Aikamatkalla riittää, kun antaa aikaa matkalle. Kiireeseen tärväytyy tavattoman paljon enemmän aikaa ja energiaa kuin kiireettömyyteen, koska kiirehtiminen osoittaa, ettei henkilö ole osannut arvioida tehtävän suorittamiseen tarvittavaa aikaa. Venäläisen sanonnan mukaan kiire on paikallaan vain kärpästen pyydystämisessä.
Kun esimerkiksi Tampereelta seilaa Hopealinjalla Hämeenlinnaan, ehtii Hämeen hopeisten vesien välkkeessä kahdeksan tunnin ja 120 kilometrin matkan aikana tutustua monenlaiseen historialliseen tapahtumaan.
Paavi Gregorius IX valitti 9. joulukuuta 1237 päivätyssä kirjeessä hämäläisten eli tavastien uppiniskaisuutta. Nämä kun olivat palanneet lähellä asuvien ristin vihollisten tukemana vanhan eksytyksen uskottomuuteen.
Kasteenotto säästi hengen ja omaisuuden
Nyt 776 vuotta myöhemmin Vapaa-ajattelijat muistuttivat (31.7.) Euroopan neuvoston yleiskokouksen periaatteesta, että valtion ja kirkon erottaminen on yleisesti hyväksytty periaate demokraattisissa maissa.
Nykyisin evankelis-luterilaisella ja ortodoksisella kirkolla on Suomessa julkisoikeudellinen erityisasema, vaikka maahan on tullut runsaasti erilaisia uusia uskontoja.
Paavi Gregorius katsoi tavastien hävittäneen Jumalan kirkon uuden istutuksen Hämeestä liittoutumalla muutamien barbaarien sekä perkeleen kanssa.
Lääkkeeksi tavastien uppiniskaisuuteen paavi kehotti ruotsalaisia lähtemään ristiretkelle. Kyseinen hanke toteutettiin vuonna 1249, kun ruotsalaiset joukot tekivät kuningas Erikin käskystä jaarli Birgerin johdolla ristiretken Hämeeseen.
Hämäläiset lyötiin täydellisesti. Ne jotka suostuivat ottamaan kasteen, saivat pitää henkensä ja tavaransa. Kristinvallan voitonmerkiksi ryhdyttiin rakentamaan Tavasteborgin linnaa.
Linnan rakennushistoriasta väitöskirjansa tehneen Knut Draken mukaan Hämeen linnan vanhin rakennusvaihe on kuitenkin hieman Birger-jaarlia myöhäisempi.
Sotkanvirran kapeikko
Hopealinja seilaa Tampereelta Hämeenlinnaan reittiä Nokia-Lempäälä-Toijala-Visavuori-Sääsksmäki-Lepaa-Hattula ja Aulanko.
Juha Ahro toimii toista kesää Hopealinjan Tampere-Hämeenlinna –reitin laivan päällikkönä. Hänen mukaansa heti Nokian jälkeinen Sotkanvirta on reitin yksi kapeimmista kohdista. Syvyys on vain pari-kolme metriä.
Laivan molemmin puolin näkyvät jykevät rantakiveykset. Ne asetettiin Sotkanvirran reunamille 1900-luvun alkuvuosina tsaarinaikaisten venäläisten sotavankien toimesta.
Sotkanvirran vasemmalla puolella on Luodon saari, joka on 68 hehtaarin kokoinen luonnonsuojelualue. Toisella puolella Sotkanvirtaa on Viinikanniemen leirintäalue.
Ahron mukaan Sotkanvirta on laivan päällikölle haastava, ja tarkkaa keskittymistä vaativa paikka, koska siinä kovia virtauksia.
– Tänä kesänä on ollut useita hyvin tuulisia päiviä. Varsinkin 20 kilometrin levyisellä Vanajanselällä ne ovat tuntuneet rajuilta.
Ahro kertoo, että Pyhäjärven syvin kohta löytyy Pyynikin saarten kohdalta, jossa syvyyttä on peräti 46 metriä. Viialassa puolestaan matalin kohta on vain 2,5 metriä ja esimerkiksi 200-matkustajapaikkaisen m/s Silver Starin syväys on 1,6 metriä, joten reitillä on syytä pysytellä.
Merimies on eri mies
Hopealinjan reitin laivan ohjaimiin pääsee, kun on suorittanut kotimaan liikenteen laivurikurssin. Ahro on käynyt ammattikorkeakoulun Rauman merenkulkuopistossa.
Myös Kotkasta löytyy merenkulkuopisto. Turussa ja Maarianhaminassa on ruotsinkielinen merenkulkuopisto.
Pohjanmerta kauempana Ahro ei ole vielä ehtinyt purjehtimaan. Hän haluaa jatkaa merenkulkualalla, koska merimies on eri mies, mutta valittelee, että tällä hetkellä työtilanne on aika heikko.
– Ehkä tämä globaali yleislama on yhtenä syynä. Kun aloitin opinnot Raumalla, meidän kurssilla aloitti 35 opiskelijaa, mutta hävikki oli kova, ja meistä vain kaksitoista valmistui. Osa jätti opiskelut kesken, koska jäivät töihin, kun työtilanne oli silloin hyvä.
Hopealinja reitillä seilataan elokuun 10. päivään saakka.