Vasemmistoliiton telakkaryhmä teki vuosi sitten elinkeinoministeri Jan Vapaavuorelle konkreettiset ehdotuksensa telakka-alan pelastamiseksi. Yksi keskeisimmistä ehdotuksista on nyt toteutumassa, kun Turun telakan omistuksesta ollaan saamassa aikaan yhteisymmärrys. Vasemmistoliiton telakkaryhmän ehdotuksen mukaan Turun telakalle paras vaihtoehto on juuri laaja omistuskonsortio, jossa valtio on ankkuriomistaja vähintään 30 prosentin osuudella.
Vapaavuori kertoo tiistaina Helsingin Sanomissa, että Suomen valtio ja saksalainen telakkayhtiö Meyer Werft ovat päässeet yhteisymmärrykseen Turun telakan ostamisesta korealaiselta STX:ltä. Kaupan hintaa ei vielä kerrota julkisuuteen, mutta sopimus on määrä saada valmiiksi ja julki ensi viikon loppuun mennessä. Telakan omistussuhteita ei vielä ole ratkaistu.
Vasemmistoliiton telakkaryhmän puheenjohtaja, entinen Helsingin telakan pääluottamusmies, kansanedustaja Kari Uotila kiittää ministeri Vapaavuorta sekä työ- ja elinkeinoministeriön neuvottelijoita sitkeydestä.
– On hienoa, että on päästy tähän vaiheeseen. Toivottavasti ulkomaisen kumppanin kanssa saadaan luotua omistuspohja, joka sitoutuu kehittämään telakkaa pitkäjänteisesti niin investointien kuin henkilöstönkin suhteen, Uotila sanoo.
Meriteollisuus työllistää 20 000
Suomen viennin kannalta erittäin tärkeä meriteollisuusklusteri koostuu yli 600 yrityksestä ja kaikkiaan se työllistää noin 20 000 henkilöä. Uotilan mukaan alustava neuvottelutulos onkin odotettu uutinen Turun telakan ja koko klusterin työntekijöille. Samalla se osoittaa, että laivanrakentajien ja koko telakka-alan osaaminen on meillä huippuluokkaa.
Uskottava omistusratkaisu mahdollistaa uusien tilausten saamisen ja telakkateollisuuden säilymisen myös risteilijärakentamisen osalta Suomessa, sanoo Uotila.
– Vasemmisto onkin koko ajan korostanut, että alan menestyminen edellyttää sekä arktista erityisosaamista että risteilijärakentamista. Vain molempiin satsaamalla voidaan turvata telakkateollisuuden ja koko meriteollisuuden elinvoimaisuus.
Vaikka neuvottelut ovat vielä joiltain osin auki, on hallituksella Uotilan mielestä selkeästi ollut riittävä tahtotila telakkateollisuuden tukemiseksi. Turun omistusratkaisulla ei pelasteta ainoastaan Turun telakkaa, vaan turvataan laajemminkin meriteollisuusklusterin työpaikkojen ja suomalaisen osaamisen säilyminen.
– Onneksi myös Stubbin uudella hallituksella näyttää olevan rohkeutta toteuttaa Vasemmiston telakkaryhmän ehdottama omistusmalli ja viedä neuvottelut maaliin, hän kiittelee.