STX Finland irtisanoo yhteensä noin 670 työntekijää Rauman ja Turun telakoilta. Rauman telakan lopetus merkitsee 620 ja Turun 50 hengen vähennystä.
Raumalta Turkuun siirtyy yhteensä noin 80 henkilöä. STX Finlandin kokonaishenkilöstömäärä on työsuhteiden vähentämisen jälkeen 1 655 henkilöä. Turun telakan kokonaisvahvuus on 1 365 henkilöä, joista työntekijöitä on 870 ja toimihenkilöitä 495.
Henkilöstöryhmien ja johdon välillä käydyt Rauman ja Turun telakoita koskevat yhteistoimintaneuvottelut päättyivät viikko sitten. Yhtiön aiemman ilmoituksen mukaisesti Rauman telakka nykymuodossaan lopetetaan, ja toimintaa keskitetään Turun telakalle.
Rauman kaupunginjohtaja Kari Koski on ilmoittanut kaupungin olevan kiinnostunut telakan maa-alueen ja laitteiden ostamisesta.
STX Finland käynnisti syyskuussa 2013 mittavan rakennemuutoksen, jolla pyritään turvaamaan yhtiön ja sitä kautta koko meriteollisuuden toimintaedellytykset Suomessa ja päätetään alaa vuosia rasittanut epävarmuus.
– Yhtiö tarjoaa yhdessä valtion ja alueellisten työvoimaviranomaisten kanssa rakennemuutoksen seurauksena työttömäksi jääville konkreettisia tuki- ja työllistymistoimenpiteitä, sanoo STX Finlandin varatoimitusjohtaja Jari Anttila.
Telakkayhtiö on selvittänyt työllistymismahdollisuuksia yhtiön muihin yksiköihin Suomessa ja keskustellut paikallisten yhteistyökumppaniyritysten kanssa verkostoyritysten henkilöstötarpeista. Rauman kaupungille on perustettu työvoimaviranomaisten sivutoimipiste, jossa annetaan tietoa työttömyysetuuksien hakemisesta ja tuetaan uudelleentyöllistymistä eri keinoin.
Henkilöstölle tarjotaan tietoa muun muassa työnhausta, uudelleenkouluttautumisesta, yrittäjyydestä, eläkejärjestelymahdollisuuksista sekä sosiaalipalveluista ja -eduista. Työnantajan ja henkilöstöryhmien edustajat jatkavat yhteistyötä henkilöstön tukitoimenpiteiden lisäämiseksi.
Telakat vajaakäytössä
Sekä Turun että Rauman telakat ovat olleet vajaakäytöllä ja yhtiön taloudellinen tulos on ollut negatiivinen. Nyt tehdyillä päätöksillä pyritään sopeuttamaan yhtiön kapasiteetti vastaamaan oletettavissa olevaa kysyntää. Turun telakalla voidaan rakentaa kaikkia alustyyppejä, mukaan lukien arktista erityisosaamista edellyttäviä aluksia kuten jäänmurtajia. Rakennemuutos ei kavenna yhtiön tarjontaa eikä supista toiminnan volyymiä.
– STX Finland on sitoutunut viemään suomalaisen telakkateollisuuden tulevaisuuden turvaamiseksi välttämättömän rakennemuutoksen tuloksellisesti loppuun, Anttila lupaa.
Euroopan telakat myynnissä
STX:ää hallinnoiva Korean Development Bank aikoo käynnistää neuvottelut koko Euroopan telakkakantansa myynnistä. Eteläkorealainen emo-STX on vakavissa taloudellisissa vaikeuksissa.
Helsingin telakka on siirtymässä kokonaan Venäjän valtion omistamalle United Shipbuilding Corporationille. Venäläisyhtiö omistaa telakasta jo puolet.
Turun telakan mahdollisesta ostajaehdokkaasta ei ole liikkunut tietoa julkisuudessa. Lehtitiedon mukaan Ranskan valtio on valmis ostamaan lisää Chantiers de l´Antiquen telakasta, josta valtio omistaa jo kolmasosan. Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) on kertonut Turun Sanomille, että konkreettisilla ostoehdotuksilla Suomen valtiota ei ole lähestytty.
Pankki haluaa myydä telakat, jotta STX pystyisi maksamaan edes osan saamistaan lainoista takaisin. Velkoja pitäisi maksaa tämän vuoden puolella 290 miljoonaa euroa ja vuoteen 2015 mennessä yhteensä 1,9 miljardia.
STX Finland Oy:llä on lähes 300 vuotta pitkä laivanrakennushistoria. Yhtiö rakentaa parhaillaan Rauman telakalla Suomen Rajavartiolaitokselle ulkovartiolaivaa sekä tekee konversiota M/S Bergensfjordin risteilylauttaan.
Turun telakalla työn alla on kaksi risteilijää saksalaiselle TUI Cruises -varustamolle. Sarjan ensimmäinen alus valmistuu ensi keväänä ja toinen tästä vuoden kuluttua. Muita aluksia telakan tilauskirjassa ei ole. Telakan myyntiä vaikeuttavat huono tilauskanta ja rahoitusvaikeudet.
Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu matkustajalaivojen lisäksi kauppa-, erikois- ja offshore-alukset sekä jäätä murtavat erikoisalukset.
Valtio tarvittaisiin osakkaaksi
Turun telakan pääluottamusmies Jari Aalto perää valtiota STX Finlandin osakkaaksi Ranskan mallin mukaan. Se näyttää olevan ainoa mahdollisuus pelastaa telakka. Mahdollisesti Ranska kasvattaa osuuttaan telakoissaan. Ulkopuoliseen ostajaan Aalto ei jaksa uskoa. koska telakkateollisuus elää muutoinkin vajaakapasiteetilla.
Valtion mukaan tuleminen telakkayhtiön omistajaksi on pääluottamismiehen mukaan kyseenalaista. Valtiovalta on näyttänyt karvansa Suomen telakkateollisuudelle. Turun telakalla Royal Caribbean International -varustamolle rakennetut kaksi loistoristeilijää eivät saaneet jatkajaa Turusta, vaan kolmannen laivan tilaus lipui STX:n Ranskan telakalle.
Turun telakan työntekijäpuolen mielestä tilauksen menetyksen syynä oli valtiovallan vetäytyminen rahoitusjärjestelyistä.
Aalto ei jaksa uskoa, että venäläisomistus olisi pelastukseksi telakalle. Tämä tarkoittaisi risteilijärakentamisen loppumista arktisen työn kustannuksella. Loistoristeilijän rakentamistöistä jopa yli 80 prosenttia on varustelua. Arktisten alusten tekeminen on pääosin terästyötä.
Telakan myynnille alkaa pää olla vetäjän käsissä. Sitä mukaa kuin TUI:lle menevät alukset valmistuvat, telakan arvo laskee. Telakan hinnan määrää suurelta osin tilauskanta.