Neuvottelut koskevat Lappeenrannan ja Oulun leipomoiden keräilyä ja pakkaustyötä tekevä sataa työntekijää, joista 58 työskentelee Lappeenrannassa ja 42 Oulussa. Työnantaja arvioi vähentämistarpeeksi enintään 40 ihmistä, joista puolet on Lappeenrannassa ja toinen puoli Oulussa.
Keräilytoiminnan keskittämisaikeet tulivat Elintarviketyöläisten liiton tiedotteen mukaan työntekijöille kuin puun takaa.
Fazerin Lappeenrannan leipomon työntekijöiden pääluottamusmiehestä Kiia Piepposesta tuntuu pahalta, että keräilyä ollaan viemässä heiltä pois.
– Meillä on hyvä ja sitoutunut porukka ja toimitusvarmuutemme on ollut hyvä.
Myös Oulussa työnantajan yt-neuvotteluilmoitus tuli yllätyksenä.
– Surullisin mielin otimme tiedon vastaan, emme osanneet odottaa mitään tällaista, Oulun leipomon pääluottamusmies Kai Kyllinen kertoo.
”Säästö tuntuu aika pieneltä”
Työntekijät eivät suoralta kädeltä hyväksy työnantajan suunnitelmaa siirtää keräilytoiminta. Työntekijät kyseenalaistavat sen, onko Fazerilla ylipäätään tarvetta tehostaa toimintaansa irtisanomalla ihmisiä. Fazer-konsernin liikevoitto vuonna 2012 oli 68,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2013 tulosta ei ole vielä julkistettu.
– Haluamme neuvotteluissa saada kunnon perustelut ja selkeät luvut siitä, mikä on tehostamisen tarve ja mikä on näiden suunnitelmien vaikutus, Piepponen sanoo.
Kyllisen mukaan syntyvä säästö tuntuu aika pieneltä.
– Ratkaisu vaikuttaa myös vähän hätiköidyltä, tilanne voi vielä muuttua.
”Toimintaa on tehostettava”
Ensimmäinen neuvottelupäivä on ensi viikon torstaina. Yt-kutsun mukaan irtisanomisten lisäksi mahdollisia ovat myös työntekijöiden osa-aikaistamiset tai muutokset työtehtävissä.
Piepponen toivoo, että ketään ei irtisanota Lappeenrannasta tai Oulusta.
Fazer perustelee toiminnan tehostamistarvetta sillä, että myymälöissä paistetun leivän osuus kulutuksesta kasvaa ja pakatun leivän osuus pienenee. Fazerin mukaan toimintaa on tehostettava myös siksi, että ”palkka- ja energiakustannukset ovat jatkaneet nousuaan, eikä kustannusvaikutuksia ole mahdollista siirtää hintoihin täysimääräisesti”.
Fazer Brands Suomen toimitusjohtaja Tom Lindblad sanoo yhtiön tiedotteessa, että markkinatilanne on haastava ja kuluttajakäyttäytymisessä on tapahtunut muutoksia ja siksi pitää muuttaa toimintamalleja.