Kolme Finnairin lentoemäntää perusti hiljattain oman työntekijäyhdistyksen Cabin Crew’n, sillä heidän mielestään henkilökunnan olisi pitänyt suostua yhtiön vaatimiin 18 miljoonan euron säästöihin.
SLSY oli valmis noin 7,5 miljoonan euron säästöihin, jotka olisivat käytännössä tarkoittaneet 10 prosenttia matkustamohenkilökunnan palkkakustannuksista.
SLSY:n sopimussihteerin Anu Hietalan mukaan Finnairin esittämä säästötavoite on mahdoton.
Jos tästä tulisi laajempi trendi, se romuttaisi yleissitovuuden.
– Sellaisia säästöjä emme löydä mistään, vaikka olemme hakeneet tosissaan. Yt-neuvotteluilla on tarkoitus painostaa säästöihin, se on sellainen kiristysruuvi.
Lliitto jakaa huolen työpaikoista
Uudessa yhdistyksessä on Hietalan mukaan kysymys pidempiaikaisista näkemyseroista.
– Se on kolmen henkilön perustama yhdistys. He ovat jo pidemmän aikaa toimineet avoimesti linjaamme vastaan.
Hietala arvostelee perustajia työntekijärivejä hajottavasta toiminnasta.
– Kaikki, mikä aiheuttaa hajaannusta työntekijöiden keskuudessa, on jäsenistölle raskasta. Ymmärrän sen, että ihmiset ovat huolissaan työpaikoista ja reagoivat siihen eri tavoin, mutta tämä ei ole rakentava tapa.
Hietala ei näe uutta yhdistystä uhkana. Hän muistuttaa alan järjestäytymisasteen olevan noin 95 prosenttia. SLSY:n jäsenistöä ei ole irtisanoutunut liittyäkseen kilpailevaan yhdistykseen ja työehtosopimukset ovat voimassa vuoteen 2015 asti.
”Romuttaisi koko järjestelmän”
Kevyesti Hietala ei asiaan kuitenkaan suhtaudu.
– Jos tästä tulisi joku laajempi trendi Suomen työmarkkinoilla, se romuttaisi yleissitovuuden ja koko järjestelmän. Se tuntuu vielä kaukaa haetulta, mutta tilannetta pitää seurata, ettei pääse käymään samanlaista katastrofia kuin mainosjakajien tapauksessa.
Niin ikään SLSY ei katso olevansa vastuussa yhtiön mahdollisista ulkoistamispäätöksistä.
– Se on yhtiön päätös. Emme me ole valmiita uhraamaan työpaikkojamme, vaihtoehtomme ovat 7,5 miljoonan säästöt.
Tavoitteena neuvotteluasema
Cabin Crew’n puheenjohtaja Kirsi Seppänen sanoo, että yhdistyksen taustalla on huoli työpaikkojen katomisesta.
– Olemme vakuuttuneita siitä, että meillä on vaikutusmahdollisuus tätä kautta. Haluamme vastata nykypäivän vaatimukseen työntekijän ja työnantajan välisestä dialogista ja sen mahdollistamasta yhteistyöstä, hän sanoo.
Seppäsen mukaan tavoitteena on päästä neuvottelemaan työehtosopimuksista. Seuraaviin neuvotteluihin on puolitoista vuotta.
– Ehdottomasti uskomme, että voimme vaikuttaa asioihin jo ennemmin, vaikka virallista neuvotteluasema ei ole. Työnantaja kuuntelee varmasti ryhmää, johon saamme jäseniä. Se on signaali myös SLSY:lle.
”Vastakkainasettelut pois”
Seppänen sanoo, että vaikka yhdistys on perustettu SLSY:n kilpailijaksi, hän haluaisi yhteistyötä.
– Heitetään kaikki vastakkainasettelut pois ja lähdetään yhdessä tekemään! Tällaisessa ”ota tai jätä” -tilanteessa haluaisin olla ottamassa säästöpaketin ja välttää sillä 540 henkilötyövuoden vähentämiset.
Seppäsen mukaan luku tarkoittaisi noin puolen suomalaisesta matkustamohenkilökunnasta irtisanomista. Hän uskoo säästöillä vältettävän kaukoliikenteen ulkoistamisen, joka puolestaan vaikuttaisi suomalaisten työnkuvaan ja sen myötä ansiotasoon.
– Tavoite on ehdottomasti se, että käännetään nokka nousuun ja saadaan Finnair kannattavaksi.
Jäsenmäärä vielä salainen
Suostuuko vastuullinen työntekijäjärjestö sitten kaikkeen, mitä työnantajapuoli ehdottaa?
– En usko, että kukaan kehtaisi sanoa, että nyt kun on oltu plussalla, lasketaanko palkkoja. Haluan uskoa hyvään. Hyvällä saa hyvää, mutta paljon pitää tehdä työtä ja se on aloitettava nyt. Tulokset seuraavat vasta hyvin tehdystä työstä. Yhtiö ei ole hyväntekeväisyysjärjestö.
Cabin Crew ei suostu kertomaan jäsenmääräänsä, mutta sillä on vakaa aikomus kilpailevaksi valtakunnalliseksi työntekijäyhdistykseksi. Yhdistyksellä on jäsenmaksu ja tarkoitus järjestää toimintaa. Työttömyysturvaa se ei tarjoa.
Seppänen haluaa lisätä, että toisin kuin julkisuudessa on epäilty, Finnair ei ole yhdistyksen takana eikä kenelläkään perustajista ole lentäjäpuolisoa.
– Olemme vilpittömästi huolissamme siitä, mihin yhteiskunta on menossa. Haluamme olla nykyaikainen moderni kumppani, se tärkeä ajatus meillä on. Finnair olemme me kaikki yhdessä!