Itellan kuljetuksia koskevassa lakossa on palkkojen ohella kyse liikkeenluovutuksessa noudatettavista periaatteesta.
Torstaiyönä päättyvällä työnseisauksella halutaan saada työnantaja noudattamaan liikkeenluovutuksessa sovittua siirtymäajan sopimusta. Sopimus tehtiin työnantaja- ja työntekijäliittojen kesken, kun Itella osti VR Transpointin kappaletavaralogistiikan.
– Sopimus siirtymäajan palkoista tehtiin viime syksynä työllisyys- ja kasvusopimuksen yhteydessä, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen muistuttaa.
Sopimus on voimassa vuoteen 2019. Sen mukaan työntekijöiden palkkataso säilyy liikkeenluovutuksessa siten, että kuljettajat saavat korotukset AKT:n sopimuksen mukaan ja terminaalityöntekijät posti- ja logistiikka-alan sopimuksen mukaan.
Osa terminaaliväestä on AKT:n sopimuksessa
Itella esittää yt-neuvotteluissa, että 20 kuljettajaa siirretään varasto- ja terminaalityöhön, ja samalla heidän kuukausipalkkansa laskisi liki 500 eurolla.
Työnantajan mukaan siirtyviin kuljettajiin ei voi soveltaa eri työehtosopimusta kuin yli 2 500 muuhun terminaalityöntekijään.
Piirainen huomauttaa, että osaan terminaalityöntekijöistä sovelletaan jo AKT:n sopimusta.
Siirtymäajan sopimuksessa sovittiin, että siirtyviin 330 kuljettajaan ja reiluun 60 terminaalityöntekijään sovelletaan AKT:n sopimusta.
– Näihin terminaalityöntekijöihin sovelletaan AKT:n sopimusta siten, että peruspalkka pysyy ennallaan, mutta korotukset tulevat jo posti- ja logistiikka-alan sopimuksen mukaan, Piirainen toteaa.
– Ammattiosaston luottamusmiehet lähtevät siitä, että siirtosopimusta noudatetaan nytkin.
Takana liki puolen vuoden neuvottelut
Neuvotteluja ammattiosaston ja Itellan kesken on käyty koko alkuvuosi. Kun ne eivät tuottaneet tulosta, ammattiosasto päätti työnseisauksesta, joka alkoi tiistaina aamuyöstä. Mukana on ollut noin 300 Itella Logisticsin kuljettajaa.
– Kyse on mielenilmauksesta, jolla halutaan työnantaja noudattamaan allekirjoitettua sopimusta. Kun ammattiosastot pyysivät liitolta tukea, AKT:n hallitus asettui yksimielisesti sen taakse, Piirainen kertoo.
Mielenilmaus laajeni tiistaina koskemaan satamia. Niissä ei lakon aikana käsitelty Itellan lasteja, Itellan alihankkijoiden lasteja eikä DHL:n irtoperiä.
– Muu tavara on kulkenut aivan normaalisti, Piirainen toteaa.
DHL:n toimitusjohtaja on tuohtunut työnseisauksesta, sillä Kelpo Kuljetuksen yhteisomistus Suomen Postin kanssa on päättynyt. DHL ei liioin kuljeta Itellan paketteja. Sen sijaan Itella kuljettaa DHL:n lähetyksiä.
Piiraisen mukaan työnseisauksen ulottaminen DHL:ään on perusteltua.
– DHL on Itella-konsernin keskeinen kumppani. He tekevät tiivistä yhteistyötä ja tekevät jatkossakin. Kytkös on olemassa.