Ohjaaja Fritz Lang on kertonut saaneensa idean tieteisklassikkoon Metropolis (1926) lokakuussa 1925 matkustaja-alus Deutschlandin kannella. Alus lähestyi New Yorkia, jonka näkymät horisontissa tekivät häneen suuren vaikutuksen.
Palattuaan Saksaan Lang alkoi työstää käsikirjoitusta yhdessä Thea von Harboun kanssa. Johtavaksi teemaksi he valitsivat pääoman ja työn välisen taistelun 2000-luvulla.
Metropoliksessa luodaan yhä varsin sykähdyttävä rakennelma tulevaisuusvisioksi. Vastakkainasettelu vallanpitäjien ja alistettujen välillä on selkeä, mikä pitkälle pätee tämänkin päivän maailmaan.
Yhteiskunnallinen aspekti on kuitenkin vain (sinänsä keskeinen) osa saksalaisklassikon merkittävyyttä. Metropolis on aikansa suurelokuva, jossa on nähty myös ”aidosti saksalaista” suuruudenhulluutta. Kuvaavaa on, että tuotantobudjetti ylittyi suunnitellusta nelinkertaisesti, mistä oli seurauksena tuotantoyhtiö UFA:n joutuminen amerikkalaisten valvontaan.
Metropolis on paitsi merkkipaalu science fictionin perinteessä (sen vaikutus näkyy selkeästi muun muassa Blade Runnerissa, 1982), myös yksi huikeimpia näyttöjä 1920-luvun saksalaisesta ekspressionismista.
Metropolis. Yle Teema keskiviikkona klo 18.25.