Yt-neuvottelut päättyivät rajuihin irtisanomisiin
Ammattiliitto Pron puheenjohtajan Antti Rinteen mukaan tiistai on surun päivä suomalaiselle telakkateollisuudelle. Yt-neuvottelut päättyivät 620 ihmisen irtisanomiseen Raumalla ja 50:n Turussa. Rauman telakan toiminta nykymuodossaan loppuu.
– 670 huippuammattilaista menettää työpaikkansa. Tähän on tultu korealaisella pääomaköyhällä omistajuudella ja onnettomalla johtamisella. Suomen valtiovalta ei myöskään selviä puhtain paperein, Pron Rinne toteaa.
Rinne syyttää STX Finlandin nykyistä omistajaa, Korean valtion investointipankkia, siitä, ettei se ole keskittynyt omistamiseen, vaan sotkeentunut Suomessa operatiiviseen johtamiseen istuttamalla yrityksen johdossa korealaisia. Ranskan telakalla ranskalaiset ovat saaneet johtaa operatiivista toimintaa.
– Telakan asioista on päättänyt johto, joka ei tunne suomalaista lainsäädäntöä. Operatiiviset päätökset ovat olleet tahmeita, koska niitä on kierrätetty Korean kautta. Suomalaiset huippuammattilaiset ansaitsevat jatkossa myös suomalaiset huippujohtajat, jotka tuntevat laivanrakennuksen ja yrityslainsäädännön, Rinne vaatii.
”Hallitus syvensi syöksykierrettä”
Laivanrakennus edellyttää rakentamisvaiheessa omistajalta pääomitusta, kunnes laivat luovutetaan tilaajille ja kauppahinta siirtyy telakalle. Rinteen mukaan korealainen omistaja on jättänyt tämän tekemättä omien taloudellisten ongelmiensa vuoksi. Tästä syystä rakentamisvaiheen rahoitusta on jouduttu hakemaan Suomen valtion erityisluottolaitokselta Finnveralta. Luotonannosta päättää valtiovalta.
– Suomen hallitus sulki luotonantonsa kriittisessä vaiheessa vuosi sitten miljardiluokan Oasis-kaupan yhteydessä. Päätös syvensi syöksykierrettä, jonka tuloksena nyt Rauman telakka suljetaan ja laivanrakentajat irtisanotaan. Hallitus toimi täysin omaa työllisyystavoitettaan vastaan, Rinne tylyttää.
”Tukea työllistymiselle”
Rinne vaatii, että kaikki työvoimaviranomaiset alueella ja valtakunnan tasolla tukevat raumalaisia huippuosaajia työllistymään joko Rauman alueella tai siirtymään työhön muille paikkakunnille. Hän uskoo osan raumalaisista saavan työtä Turun alueelta ja vaatii heille reilusti tukea esimerkiksi muuttokustannuksissa.
Laivanrakennus elpymässä
Rinne viittaa asiantuntijoiden mukaan laivanrakennuksen olevan elpymässä. Erityisesti amerikkalaiset varustamot suunnittelevat uusia risteilijöitä, jotka aloittaisivat liikenteessä, kun risteilyturismi kasvattaa taas suosiotaan muutaman vuoden kuluessa.
– STX Finland on nyt toteuttanut yrityssaneerauksen, jolla se on taas toimintakykyinen ja kustannustehokas. Suomen hallituksen pitää rahoituksellaan turvata telakalle nykyisten projektien saattaminen loppuun ja osallistuminen uusien laivatilausten eteenpäin viemiseen, Rinne painottaa.
Lisäksi Rinne vaatii kaikkia työnantajia muuttamaan asenteet myönteisiksi palkata kokeneita ammattilaisia. Laivanrakentajilla on huippuosaamista useille aloille, vaikkeivät tulekaan suoraan koulun penkiltä.