– Eväät ovat heikot. Maailmalla ei ole risteilijäkauppoja saatavilla, toteaa STX Finlandin Turun telakan pääluottamusmies Jari Aalto.
Ja jos työllisyys halutaan pitemmällä aikavälillä turvata, risteilijätilauksen pitäisi tulla nyt eikä huomenna. Joitakin ”raudan kippuroita” voidaan pääluottamusmiehen mukaan ottaa työn alle nopeasti, mutta ne eivät perusasiaa muuta. Risteilijän työllistävä vaikutus alkaa näkyä noin vuoden viiveellä tilauksen saamisesta.
Loistoristeilijän tilauksen lipuminen STX:n Ranskan Saint Nazairen telakalle oli Aallon mukaan odotettavissa. STX Finland pyysi valtiolta 50 miljoonan euron lainaa, mutta elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren (kok.) johdolla laina tyrmättiin.
– Järkyttävä päätös. En tiedä, mihin se perustuu, Aalto sanoo.
Aalto ei tiedä kertoa, onko Ranska antanut lainaa loistoristeilijän rakentamiseen. Mutta siitä hän on vakuuttunut, että rahoitukseen Ranskan valtio on joka tapauksessa osallistunut.
Aalto ei mene niin pitkälle kuin Masa-Yardsin telakoiden entinen toimitusjohtaja Martin Saarikangas, jonka mukaan Vapaavuori voi jäädä historiaan suomalaisen telakkateollisuuden tappajana.
– En haluaisi luovuttaa, Aalto sanoo. Hänen mukaansa esimerkiksi öljy- ja kaasukentille menevällä offshore-tuotannolla voitaisiin telakkateollisuutta pitää hengissä.