Kuntien, palveluyritysten ja kolmannen sektorin tarjoamat vanhuspalvelut tulisi saada kunnassa yhdestä pisteestä. Näin vanhus saisi heti tarvitsemansa palvelut ilman jonottamista useisiin eri paikkoihin.
Yhden palvelupisteen periaatteella toimiva Kotitori-palvelu on ollut Tampereella käytössä vuodesta 2010. Vanhukset ovat tyytyväisiä, ja pienet palveluyritykset ovat löytäneet asiakkaita ilman hankalaa kilpailuttamista.
Sitran johtavat asiantuntijat Eeva Päivärinta ja Tuomo Melin esittelivät Tampereen mallista kehitettyä Palvelutori-mallia tiistaina Kuntalehden ja Sitran seminaarissa. Heidän mukaansa malli tulisi laajentaa kaikkiin kuntiin.
Vanhusten palvelupiste antaisi pienille toimijoille tilaa ja toisi kuntiin lisää elinkeinoelämää.
Melin huomautti, että palvelujen tarjoaminen yhdestä paikasta on säästänyt Tampereella erityissairaanhoidosta ja muualta liki 22 miljoonaa. Kun toimintamallia kehitetään ja laajennetaan koko maahan, säästöt olisivat 450 miljoonan luokkaa.
Sitran mallissa järjestöjen vapaaehtoistyö olisi Tampereen mallia tiiviimmin mukana vanhuspalveluissa.
Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen epäili, ettei malli ole niin kustannusneutraali kuin Sitra antaa ymmärtää. Varsinkaan kun kunnilta odotettaisiin laintulkinta-apua.