Oluen kulutuskin on talouden indikaattori, mutta sen käyttäytyminen vaikuttaa muuttuneen. Vaikean laman aikana 1990-luvulla oluen kulutus kasvoi alkoholin kokonaiskulutuksen vähentyessä. Nyt oluen kulutus on laskenut. Samoin tapahtui finanssikriisin aikaan 2007–2009.
Lama-ajan jälkeen 1990-luvun lopulla oluen kulutus laski.
– Tällä hetkellä vaihtelut oluen kulutuksen ja bruttokansantuotteen välillä ovat sen sijaan samansuuntaisia, ja huonot ajat näkyvät myös oluen myynnissä, joka on ollut laskussa, Danske Bankin ekonomisti Lauri Uotila sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tiedotteessa.
Oluen kulutus on alkanut seurata bruttokansantuotteen kehitystä.
Tiedotteessa päätellään, että ”taantuma on siis saanut oluen kulutuksen laskemaan tai sitten emme eläkään niin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa kuin kuvittelemme”.
Uotila ennustaa oluen kulutuksen säilyvän tänä vuonna ennallaan, sillä talouden näkymät eivät ole kovin suotuisat. Eurokriisi jatkuu.