Elämän kriisit ja mielenterveysasiat olivat yleisimpiä syitä Keski-Suomessa toimivan Kriisikeskus Mobilen yhteydenottojen taustalla.
Viidentoista keskisuomalaiskunnan alueella toimivassa Mobilessa kirjattiin viime vuonna yli 12 000 yhteydenottoa. Määrä on hieman suurempia kuin edellisvuonna.
Asiakastilanteiden taustalla ensisijaisina syinä oli 2 461 tapauksessa elämän kriisit, kuten kriisiytynyt perhetilanne, erotilanne, sairaus, yksinäisyys tai talousongelmat.
Mielenterveyteen liittyvät syyt, kuten ahdistuneisuus, masentuneisuus, diagnosoitu sairaus olivat taustalla 2 282 tapauksessa.
Mobilen apua keskisuomalaiset tarvitsivat myös traumaattisissa kriiseissä muun muassa läheisen kuoleman, läheisen itsemurhan tai onnettomuuden vuoksi. Lisäksi yhteydenottojen syinä oli väkivalta, lastensuojelu, rikos sekä päihteet.
Kriisikeskus Mobile on Jyväskylän seudun mielenterveysseura ry:n ylläpitämä kriisikeskus, joka on avoinna ympäri vuorokauden. Kriisikeskuksessa tehdään kriisi-, perheväki-valta- ja rikosuhripäivystystyötä.
Mobilen toiminta-alueeseen kuuluvat: Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Keuruu, Konnevesi, Kuhmoinen, Laukaa, Luhanka, Multia, Muurame, Petäjävesi, Toivakka, Uurainen ja Äänekoski, joiden alueella asuu yli 240 000 ihmistä. Kriisikeskuksessa työskentelee 14 kriisityöntekijää.