi tarjouskilpailun perusteella tammikuun 13. päivään mennessä. Päätarkoituksina on linjaverkon tarkentaminen, linjojen toteutusjärjestyksen ratkaisu sekä tarkentaa kustannusarviota. Liikennesuunnitteluinsinööri Juha Jokelan mukaan nimet sopimuksen alla on tarkoitus olla kesäkuussa.
Ensimmäisen vaiheen yleissuunnittelu toteutetaan Turun, Tampereen ja valtion yhteistyönä. Kaupunkien suunnitelmat laatii yksi konsultti. Esisuunnitelmat ovat kaupungeissa edenneet samantasoisina. Investointikokonaisuus on tarkoitus toteuttaa myös yhteistyönä.
Turun päälinjausvaihtoehtoina ovat olleet ulottaa raitiotielinjat keskustasta satamaan, Varissuon lähiöön, Runosmäen lähiöön ja Hirvensalon saarelle. Uutena suuntana on pulpahtanut esiin Skanssin kauppakeskus Kaarinan rajan tuntumassa.
Virtasen mukaan taloudellisesti olisi edullisinta rakentaa ensimmäisenä yhteys Runosmäen ja Varissuon välille. Jos ratkaisua pohtii kaupunkirakenteen kehittämisen kannalta, Virtanen liputtaisi sataman ja Skanssin välisen yhteyden puolesta.
Suunniteltaviksi otettavista linjauksista on tarkoitus päättää ensi vuoden syyskuussa.
Ratkaisu rakentamisesta 2014
Suunnitelmien mukaan ratkaisu rakentamisesta tai siitä luopumisesta voidaan saada kesäkuussa 2014. Investointeihin voitaisiin ryhtyä aikaisintaan vuonna 2016.
Kesäkuussa tiedetään Virtasen mukaan myös hankkeen kustannusarvio.
Käyköön tässä prosessissa kuinka tahansa, Virtanen on vakuuttunut raitiotieverkon toteutuvan Turussa jollakin aikajänteellä.
Reitistöä on tarkoitus jatkaa lentoasemalle Ruskon suuntaan, Raisioon, kahteen linjaan haarautuvana Kaarinaan sekä jatkaa linjaa Hirvensalossa.