KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Elokuvat

Kalevalan ja wuxian kaunis liitto

Antti-Jussi Annilan ohjaama rakkaustarina kulkee sekä nykyajan Suomessa että muinaisessa Kiinassa. Kuvassa Tommi Eronen ja Zhang Jingchu.

Antti-Jussi Annilan ohjaama rakkaustarina kulkee sekä nykyajan Suomessa että muinaisessa Kiinassa. Kuvassa Tommi Eronen ja Zhang Jingchu.

Videosukupolven kasvatit tekevät nyt ensimmäisiä pitkiä elokuviaan. Antti-Jussi Annilan Jadesoturi ei ole kopio itämaisista taisteluelokuvista, vaan ohjaajan näköinen versio hänelle rakkaasta lajityypistä. Haastattelu on ilmestynyt Kansan Uutisten Viikkolehdessä 13. lokakuuta 2006.

Kai Hirvasnoro
26.12.2012 14.53

Kerrankin voi yhtään liioittelematta sanoa, että tämä on jotain ihan muuta.

Sillä sitähän se on, kun suomalaiseen elokuvaan perinteisesti kuuluva miehinen murjotus kohtaa kiinalaisen taisteluelokuvan ja kolmantena pyöränä mukaan liitetään Suomen kansalliseepos Kalevala.

Tästä päivästä [13.10. 2006] eteenpäin nähdään, miten kotimainen kung fu -elokuva vetoaa suomalaiseen yleisöön.

ILMOITUS
ILMOITUS

Jos ei vetoa, se ei vielä ole kohtalokasta tuotantoyhtiölle. Jadesoturi ei ole pelkästään Suomen markkinoiden varassa, vaan se tekee suurimman tuloksensa dvd-myynnistä ja markkina-alueena on periaatteessa koko maailma. Elokuva on myyty jo noin 30 maahan.

Kiinassa Jadesoturi pääsi ensimmäisenä suomalaiselokuvana teatterilevitykseen.

Melodraaman häikäisevä paluu

Antti-Jussi Annilan ensimmäinen pitkä elokuva tapahtuu nyky-Suomessa ja myyttisessä Kiinassa.

Sammosta on kysymys. Jos se joutuu vääriin käsiin Pohjolan emännän, Loviattaren, viimeiselle pojalle, siitä avautuu portti helvettiin.

Mutta kysymys on myös suomalaisen elokuvan melodramaattisimmasta rakkaustarinasta sitten 1950-luvun studioelokuvien. Suohaudasta löytynyt rautalipas voi tuoda suolleen eristäytyneelle sepälle hänen rakkaansa takaisin.

Itämaisen taisteluelokuvan ja viiltävän melodraaman yhteys merkitsee sitä, että nyt ollaan wuxia-elokuvan kanssa tekemisissä. Wuxiassa ei lyödä eikä potkita eikä siinä ole hassuja äänitehosteita tai äärimmäistä ruumiin hallintaa. Wuxia kertoo Antti-Jussi Annilan määritelmän mukaan sotureista, miekoista ja noituudesta. Se on melodraaman ja toiminnan symbioosi.

Wuxia perustuu miekkaan, kung fu nyrkkiin, eron on ytimekkäästi määritellyt hongkongilaisen elokuvan historian kirjoittanut Stephen Teo.

Suomessa suuren yleisön parhaiten tuntema wuxia-elokuva lienee Ang Leen Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme.

Videoviihde ei ollutkaan turmioksi

Dvd:n edeltäjä vhs-video oli avainasemassa siinä, että tuusulalaisesta koulupojasta tuli kung fu elokuvien suurkuluttaja 1980-luvulla. Elokuvateattereissa itämaisia taisteluelokuvia oli turha odottaa näkevänsä, mutta ennen 1980-luvun lopun pähkähullua videolakia niitä oli kaseteilla runsaasti tarjolla. AJ Annila hurahti ensin ninja-elokuviin ja löysi sitä kautta aasialaisen elokuvan. Kung fu -sankari Jackie Chanin varhaistuotanto teki suuren vaikutuksen ja sitten löytyi wuxia, sellaiset elokuvat kuin Tsui Harkin Once Upon Time In China ja Johnny To´n Barefoot Kid.

Ching Siu-Tungin Aavesoturi nähtiin Suomessakin jopa elokuvateattereissa vähän myöhemmin.

AJ Annilaa kung fu -genressä viehättää sen monitasoisuus. Monet lajityypin elokuvat ovat totaalista höttöä ja käsittämätöntä roskaa. Silti surkeimmankin tekeleen sisältä voi löytyä mestarillisia hetkiä.

– Jos fanittaa, niin tämän elokuvagenren pystyy pilkkomaan elokuvan sisälläkin pienempiin hetkiin. Elokuvasta voi jäädä jokin asia elämään ja se tekee koko elokuvasta jotenkin merkittävän teoksen, vaikka sen tarina olisi uskomatonta sontaa. Silti se voi jäädä mieleen ihan muilta avuiltaan, Annila analysoi hillittyyn tyyliinsä. Videoviihde ei ainakaan häntä ole turmellut.

Taistelusta löytyy wuxian sydän

Ne taas, jotka eivät fanita kung fu -elokuvia, eivät aina voi millään ymmärtää ilmassa leijailevien soturien, realismin totaalisen puutteen ja usein myös taivaita hipovan ylinäyttelemisen viehätystä.

Antaa siis todellisen asiantuntijan selittää vielä tarkemmin:

– Wuxia-genressä taistelu on hyvin pinnallinen lähtökohta koko asiaan. Mutta kun niitä taisteluita katsoo vähän syvemmälle, niin sieltä löytää genren koko sydämen.

Ja se sydän on kaksijakoinen.

– Genre on parhaimmillaan sitä, että taistelukohtaukset itsessään ovat tarinankerronnan muoto puhtaimmillaan. Taistelut ja kaikki liikkeet siinä kertovat tarinaa. Tämä on sen sydämen hyvä puoli.

– Mutta paha puoli on se – ei se tosin aina ole paha – että parhaimmillaan ja pahimmillaan tässä genressä toimintakohtaus irtautuu ihan täydellisesti siitä elokuvasta. Katsot hetken aikaa ihan eri elokuvaa kuin varsinaista tarinaa. Hyvä puoli tässä on se, että toimintakohtaus itsessään on popkornia elokuvan sisällön välissä.

Sotureina taitavia, rakkaudessa tunareita

Wuxia on puhtaimmillaan melodraamaa; tarinoita sotureista ja rakkaudesta. Tästä päästään Kalevalaan, jota elokuvan tuottajat pitävät myöskin melodramaattisina tarinoina sotureista, miekoista ja noituudesta. Suomalaisille kansantaruille ominaista ovat miessankarit, jotka ovat taitavia sotureina, mutta toivottomia rakkaudessa. He tekevät kyllä urotekoja, mutta eivät saa haluamaansa naista itselleen, tarinaa pohjustavat elokuvan tuottajat Petri Jokiranta ja Tero Kaukomaa. Heistä Jokiranta on käsikirjoittanut Jadesoturin yhdessä AJ Annilan kanssa Iiro Küttnerin tarinan pohjalta.

Wuxia-taisteluille ominaista on täydellinen irtonaisuus realismin kahleista. Väkivallan sijasta ne ovat enemmänkin tanssia, jonka askelmerkit suunnittelee koreografi. Heistä maailman maineikkain on Yuen Woo Ping, joka suunnitteli mm. Hiipivän tiikerin ja Matrix-trilogian kuviot. Kun elokuvaa yleensä markkinoidaan tähtinäyttelijän tai ohjaajan nimillä, niin kung fu -elokuvassa korostetaan erikseen Yuen Woo Pingiä, jos on ollut varaa palkata hänet.

Jadesoturi on suomalais-hollantilais-kiinalais-saksalais-virolainen tuotanto. Suomalaiseksi kohtuullisen kallis, mutta maailmanmitassa pikkurahalla tehty elokuva. Koreografiat siihen suunnitteli Ruotsissa asuva kiinalainen Yu Yan Kai ja niitä liikkeitä elokuvan päänäyttelijöiden lihasmuistiin ajettiin kesä 2005. Naispääosaa esittävä nouseva kiinalaistähti Zhang Jingchu ehti osallistua taisteluharjoituksiin Helsingissä viikon ennen kuvausten alkua. Mutta hän ei ollutkaan alalla ummikko, vaan tehnyt jo Tsui Harkin elokuvan Seitsemän miekkaa, joka nähtiin Suomessakin.

Kun taisteluelokuvia näkee enemmän, kehnoimmat alkavat nopeasti kyllästyttää. Elleivät asialla ole todelliset mestarit, taistelut muistuttavat niissä liikaa toisiaan. Tämän tietää myös AJ Annila ja siksi hän halusikin omaan elokuvaansa selkeästi erilaisia taistelukohtauksia. Soturi Sintain (Tommi Eronen) ja hänen ihastuksensa (Zhang Jingchu´n) välinen mittelö on tosiasiassa tanssillinen soidinmeno. Vastakohtien välisissä taisteluissa taas on wuxia-genreksi poikkeuksellista rujoutta.

Opintolainalla demoelokuva

Jadesoturin syntyhistoria on sellainen, että jos Suomessa jaettaisiin läpi harmaan kiven -palkinto, niin tämän vuoden voittajasta ei olisi epäselvyyttä.

Vuonna 1977 syntynyt Antti-Jussi Annila purki kung fu -intoaan kuvaamalla aluksi perheen videokameralla kotitekoisia toimintapätkiä.

Vuonna 1998 hän aloitti Tampereen ammattikorkeakoulussa taiteen ja viestinnän osaston kuvauksen linjalla. Ensimmäinen minuutin mittainen harjoitustyö oli kung fua ja siitä hän eteni opiskelutoverinsa Marko Jatkolan kanssa lyhyisiin kung fu- ja wuxia-parodioihin, joilla he festivaaleilla alkoivat saada mainetta alan harrastajien piirissä.

Seuraava päämäärä kaksikolla oli noin tunnin mittainen Munavala-niminen elokuva, josta tulisi ensimmäinen suomalainen kung fu -elokuva. Ideana oli sekoittaa kalevalaista ja kiinalaista mytologiaa. Annila ja Jatkola tuottivat opintolainallaan ja yhteistyökumppaneiden avulla kymmenminuuttisen näytteen Munavalasta käyntikortiksi tuotantoyhtiöille.

Myöhemmin Antti-Jussi Annila oli työharjoittelussa Blind Spot Picturesin elokuvassa Cyclomania ja siinä sivussa hän kauppasi kung fu -ideaa elokuvan tuottajille. Käsikirjoitushahmotelma ei heitä säväyttänyt, mutta kymmenminuuttinen demo oli vaikuttava. Projektia alkoi kehitellä Iiro Küttner ja hänen kynästään Jadesoturi kehittyi pitkäksi elokuvaksi.

– Ainakin meille demosta huokui, että AJ:llä on tämä genre hallussa, kertoo elokuvan toinen tuottaja Tero Kaukomaa.

Suomenlinna muuttui kiinalaiseksi vuoristoksi

Seuraava etappi oli kansainvälisen rahoituksen hankkiminen. Kaukomaan mukaan kädessä oli vain hullu idea ja täysin tuntematon ja kokematon ohjaaja. Idean myynnissä käytettiin hyväksi mielenkiintoista ja poikkeuksellista konseptia, Munavala-demoa sekä Suomenlinnassa kuvattua jaksoa, jossa digitaaliset efektit muuttivat saaren kiinalaiseksi vuoristoseuduksi.

– Leffoja tehdään niin perhanasti ja jos lähdet myymään sitä standardikauraa, niin reaktio on, että hoh hoijaa. Mutta se helpottaa, että on jotain uutta, Kaukomaa kertoo.

Aluksi elokuva oli määrä kuvata Suomessa, Virossa ja Norjan Lapissa, joka toimisi muinaisena Kiinana. Puoli vuotta ennen kuvausten alkua yhteistyökumppaniksi löytyi kiinalainen Ming Productions ja yhtiölle avautui tilaisuus kuvata Kiinassa, mihin rakennettiin lavastukseksi muinaiskylä.

Lopputulos on ainutlaatuinen verrataanpa sitä sitten suomalaiseen tai itämaiseen elokuvaan. Taisteluelokuvaksi Jadesoturi on omaperäinen ja kaavoja kaihtava. Toisaalta se on myös hieman jähmeä ja siinä on aivan liikaa toiminnan pysäyttävää dialogia.

Kahtalainen vastaanotto

Ennen Suomen ensi-iltaa Jadesoturi nähtiin syyskuussa Toronton elokuvafestivaaleilla. Kansainvälisiä arvioita siitä on tehty vain muutama.

Elokuvien valtavirtaa edustava Hollywood Reporter ei juuri innostunut. Arvostelija piti sitä sekavana ja liian vakavana. Mutta valtavirrasta poikkeaviin elokuviin perustuva verkkolehti Twtch oli tasan toista mieltä. Se kehui tyyliä, kuvausta, käsikirjoitusta ja kulttuurien fuusiota hienona oivalluksena.

Ja siinä missä Hollywood Reporterin mukaan näyttelijöillä ei ole karismaa kantaa Jadesoturia yli heikkouksiensa, Twitch nimenomaan kehuu Tommi Erosta ja Markku Peltolaa läsnäolosta.

”Jadesoturi on suomalainen elokuva”

Antti-Jussi Annilan ja muiden uusimman sukupolven ohjaajien on jo arveltu vievän suomalaisen elokuvan uuteen aikakauteen. He eivät tee lähtökohtaisesti suomalaisia elokuvia, vaan sitä kansainvälistä lajityyppiä, minkä parissa ovat kasvaneet.

Annila itse katsoo sujahtavansa luontevasti siihen ketjuun, jonka aiempia lenkkejä ovat mm. Valentin Vaala, Edvin Laine, Matti Kassila, Risto Jarva ja Aki Kaurismäki. Kyllä hän tekee suomalaista elokuvaa.

– Minulle Jadesoturi on ollut lähtökohdiltaan aina suomalainen elokuva ja toivon, että myös lopullinen tulos on sitä. Me emme missään vaiheessa ole olleet tekemässä kiinalaista elokuvaa, koska kiinalaiset tekevät sen paljon paremmin.

Todistajana Annilalla on kiinalaisen tuottajan sana. Tämä näki Munavalan, joka on puhtaampaa wuxiaa kuin Jadesoturi.

Kiinalainen tuottaja tunnisti sen omaksi genrekseen, mutta totesi filmin olevan silti täysin erilainen.

– Silloin tajusin, etten voi asialle mitään. Vaikka yrittäisin tehdä wuxiaa, niin olen kuitenkin suomalainen elokuvantekijä ja huomaamatta se suomalaisuus tulee läpi. Ja se on helvetin hyvä asia. Genre ei määrittele sitä, minkä maalainen elokuva on, vaan sen määrittelevät tarinan tekijät.

Siksi elokuvan lajitovereitaan vähäisempi lennokkuus oli paitsi raha- myös kulttuurikysymys. Kun hyppyä ja ilmalentoa on liikaa, ne menettävät tenhonsa. Siksi Annila halusi pitää jalkoja vähän enemmän maassa ja sitoa toimintakohtaukset pääosin suomalaiseen tarinaan.

Rahakysymys tämä on sikäli, että Kiinassa loppukohtausta voidaan kuvata pari kuukautta, Jadesoturissa siihen käytettiin kuusi päivää.

Jadesoturi nähdään ensi kerran tv:ssä keskiviikkona, TV2 kello 22.10.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Hinduille pyhä Jamuna-joki vaahtoaa valkoisena saastumisen seurauksena.

Invisible Demons tuo ympäristökatastrofin iholle

Elokuvassa tunturit mielletään nukkuviksi jättiläisiksi.

Nukkuvat jättiläiset heräävät – Tunturin tarina on hyvä päätös luontofilmitrilogialle

KAVI esittää Helsingissä Kino Reginassa joulukuussa viisi Šukšinin elokuva. Niistä yksi on Me poikamiehet.

KAVIn Šukšin-elokuvien sarja käynnistyy joulukuussa – ”Teemana elokuvissa on usein maalaisuus, siperialaisuus ja nyrjähtänyt syrjäytyneisyys”

Ohjaaja Juho Kuosmanen sanoo, että hänen elokuvansa ja Rosa Liksomin kirja ovat itsenäisiä eri teoksia, mutta sielunkumppaneita keskenään. Kuvassa Kuosmanen pääosanesittäjä Seidi Haarlan kanssa kuvausjunassa.

Ohjaaja Juho Kuosmanen Hytti nro 6:sta: ”Molemmat teokset ovat muiston kaltaisia”

Uusimmat

Orgaanista jätettä kompostoidaan yhteisön johtamassa jätehuollossa Sesdanin kylässä Giayarissa.

Roskavuorovesi vie turistit Balin rannoilta: Kansalaisjärjestön varastot täyttyvät muovijätteestä

Zimbabwelainen pienviljelijä Migren Matanga hirssipellollaan.

Zimbabwessa pienet jyvät pelastavat maanviljelijän päivän

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
02

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

 
05

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Tatiana Elf aukoo uusia uria suomitrilleriin pätevässä esikoisessaan Huijari

29.06.2025

Noora Kotilaisen kolumni: Tappaminen sodassa on juridisesti oikeutettua, mutta lopulta yksilö on yksin tekojensa kanssa

29.06.2025

Samuli Laihon trilleri Pelon piiri on juuri niin jännittävä kuin sen nimi lupaa

28.06.2025

Rukoilen: Älä äänestä demareita

28.06.2025

Käännekohtien kevät – Mitä jäi mieleen politiikan alkuvuodesta 2025?

28.06.2025

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

27.06.2025

Neljä nostoa sotilasliiton huippukokouksesta – Nato suostui Trumpin saneluun

27.06.2025

Toisenlaista väenmusiikkia – iskelmällisyyden, ryyppylaulujen ja popin nollari

27.06.2025

Velkaongelmaa ylläpidetään ja ratkotaan käppyröillä, jotka eivät kestä kriittistä tarkastelua

27.06.2025

33-vuotias vasemmistolainen on vahvoilla New Yorkin seuraavaksi pormestariksi – Näin KU:n toimitus analysoi tilannetta

26.06.2025

Vasemmistoliitto kiittää Helsingin kunnianhimoista ilmastotavoitetta: Päästöt 85 prosenttia alas viidessä vuodessa

26.06.2025

Orpon hallitus leikkaa erityisesti nuorilta: Varsinkin opiskelijat ovat köyhtyneet

25.06.2025

Pääkirjoitus: Kyse on kokonaisturvallisuudesta – Kuolleella planeetalla ei tehdä mitään ohjuksilla, miljardiomaisuudella ja velattomalla julkisella taloudella

25.06.2025

Vaalirahalakia voi rikkoa ilman rangaistusta eikä rahoja tarvitse palauttaa

24.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään