KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kolumnit

Mastot katki

PEKKA HELMINEN
9.7.2009 6.00

On varsin poikkeuksellista, että laivan kolmesta mastosta katkeaa kaksi. Puolalaisalukselle se tapahtui.

Ei kai masto katkea, jos siinä ei ole vikaa. Että lähdetään lähes 50-metrisellä aluksella merelle, ja laivalla on miehistön lisäksi kokemattomia, nuoria merenkulun opiskelijoita.

Kippari vastaa aluksesta ja laivaväestä. Ei tässä tapauksessa näyttänyt tehneen sitä, kapteeni. Metallin väsyminen mastorakenteissa voi olla syy haveriin, mutta eihän niin olisi saanut päästä tapahtumaan.

Tall Ships’ Race on merenkulkemisen näyttötapahtuma. Pogoria-aluksesta mastot katkesivat. Takilaa putosi kannelle ja mereen. Täysi katastrofi, mitä nyt alukselle voi tapahtua. Ei toki uponnut.

Kannella ja vedessä on köysiä, jotka voivat vetää ihmisiä mereen. Pelastusyhteyksiä radioilla ei saatu toimimaan.

Suuren purjelaivan haaksirikko korkeintaan 15 sekuntimetrin tuulessa on vähintäänkin arvoituksellinen. Vaikka aallonkorkeus nousi kahteen metriin, vahinkoa ei olisi saanut tapahtua.

Ei saa lähteä ulos merelle, jos ei ole vastuuta. Nyt sitä puuttui.

Onnettomuuden jälkeen Pogoria ajelehti kohti Suomen rannikkoa Hangon eteläpuolella. Jos olisi tuullut vähänkin kovemmin, kaikki mahdollisuudet useiden ihmishenkien menettämiseen olisivat olleet edessä. Ihme, että nyt ei ketään kuollut.

Merelle ei pidä lähteä riskillä. Merenkulku on onnenkauppaa, mutta vain onnen varassa ei kannata matkaan lähteä.

Tulee paha olo siitä, että lähdetään vastuuttomasti seilailemaan. Aluksessa täytyi olla tekninen vika.

Myös Tall Ships’ Racen järjestäjien pitäisi kantaa vastuunsa osallistuja-alusten turvallisuudesta. Tapahtunut ei anna vakuuttavaa kuvaa.

Pienten ja suurten alusten joukkoon näyttää mahtuvan kaikenlaisia paatteja. Eihän niin saa olla. Huonokuntoisilla laivoilla purjehtivilta osallistuminen pitää estää.

Näyttää siltä, että purjehdustapahtuman järjestäjille on tärkeämpää volyymi, alusten määrä, kuin merellä kulkemisen laatu ja turvallisuus. Laatutapahtuman laadussa on parantamisen varaa.

Pogorian tapaus varoitti.

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Saksan vasemmistokonservatiivit flirttailevat maahanmuuttovastaisuudella – Yhden opin he kuitenkin antavat muulle vasemmistolle

Veikka Lahtinen.

Suomen asekauppa saa journalismilta täyden hyväksynnän

Puoluelehden pitää kysyä epämiellyttäviä kysymyksiä ja totuuksia – ”Jos hallituksen politiikka on niin hirveää, miksi niin moni kannattaa sitä”

Vasemmistolla on ainutlaatuinen mahdollisuus antaa ihmisille jotain, mihin uskoa, kirjoittaa KU:n politiikan toimittaja Toivo Haimi.

Kolumni: Ahdistunut vasemmisto ei voi taantua vain vastavoimaksi oikeistolle

Uusimmat

Perussuomalaisten takki irtisanomisten helpottamisessa kääntyi täysin.

Näin perussuomalaisten takki kääntyi: Vuonna 2018 puolue esitti Sipilän hallituksen potkulain hylkäämistä

Kaikki muut eduskuntapuolueet paitsi vasemmistoliitto ovat sitoutuneet velkajarruun.

Ei velkajarrua, vaan hyvinvointikaasu pohjaan, Vasemmistonuoret esittää

Teknologiateollisuuden johtava ekonomisti Hanne Mikkonen.

Teknologiateollisuuden vuoro pettää Orpon toivo-talkoot – ”Toiveet ripeästä toipumisesta hiipuivat”

Minkä sortin sosialisti Zohran Mamdani on?

varaa joulutervehdys

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Optimisti Orpolle taas kylmä suihku: Elpyminen ei alkanutkaan, vaan tuotanto laski

 
02

Hyvätuloisten veronkevennykset voivat heikentää kasvun perustaa, varoittaa tutkija

 
03

Potkulaki lisää irtisanomisia ja kiistoja työpaikoilla, uskovat sak:laiset luottamushenkilöt

 
04

Vasemmistonuoret on määrittänyt Pinja Vuorista: ”Haikeaa”

 
05

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Li Andersson kirjoittaa New Yorkin uuden pormestarin hymystä: ”Mikään ei ole aikoihin tehnyt minuun sellaista vaikutusta”

05.11.2025

Työllisyyspalvelujen siirto kunnille epäonnistui, kertoo JHL:n tutkimus

05.11.2025

Laura Gustafsson rinnastaa romaanissaan seksuaaliväkivallan ja eläintuotannon raakuuden

05.11.2025

Potkulaki ei lisää työllisyyttä vaan ainoastaan heikentää työntekijöiden asemaa, sanoo Timo Furuholm

04.11.2025

Suomessa materiaalien kulutus EU:n huippua: ”Aiheutamme isoja päästöjä myös muissa maissa”

04.11.2025

Maahanmuuttajat maksavat enemmän veroja kuin saavat tulonsiirtoja, kertoo kattava tutkimus

04.11.2025

Oikeistohallituksen potkulaki vie suomalaista työelämää täysin väärään suuntaan, Minja Koskela sanoo

04.11.2025

Potkulaki tänään eduskunnassa – Meriluoto: Johtaa syrjinnän lisääntymiseen työelämässä

04.11.2025

Minja Koskela sopeutuskeskustelusta: Kummallista kilvoittelua siitä, kenellä pokkaa lyödä isoin miljardilukema pöytään

04.11.2025

”Työperäinen hyväksikäyttö on selkeästi maan tapa ja kannattava bisnes”

04.11.2025

Essee: Totta ja tarua valtionvelasta

04.11.2025

Li Andersson varoittaa ihmisten luomista ongelmista: Hyökkäykset demokratiaa, tasa-arvoa ja työntekijöiden oikeuksia vastaan

03.11.2025

Euroopan unioniin tarvitaan johtaja: ”Osassa maista suhtaudutaan yhä naiivisti Venäjään”

03.11.2025

Natsisymbolit ilmestyivät espanjalaiskouluihin – Naisviha ja fasismin ihannoiminen uhkaavat Espanjan vasemmiston tulevaisuutta

03.11.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään