EU:n parlamentti äänesti keskiviikkona paljon kiistaa aiheuttaneesta kysymyksestä biopolttoaineiden haittavaikutusten estämiseksi.
Päätöksen mukaan perinteisten biopolttoaineiden tuotannolle on asetettava katto, joksi sovittiin kuusi prosenttia liikenteen energiankulutuksesta.
Perinteisillä biopolttoaineilla tarkoitetaan viljelykasvipohjaisia biopolttoaineita, tunnetuimpana palmuöljy. Ne kilpailevat ruoantuotannon kanssa ja samalla vaikuttavat esimerkiksi sademetsien tuhoamiseen.
Uuden sukupolven biopolttoaineille tulisi 2,5 prosentin tavoite.
Käytännössä katto on niin korkealla, että perinteisten biopolttoaineiden käyttö saa vielä lisääntyä.
Samalla päätöksessä kuitenkin kannustetaan tuottamaan uuden sukupolven biopolttoaineita, jotka hyödyntävät esimerkiksi jätettä ja leviä. Niiden tulisi kattaa vähintään 2,5 prosentin osuus.
Vuosien lykkäys?
Ristiriitaisesti parlamentti ei kuitenkaan tiukan äänestyksen jälkeen antanut komissiolle neuvottelumandaattia. Tämä tarkoittaa sitä, että asia menee seuraavaksi jäsenmaiden käsittelyyn.
Jos jäsenmaiden kanta on erilainen kuin parlamentin kanta, palaa asia europarlamenttiin. Tämä voi lykätä lopullista päätöstä jopa vuosilla.
Epäsuora maankäyttö
Positiivisena puolena biopolttoaineiden ongelmista huolestuneet pitävät sitä, että tulevaisuudessa otetaan huomioon myös epäsuorat maankäytön muutoksesta aiheutuvat vaikutukset.
Epäsuorilla vaikutuksilla tarkoitetaan sitä, että biopolttoaineisiin käytettyä peltoalaa korvataan uuden viljelymaan raivaamisella.
Epäsuorat vaikutukset kumoavat biopolttoaineiden käytön ilmastohyötyjä ja saattavat tehdä nettovaikutuksen jopa negatiiviseksi.
Epäsuorat vaikutukset otetaan kuitenkin huomioon vain polttoaineiden laatudirektiivissä, ei uusiutuvan energian direktiivissä. Lisäksi nekin otetaan huomioon vasta vuodesta 2020 lähtien.
Suomen keskustan europarlamentaarikot riemuitsivat siitä, että mietinnöstä poistettiin enimmät puuperäisten biopolttoaineiden käyttöön kaavaillut tiukennukset.
Uusien päätösten on tarkoitus täydentää aiemmin päätettyä yleistavoitetta, jonka mukaan biopolttoaineiden on katettava 10 prosenttia liikenteessä käytetystä energiasta vuoteen 2020 mennessä.