Ruotsin löysäily lisää riskejä muuallakin
EU-jäsenmaan kuljettajat voivat ajaa toisen jäsenmaan sisäisiä kuljetuksia tietyin rajoituksin. Tätä ns. kabotaasia EU:n komissio yrittää lisätä tuon tuosta.
– Yhtä varmasti kuin Euroopan parlamentti vaihtuu, komissiolta tulee uusi esitys kabotaasin väljentämisestä, Lövkvist sanoo.
Hänen kotimaassaan Ruotsissa jo joka kolmas tai neljäs kuorma-auto on ulkomaalainen. Kaluston kunto on yleensä huonompi kuin kotimaisen kaluston ja ylikuormat ovat tavallisia.
– Kuormat saatetaan lisäksi sitoa miten sattuu. Sakkoja kyllä annetaan rikkomuksista, mutta niitä ei koskaan makseta. Laput revitään ja sakot jäävät perimättä, kun auto lähtee maasta.
Lövkvistin mukaan pitäisi laatia yhteinen järjestelmä, jolla toisessa maassa saadut sakot perittäisiin.
– Raskaan liikenteen turvallisuuden heikkeneminen koskee kaikkia Pohjoismaita, Islantia lukuun ottamatta. Ruotsissa ongelma on pisimmällä.
Palkat kuntoon, kabotaasi vähemmäksi
Lövkvistin mukaan Pohjoismaiden tulisi luoda järjestelmä, jolla taattaisiin muista EU-maista tuleville kuljettajille edes minimipalkkataso.
Nyt kuljettajille maksetaan usein kilometrien mukaan. Kun kilometriltä saa 10-15 senttiä, niin tuntipalkat jäävät 5 euroon. Raskailla rekoilla keskivauhti on 60 kilometriä tunnissa, kun ajot valta- ja muilla teillä lasketaan yhteen.
– Jos polkupalkat saataisiin yhteisellä päätöksellä edes minimitasolle, kabotaasi vähenisi ja liikenneturvallisuus paranisi, Lövkvist sanoo.
Talvirengaspakosta pieni apu
Edes Euroopan komission viimeisin esitys kabotaasin lisäämiseksi ei saanut Ruotsin hallitusta heräämään, Lövkvist kummeksuu.
– Kaiketi hallitus haluaa lisätä työvoiman liikkuvuutta ja kilpailua, hän tuumii.
Komission esityksen mukaan kuljettaja voi ajaa toisessa jäsenmaassa 15 päivän ajan.
– Sen sijaan rekka voi jäädä maahan, ja yrityksen on helppo lähettää siihen toinen kuljettaja.
Suomessa kabotaasin löysentämiseen suhtauduttiin kielteisesti, samoin Euroopan parlamentissa.
Nykyisin kabotaasissa myös auton pitää poistua toisesta jäsenmaasta seitsemän vuorokauden jälkeen.
– Ainoa parannus turvallisuuteen on, että Ruotsi ryhtyy vaatimaan talvirenkaita talviaikaan myös ulkomaisilta rekoilta, Lövkvist sanoo.
Talvirenkaat pitää olla vetoakselin pyörissä. Yhteensä talvi- tai nastarenkaita pitää olla ajokissa kolme kappaletta, joista yksi varalla.