KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

AKT:n linja-autosopimus vahvistuu

Helsingin Bussiliikenne Oy:n 1 150 kuljettajaa siirtyvät ensi huhtikuusta AKT:n linja-autoliikenteen sopimuksen piiriin.

Helsingin Bussiliikenne Oy:n 1 150 kuljettajaa siirtyvät ensi huhtikuusta AKT:n linja-autoliikenteen sopimuksen piiriin. Kuva: Jarmo LIntunen

Kilpailutus vaikuttaa, mitä työehtosopimusta noudatetaan.

UP/Birgitta Suorsa
30.9.2013 17.36

Kuntien liikelaitoksia ja osakeyhtiöitä koskevat rajoitukset astuvat voimaan ensi vuoden alussa. Muutos on vauhdittanut siirtymistä julkisen alan työehtosopimuksista yksityisalan työehtosopimuksiin.

Helsingin Bussiliikenne Oy:n 1 150 kuljettajaa siirtyvät ensi huhtikuusta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n linja-autoliikenteen sopimuksen piiriin.

AKT:n tietojen mukaan nykyisellään Helsingin Bussiliikenteen kuljettajista 400 kuuluu AKT:oon.

ILMOITUS
ILMOITUS

Helsingin Bussiliikenne on yrittänyt siirtyä AKT:n sopimukseen useita kertoja. Se on kuitenkin joutunut peräytymään henkilöstön painostuksen takia.

Tällä kertaa napanuora kaupunkiin katkeaa EU:n kilpailudirektiivin takia, eikä Helsingin kaupunki voi enää tukea yhtiötä entiseen tapaan. Kilpailu kovenee.

– Tärkeämpi syy sopimuksen vaihtoon on, että kaikki kilpailijamme noudattavat AKT:n sopimusta. Julkisen alan sopimus on paljon kalliimpi, Helsingin Bussiliikenteen henkilöstöjohtaja Jussi Mertanen sanoo.

”Samalle viivalle kilpakumppanien kanssa”

Mertanen huomauttaa, että kunta-alan yleisen virka- ja työehtosopimuksen mukaan lomaviikot lasketaan maanantaista perjantaihin. Yksityisellä puolella lomaviikko kestää maanantaista lauantaihin, minkä takia loma jää lyhyemmäksi.

Toinen seikka on sairausajan palkka.

– Julkisella puolella sairausajalta saa täyttä palkkaa 60 päivältä ja vielä 120 päivältä kaksi kolmasosaa palkasta. Yksityisellä puolella sairastamisesta tulee pienemmät kulut, Mertanen perustelee.

Pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteessä on monta toimijaa, joista suurin on Nobina Finland. Sen jälkeen tulevat miltei yhtä suurilla osuuksilla Veolia Transport Finland, Helsingin Bussiliikenne ja Pohjolan Kaupunkiliikenne.

Pekkaset antavat joustoa

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n liittosihteeri Arto Sorvali sanoo, ettei AKT ryhdy kalastamaan jäseniä työehtoshoppailuilla. Työnantaja päättää, mitä alan sopimusta noudattaa, ja työntekijät päättävät liitostaan.

Sorvali huomauttaa, että työnantajapuolen parjaamat eivät häirinneet työehtosopimuksen siirrossa. Julkisella puolella ei ole pekkasia.

– Kenties julkisen puolen 37,5 viikkotuntimallissa on jäyhempi loma-aikamalli. Vapaat ovat yhtä pitkät, mutta AKT:n sopimuksessa väljemmin järjestettävissä, Sorvari arvelee.

Pekkaset ovat linja-autonkuljettajien sopimuksessa noin 18-19 päivää. Luvussa ovat mukana arkipyhät. Työnantaja voi päättää, milloin ne annetaan työntekijöille.

Paraikaa meneillään olevissa työllisyys- ja kasvusopimuksen linja-autoliikenteen sovellusneuvotteluissa AKT yrittää lyhentää kuljettajien työhön sidonnaisuusaikaa. Nyt se voi pahimmillaan olla 12 tuntia.

– Siinä ei jää aikaa perheelle. Näissäkin ammateissa pitää voida sovittaa työ- ja perhe-elämää, Sorvali sanoo.

Kilpailutusdirektiivi saattaa muuttaa noudatettavia työehtosopimuksia myös muilla sopimusaloilla.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään