Kiinan ensimmäinen päästökauppaprojekti käsittää 638 yhtiötä eteläkiinalaisessa Shenzhenin suurkaupungissa. Ne tuottavat tällä hetkellä yhteensä 38 prosenttia kaupungin hiilidioksidipäästöistä, kertoivat paikallisviranomaiset keskiviikkona.
Shenzhenin päästökauppakokeiluun on tarkoitus ottaa teollisuuslaitosten lisäksi mukaan myös liikenne sekä rakennustoiminta.
Kymmenen miljoonan asukkaan Shenzhen on yksi seitsemästä alueesta, joilla Kiinan vaikutusvaltainen Kansallinen kehitys- ja uudistuskomissio (NDRC) aikoo ryhtyä kokeilemaan päästökauppaa tämän vuoden loppuun mennessä.
Shenzhenista tulee ensimmäinen Kiinan seitsemästä päästökaupan kokeilualueesta.
Kiina nousi pari vuotta sitten Yhdysvaltain ohi maailman suurimmaksi hiilidioksidipäästöjen aiheuttajaksi. Kiinan kaupunkien ilmanlaatu ja muut ympäristöongelmat ovat myös yhä enemmän nousseet suuren yleisön huomion ja protestien kohteeksi.
Onko ajattelutapa muuttumassa?
Keskiviikkona kerrotut tiedot ovat ensimmäisiä yksityiskohtia päästökauppasuunnitelmasta, josta on yleisluontoisesti puhuttu jo aiemmin.
Monet asiantuntijat pitävät pilottiprojekteja aidosti merkittävinä, koska he katsovat Kiinan johdon olevan muuttamassa ajattelutapaansa.
Aikaisemmin Kiina on puhunut vain päästöjen suhteellisen määrän vähentämisestä energiatehokkuutta parantamalla. Toisin sanoen kokonaispäästöjen määrä kasvaisi, mutta ei yhtä nopeasti kuin talouskasvu. Nyt Kiina näyttäisi olevan tunnustamassa, että on puututtava myös päästöjen absoluuttiseen määrään.
Toistaiseksi Kiina on kuitenkin jatkuvasti lisännyt kivihiilen ja muiden fossiilisten polttoaineiden käyttöä.
Kiinalaisissa lehdissä esiintyneiden tietojen mukaan NDRC suunnittelee, että viisivuotiskaudella 2016–2020 toteutettaisiin koko maata koskeva päästöjenrajoitusjärjestelmä.
Viime aikaisissa laskelmissaan NDRC on arvioinut, että Kiinan talouskasvun myötä lisääntyvien hiilidioksidipäästöjen huippu tulisi vuonna 2025, minkä jälkeen ne alkaisivat laskea. Aiemmin se ennusti huipun tulevan vasta vuonna 2030.