Postitoiminnan kannattavuus kääntyi laskuun 2000-luvun alkupuolella. Tämä johtuu siitä, ettei tuottajahinnan nousu ole enää viime vuosina ollut riittävä suhteessa tuotantokustannusten kasvuun, kertoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkimusneuvonantaja Olavi Rantala.
Hänen mukaansa syynä ei kuitenkaan ole palkkojen nousu vaan ns. välituotekustannusten lisääntyminen. Postialalla välituotteita ovat esimerkiksi ostetut kuljetuspalvelut sekä Itellan oman kuljetuskaluston polttoaine- ja huoltokulut.
– Työn tuottavuuden kasvu on kompensoinut palkkatason nousua siinä määrin, että postitoiminnan työvoimakustannusten vaikutus toimialan yksikkökustannuksiin on pysynyt melko vakaana.
Rantalan mukaan tuotannon volyymiin suhteutettujen välituotekustannusten nousu heijastaa sitä, että Itella on joutunut yleispalveluvelvoitteensa takia käyttämään kasvavaa määrää kuljetuspalveluita suhteessa kuljetettavan postin määrään.
Yleispalvelu tarkoittaa sitä, että Itellan on jaettava kirjeet viitenä päivänä viikossa jokaiseen talouteen.
Yleispalveluvelvoitteesta huolimatta viime vuonna 22 900 jakajaa työllistäneen Itellan työntekijämäärä tulee vähenemään vuoteen 2020 mennessä.
– Parhaan kehityksen mukaan jakajia on silloin 18 100 ja heikoimman mukaan 15 800. Työntekijöitä voidaan vähentää, koska postin lajittelu ennen jakamista voidaan hoitaa uusilla lajittelulaitteilla.
Pakettien määrän uskotaan kasvavan
Itellan ongelmana on jaettavien kirjepostin ja lehtien väheneminen. Yhtiön tutkimusjohtajan Heikki Nikalin mukaan osoitteellisten kirjeiden lähetysmäärät ovat laskeneet viime vuosina 20 prosentilla.
Syynä tähän on se, että puolet nykyisin lähetettävistä kirjeistä on yritysten ja organisaatioiden kotitalouksille lähettämiä. Niistä suuri osa on laskuja, joiden määrän vähenemiseen vaikuttaa sähköisen laskutuksen lisääntyminen.
– Pakettien kokonaismarkkinat olivat pitkään kasvussa, mutta kääntyivät laskuun finanssikriisin jälkeen, Nikali kertoo.
Hän uskoo pakettilähetysten määrän kuitenkin kasvavan tulevaisuudessa, koska nettikauppa kasvaa.
Yleispalvelu ei ole kannattavaa
Yleispalveluun kuuluvien postipalveluiden tarjonnasta vastaavan Itellan Viestinvälityksen kannattavuus on selkeästi muita posti- ja kuriiritoimintaa harjoittavia yrityksiä alhaisempi.
– Kirjepalveluiden tuottamat kustannukset yleispalveluvelvoitteen asettamien vaatimusten mukaisesti aiheuttavat niitä tarjoavalle yritykselle huomattavan taloudellisen rasitteen, Etlan tutkimuspäällikkö Heli Koski kertoo.
Hänen mukaansa yleispalvelun vuotuiset nettokustannukset Itellalle olivat vuosina 2005-2012 noin 76 miljoonaa euroa.
Koski arvioi, ettei palvelusta saada kannattavaa, jos vaatimukset postin yleispalveluun kuuluvien lähetysten osalta pidetään ennallaan.